سه‌شنبه ۸ آبان ۱۳۸۶ - ۱۵:۴۸
۰ نفر

گروه اجتماعی: ایجاد شغل و توانمندسازی از سوی برخی مسئولان کشور مهم‌ترین دلیل برای تحت پوشش قرار نگرفتن پشت‌نوبتی‌های سازمان بهزیستی عنوان شده‌است.

این در حالی‌است که سازمان بهزیستی در حال حاضر 157 هزار مددجوی نیازمند شغل را در فهرست بانک اطلاعاتی‌اش دارد.

اجرای قانون 3 درصدی جذب معلولان در دستگاه‌های دولتی مهم‌ترین اهرمی است که سازمان بهزیستی همواره با تکیه بر آن خواستار جذب و استخدام افراد تحت پوشش بوده و  نسبت به اجرا نشدن یا درست اجرا نشدن آن اعتراض دارد.

با این فرض محال که اعتراض‌ مسئولان سازمان بهزیستی نسبت به اجرای جذب معلولان مورد قبول واقع شود و سازمان‌های دولتی مکلف شوند 3 درصد از نیرو‌های مورد نیازشان را از میان معلولان دارای شرایط برگزینند، فکر می‌کنید نیازمند استخدام چند نفر در سازمان‌های دولتی باشیم تا از میان 157هزار  نفری از افراد تحت پوشش بهزیستی که نیازمند کار هستند حداقل معلولان صاحب شغل شوند.

بهرام بهرامسیری، معاون اشتغال و کار آفرینی سازمان بهزیستی، با اعلام تعداد افراد نیازمند کار به خبرگزاری مهر تاکید کرده‌است که در سال گذشته تنها 405 نفر از معلولان در دستگاه‌های دولتی مشغول کار شده‌اند.

این در حالی است که بر اساس قانون ساختار نظام جامع رفاه، حمایت از افراد و خانواده‌های نیازمندی که به دلایل گوناگون قادر به کار نبوده یا درآمد آن‌ها پاسخگوی مخارج خانواده‌ نیست، از وظایف حمایتی وزارت رفاه است.

ماده 4 این قانون به صراحت تاکید دارد که حمایت از افراد جامعه در برابر رویدادهای اقتصادی، اجتماعی و پیامدهای سوء آنها به خصوص در زمینه بیکاری، بی‌سرپرستی، در راه‌ماندگی و پیری و تأمین حداقل زندگی برای همه افراد و خانواده‌های بدون درآمد کافی با اولویت افرادی که به دلایل جسمی و روانی قادر به کار نیستند همچنین تحت پوشش قرار دادن خانواده‌های بی‌سرپرست و زنان خودپرست از جمله وظایف حمایتی و توانبخشی وزارت رفاه است.

قانون ساختار نظام جامع رفاه حمایت از این‌گونه افراد را وظیفه اعلام می‌کند به این ترتیب به نظر می‌رسد در اجرای بخش‌هایی از این قانون کوتاهی شده‌است تا آن‌جا که سازمان بهزیستی به عنوان یکی از زیر مجموعه‌های وزارت رفاه نه تنها نتوانسته است با کاهش تعداد افراد پشت نوبت آنها را تحت پوشش گرفته و حمایت کند بلکه با انباشت 157 هزار نفر از افراد تحت پوششی که فاقد شغل هستند وضعیت بغرنجی را پدید آورده‌اند، باشند.

ابولحسن فقیه، رئیس سازمان بهزیستی، درباره اشتغال زنان سرپرست خانوار گفته‌بود که روش‌های گوناگونی  همچون پرداخت وام خوداشتغالی، وام کارفرمایی و... وجود دارد.

به گفته وی افزون بر موارد یادشده، تشکیل گروه های همیار  روش  دیگری است که برای حمایت از زنان سرپرست خانوار مورد توجه قرار گرفته است که هم اکنون، حدود 800 گروه همیار در سطح کشور تشکیل شده‌است.

همچنین برای برطرف کردن مشکل محل کار 200 گروه از گروه‌های یادشده، کمک های مالی بلاعوض ارائه خواهد شد. به این ترتیب سال گذشته حدود 11‌هزار پرونده مربوط به این زنان، به این کلینیک‌ها سپرده شد که از آن میان، حدود 4‌هزار نفر بازتوان و از چرخه حمایتی سازمان بهزیستی خارج شدند.

انباشت 157 هزار تقاضای شغل درمیان مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور بدون احتساب میزان نیازمندی پشت‌نوبتی‌ها نشانگر نیاز به برنامه‌ریزی جدی‌تری در زمینه اشتغال است.

از سوی دیگر نگاهی دوباره به این آمار ما را وا‌می‌دارد تا بازنگری جدی برای اصلاح روش‌هایی داشته باشیم که از سوی مسئولان این سازمان به عنوان نسخه‌ای برای درمان درد اشتغال مددجویان این سازمان است.

کد خبر 35343

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز