سه‌شنبه ۲ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۰
۰ نفر

همشهری دو - بهاره جلالوند: اغلب فکر می‌کنیم که برای راه‌اندازی خط تولید و تولید یک محصول، باید سرمایه زیادی داشت.

سینک ظرفشویی

 به همين دليل كمتر كسي به فكر توليد با حداقل سرمايه مي‌افتد، درحالي‌ كه با كمترين سرمايه هم مي‌توان يك توليدي راه انداخت. محمدعلي سوفيان، يك توليدكننده جوان است كه به قول خودش با سرمايه اوليه بسيار كم، وارد كار توليد لوازم آشپزخانه (هود، سينك و اجاق‌گاز) شده و محصولاتش با توليدات كارخانه‌هاي بزرگ رقابت مي‌كند. با او همراه شديم تا رمز موفقيت اين كارآفرين جوان را بدانيم.

  • پيش از هر چيز، برايمان بگوييد كه چطور توانستيد با سرمايه اوليه بسيار كم وارد كار توليد شويد و كارخانه احداث كنيد؟

حدود 15سال در كار دكوراسيون منزل بودم و بعد از آن تصميم گرفتم يك فروشگاه لوازم آشپزخانه (فروش هود، سينك و اجاق‌گاز) راه‌اندازي كنم. بعد از چند سال فعاليت در اين زمينه به اين فكر افتادم كه خودم يك توليدي راه بيندازم و به همين دليل فروشگاه را تعطيل و كار توليد را با سرمايه اوليه بسيار كم شروع كردم. آن اوايل كه كار راه‌اندازي شد، 3 نفر بوديم و روي يك ميز كوچك كار مي‌كرديم. ولي به مرور پيشرفت كرديم و تعداد كاركنان كارخانه به 30نفر رسيد. نكته اين است كه راه انداختن يك خط توليد با سرمايه اوليه كم، بسيار مشكل است چون مواداوليه را بايد به‌صورت نقد تهيه مي‌كرديم. ضمن اينكه بازار فروش در اختيار كارخانه‌هاي بزرگ بود و به همين دليل، مردم محصولات ما را چندان جدي نمي‌گرفتند. آن چيزي كه باعث پيشرفت توليدي ما و تبديل آن به كارخانه شد، اين بود كه به‌دليل تجربه‌اي كه در فروشگاه داشتم، سليقه مصرف‌كنندگان را مي‌شناختم. بر همين اساس، محصولاتي توليد كرديم كه با سليقه آنها سازگاري داشته باشد. علاوه بر اين، تصميم گرفتيم محصول باكيفيت و در عين حال با قيمت كم توليد كنيم. همه اينها باعث شد كارمان روزبه‌روز پيشرفت كند و امروز بتوانيم با شركت‌هاي بزرگ در بازار رقابت كنيم.

  • علاوه بر توليد محصول باكيفيت و با قيمت پايين چه كارهاي ديگري هم انجام داديد؟

بازاريابي در اين كار بسيار سخت بود و كارخانه‌هاي بزرگ، بازار را در اختيار داشتند. در چنين شرايطي علاوه بر قيمت پايين و كيفيت بالا، تنوع محصولات را بالا برديم چون مي‌دانستيم، بسياري از كارخانه‌هاي بزرگ، به تنوع محصول چندان توجهي نمي‌كنند. علاوه بر اين خدمات پس از فروش خوبي را ارائه داديم. مجموعه اينها باعث شد مشتري‌ها روزبه‌روز بيشتر و بيشتر شوند؛ بدون اينكه ما تبليغاتي براي محصولات‌مان انجام بدهيم. واقعيت صنعت اين است كه كارخانه‌هاي كوچك هنوز هم جايگاه مناسبي در بازار ندارند، اما ما نشان داديم كه كارخانه‌هاي كوچك هم درصورت تلاش مي‌توانند به جايگاه خوبي برسند.

  • كار توليد لوازم آشپزخانه چقدر دردسر دارد؟

توليد لوازم آشپزخانه سختي‌هاي مخصوص به‌خودش را دارد ولي يكي از سخت‌ترين توليدات، اجاق‌گاز است. براي ساخت اجاق‌گاز بايد حدود 200قطعه در كنار هم قرار بگيرند و از همه مهم‌تر اينكه بايد به مسئله كيفيت و استاندارد خيلي دقت كرد چون اجاق‌گاز مانند يك بمب براي خانه محسوب مي‌شود و كاركنان و بخش كنترل كيفي بايد بسيار دقيق كارشان را انجام بدهند. از طرفي چون در مقطعي از زمان، توليد داخلي تا حدودي چندان رونق نداشت، نيروي متخصص و باتجربه براي كار در زمينه لوازم آشپزخانه، چندان زياد نيست. به همين دليل، هر فردي كه مي‌خواهد در كارخانه ما كار كند، اول بايد آموزش‌هاي تخصصي را پشت سر بگذارد.

  • براي راه‌اندازي اين كار، مهم‌ترين مجوزهايي كه دريافت كرديد چه بود؟

براي راه‌اندازي اين كار، مجوزهاي زيادي بايد گرفت كه مهم‌ترين آن مجوز سازمان ملي استاندارد و مجوز سازمان صنعت، معدن و تجارت است. متأسفانه با وجود نظارت‌هاي شديد، برخي از توليدي‌ها به شكل زيرزميني و بدون مجوز اقدام به توليد مي‌كنند كه جنس نامرغوب آنها، بازار داخلي و اعتماد مصرف‌كننده را زير سؤال مي‌برد. خريداران بايد به مسئله استاندارد و كيفيت محصول توجه كافي داشته باشند و محصولات مورد نظر خود را از توليد‌كنندگان واقعي بخرند چون خريد يك گاز غيراستاندارد مي‌تواند عواقب جبران‌ناپذيري داشته باشد.

  • به‌عنوان سؤال آخر، چه برنامه‌هايي براي توسعه كارتان داريد؟

الان حدود 5هزار عدد گاز، 2هزار عدد هود و هزار و 500عدد سينك ظرفشويي در ‌ماه توليد مي‌كنيم. تمام توليدات به سرعت فروش مي‌روند و مشكلي از اين بابت نداريم. دليل اين مسئله به فروش بدون‌واسطه و مويرگي در سطح كشور برمي‌گردد. حذف واسطه‌ها باعث شده محصولات با قيمت پايين به‌دست مصرف‌كننده برسد كه اين مسئله باعث افزايش چشمگير مشتري‌ شده است. در آينده هم قرار است خط توليد را دو برابر كنيم و فضاي كارخانه را به 5هزار‌مترمربع برسانيم تا به اين شكل، هم توليد بيشتري داشته باشيم و هم بتوانيم كارآفريني كنيم. علاوه بر آن قصد داريم محصولات‌مان را به كشورهاي همسايه صادر كنيم.

  • فوت و فن‌هاي توليد لوازم آشپزخانه

براي شروع هر كاري بايد فوت و فن‌هاي آن را دانست و نمي‌توان صرفا به سرمايه اوليه تكيه كرد چون در بازار، رقابت بسيار سنگين است و اشتباهات بزرگ، مي‌تواند به قيمت ضرر و زيان جدي تمام شود. توليد لوازم آشپزخانه نيز از اين امر مستثني نيست.

براي اينكه در اين كار موفق شويد بايد تجربه كافي داشته باشيد و بازار و سليقه مشتري را بشناسيد. بدون تجربه نمي‌توان به موفقيت چنداني دست پيدا كرد و داشتن سرمايه براي راه‌اندازي اين نوع توليدي، به تنهايي كافي نيست.

اگر مي‌خواهيد در توليد لوازم آشپزخانه موفق شويد بايد در كارخانه حضور تمام وقت داشته باشيد تا بتوانيد كاركنان‌تان را راهنمايي و بر كارشان نظارت كنيد، در غيراين‌صورت ممكن است با برخي مشكلات مواجه شويد.

پايين آوردن هزينه‌هاي سربار كه در برخي از كارخانه‌هاي بزرگ وجود دارد، مي‌تواند به موفقيت‌تان كمك كند و باعث رونق اقتصادي‌ كارخانه‌تان شود. اين هزينه سربار شامل پرسنل اضافي، هدر رفتن مواداوليه، هزينه نفر ساعت (يعني اينكه نيروي كار در يك ساعت چگونه كار مي‌كند) و... است كه بايد به حداقل برسد.

به‌دست آوردن سود كمتر و در عين حال منطقي، مي‌تواند باعث رونق اقتصادي كارخانه شود.

تبليغات نقش مهمي در فروش كالا ايفا مي‌كند ولي بهترين تبليغ براي فروش لوازم آشپزخانه، به‌صورت چهره‌به‌چهره است؛يعني يك مشتري خريد مي‌كند و به‌دليل رضايت از كيفيت محصول، آن را به ديگري معرفي مي‌كند. البته اين نوع تبليغ زمان‌بر محسوب مي‌شود ولي نتيجه خوبي براي توليدكننده در پي دارد.

آن دسته از توليدكنندگاني كه سرمايه اوليه زيادي ندارند، بايد براي اثبات جايگاه خود تلاش بيشتري كنند و سود كمتري بگيرند تا بتوانند وارد عرصه رقابت با توليدكنندگان بزرگ شوند.

تنوع در محصولات مي‌تواند باعث فروش بيشتر شود و مشتري قدرت انتخاب بيشتري خواهد داشت.

  • براي جوان‌ها كارآفريني كرديم

كارخانه‌دار جوان، معتقد است كه براي ارائه كار جديد بايد ايده جديد داشت كه اين ايده جديد را مي‌توان از افراد جوان به‌دست آورد. او به همين دليل تمام كاركنان كارخانه‌اش را از افراد جوان انتخاب كرده است. 30كارمند خط توليد زير 30سال هستند و 2هزار نفر هم با سنين مختلف، به‌صورت غيرمستقيم با اين كارخانه همكاري دارند. او علاوه بر اينكه كارآفريني كرده است از نيروهاي جوان كه در كارخانه فعاليت دارند، حمايت‌هاي زيادي مي‌كند تا افراد كمترين دغدغه را در زمان كار داشته باشند. سوفيان، نيروي جوان را يك نيروي باهوش، با انرژي و باانگيزه مي‌داند؛ نيرويي كه مي‌تواند به پيشرفت كارخانه او كمك كند.

کد خبر 353335

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha