سه‌شنبه ۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۰
۰ نفر

وارد شدن مداخله نظامی ترکیه در خاک سوریه به فازی جدید، باعث به‌وجود آمدن بحرانی تازه در این کشور شده و کار را از مقابله با نیروهای گروه تروریستی داعش به نبردی پیچیده‌تر کشانده است.

جنگ داعش

درحالي‌كه پيش از اين، حملات عليه نيروهاي گروه تروريستي داعش انجام مي‌شد با پيشروي نيروهاي شورشي مورد حمايت تركيه براي تصرف شهر الباب مثلث جديد درگيري‌ها ميان اين نيروها، كردهاي سوريه و داعش شكل گرفته است. نيروهاي شورشي مورد حمايت تركيه در عمليات موسوم به سپر فرات اكنون در حال رقابت با نيروهاي دمكراتيك سوريه(اس‌دي‌اف) براي تصرف اين شهر در استان حلب هستند كه همين مسئله باعث درگيري دوطرف شده است.

ابو اسعد دابق، از فرماندهان نيروهاي شورشي موسوم به «ارتش آزاد سوريه» حاضر در عمليات سپر فرات از درگيري‌ با كردها در روستاي شيخ ناصر، در نزديكي شهر الباب در شمال سوريه خبر داده است. گفته مي‌شود نيروهاي مورد حمايت تركيه توانسته‌اند اين روستا را تصرف كنند. نيروهاي ارتش آزاد سوريه كه حمايت هوايي جنگنده‌هاي تركيه و حملات خمپاره‌اي اين كشور را در حملات خود دارند اعلام كرده‌اند فعلا حملات عليه داعش را متوقف كرده‌اند تا روي مقابله با نيروهاي كرد سوريه متمركز شوند و آنها را عقب برانند. اين نيروها اعلام كرده‌اند حملات خود را تا پاكسازي همه روستاها از نيروهاي كرد ادامه خواهند داد.

نيروهاي شورشي مورد حمايت تركيه و نيروهاي كرد به‌صورت همزمان با درگيري داخلي خود در حال نبرد با داعش براي بيرون راندن آنها از شهر الباب هستند كه در نزديكي مرز تركيه قرار دارد. بخش اعظم نيروهاي دمكراتيك سوريه را كردهاي گروه موسوم به يگان‌هاي مدافع خلق(ي‌پ‌گ) تشكيل مي‌دهند كه دولت تركيه آنها را تروريست مي‌خواند. با بالا گرفتن درگيري در الباب نيروهاي ي‌پ‌گ از منبج در حال عزيمت به اين شهر هستند.

اين نيروها در تلاشند كه مانع ورود نيروهاي تركيه به شهر الباب شوند و با كنترل اين شهر تمامي مسيرهاي منتهي به منطقه الصناعه در حلب و شهر الباب را قطع كنند. ارتش سوريه هم اعلام كرده كه نيروهايش در فاصله 12كيلومتري جنوب شهر الباب مستقر هستند و هرگز به هم‌پيمانان تركيه اجازه كنترل بر شهر الباب را نخواهند داد. ورود ارتش تركيه به معادله الباب مي‌تواند اوضاع را در اين منطقه پيچيده‌تر كند.

  • نبرد متحدان آمريكا

رجب طيب اردوغان، رئيس‌جمهور تركيه هفته گذشته به‌صورت رسمي اعلام كرد كه تصرف الباب در 30كيلومتري مرزهاي جنوبي اين كشور هدف مهم عمليات آنكارا قبل از خيز براي كنترل منبج است. نيروهاي كرد سوريه پيش از اين توانسته‌اند شهر منبج را از كنترل تروريست‌هاي داعش خارج كنند. تركيه اما قصد دارد با تصرف شهرهاي شمال سوريه، منطقه‌اي حائل در عمق 45كيلومتري خاك سوريه و در حاشيه مرزهاي خود ايجاد كند.

تركيه از حمايت آمريكا به‌عنوان يكي از متحدان اين كشور برخوردار است اما نيروهاي ي‌پ‌گ هم كه در تركيه با آنها مشغول نبردند مورد حمايت واشنگتن در سوريه هستند. آمريكا اما روز گذشته پشت نيروهاي كرد را در مقابل تركيه خالي كرد. پنتاگون در بيانيه‌اي اعلام كرد كه از حملات يگان‌هاي مدافع خلق براي تصرف الباب حمايت نمي‌كند.

اريك پاون، از سخنگويان وزارت دفاع آمريكا در اين رابطه گفت: برخلاف برخي گزارش‌ها، آمريكا در اين عمليات نقشي ايفا نمي‌كند. ما از هيچ‌يك از اين اقدامات در اين منطقه كه تنها به داعش كمك مي‌كند، حمايت نمي‌كنيم. پنتاگون از تمامي گروه‌ها خواسته تا بر دشمن مشترك خود داعش متمركز باشند. همزمان با اين مسئله تركيه با متهم‌كردن صالح المسلم، رهبر حزب اتحاد دمكراتيك سوريه (پ‌ي‌د) به‌دست داشتن در بمبگذاري آنكارا، قرار بازداشت او را صادر كرده است. دادگاهي در تركيه قرار بازداشت 48نفر از رهبران حزب كارگران كردستان (پ‌ك‌ك) و حزب اتحاد دمكراتيك را صادر كرده است. صالح المسلم در انگليس است و روز گذشته به سخنراني در پارلمان اين كشور پرداخت.

  • بي‌اعتنايي به استفاده تروريست‌ها از تسليحات شيميايي

سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه روسيه روز گذشته از بي‌اعتنايي سازمان‌هاي بين‌المللي به استفاده گروه‌هاي تروريستي از تسليحات شيميايي در حلب خبر داد. لاوروف اعلام كرد گروه‌هاي مسلح در سوريه در حال استفاده از تسليحات شيميايي هستند اما سازمان منع گسترش تسليحات شيميايي هيچ اقدامي در اين زمينه صورت نمي‌دهد. وزارت دفاع روسيه اعلام كرده كه شواهد كافي درباره استفاده تروريست‌هاي سوريه از گاز كلر و فسفر سفيد در حلب جمع‌آوري كرده است. با اعزام نشدن كارشناسان سازمان ملل روسيه قصد دارد اين اسناد و نمونه‌ها را در اختيار سازمان منع گسترش تسليحات شيميايي قرار دهد.

  • چرا الباب مهم است؟

الباب در استان حلب و در 30كيلومتري مرز تركيه قرار دارد و مابين شهرهاي منبج و حلب در شمال سوريه واقع شده است. براي كردهاي سوريه تصرف اين شهر به‌معناي تكميل كريدور مدنظر آنها در شمال سوريه با در اختيار داشتن كنترل كوباني و منبج است. همچنين درصورت پيروزي در الباب و با كنترل عفرين اين نيروها قابليت آن را پيدا خواهند كرد كه تحركات گسترده‌اي از غرب به شرق داشته باشند.

در مقابل، نيروهاي شورشي مورد حمايت سوريه ازجمله ارتش آزاد درصورت كنترل الباب مي‌توانند مسيري لجستيكي را براي رساندن تجهيزات به گروه‌هاي همراه خود در شرق حلب فراهم كنند. نيروهاي تروريستي مستقر در شرق حلب با حملات ارتش سوريه تحت فشار شديدي قرار گرفته‌اند. به همين‌خاطر الباب طي روزهاي آينده احتمالا به كانون جديد درگيري‌ها در سوريه تبديل خواهد شد.

کد خبر 353431

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha