جمعه ۲۸ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۶
۰ نفر

درحالی‌که اعتراض‌ها در شهرهای بزرگ آمریکا علیه دونالد ترامپ رئیس‌جمهور منتخب همچنان ادامه دارد، باراک اوباما در اظهارنظری با آنها همراهی کرده‌‌است.

آمریکا

او در جريان آخرين سفر اروپايي‌اش در مقام رئيس‌جمهور آمريكا، در كنفرانس خبري در آلمان در پاسخ به سؤال خبرنگاري كه از اعتراض‌هاي خياباني آمريكايي‌ها بعد از انتخابات ‌پرسيد گفت: «فكر نمي‌كنم رئيس‌جمهوري در تاريخ ما باشد كه هدف چنين اعتراض‌هايي قرار گرفته باشد. بنابراين من به معترضان توصيه نمي‌كنم كه ساكت بشوند.

به آنها كه نگران موضوعات و مسائلي هستند كه در جريان تبليغات انتخابات مطرح و احساساتشان برانگيخته شده، به آنها توصيه نمي‌كنم كه ساكت باشند.»

او در ادامه سخنانش گفت: «راي‌دادن مهم است، سازماندهي اهميت دارد، مطلع‌بودن و درجريان موضوعات بودن خيلي مهم است. البته هروقت رئيس‌جمهوري از جناح مقابل سركار مي‌آيد به‌ويژه اگر بعد از يك انتخابات نزديك و با رقابت سنگين باشد، مدتي طول مي‌كشد تا مردم خودشان را با واقعيت جديد وفق دهند. اما همين هم نشان مي‌دهد كه انتخابات مهم است و رأي دادن بايد جدي گرفته شود.»

اين سخنان اوباما باعث شد كه رسانه‌هاي وابسته به جمهوريخواهان مانند تلويزيون فاكس‌نيوز او را به تحريك معترضان متهم كنند. تلويزيون فاكس نيوز سخنان اوباما را چراغ سبز به معترضان براي ادامه اعتراض‌هاي‌شان توصيف كرد.رئيس ستاد تبليغات ترامپ هفته گذشته در گفت‌وگويي تلويزيوني با اشاره به ادامه اعتراض‌ها به رياست‌جمهوري ترامپ در شهرهاي بزرگ آمريكا گفته‌بود كه اوباما و كلينتون بايد با معترضان صحبت كنند و آنها را آرام كنند. او گفته‌بود، اوباما و هيلاري كلينتون بايد به معترضان بگويند كه ترامپ ديگر رئيس‌جمهور آمريكاست.

تركيب آراي انتخابات رياست‌جمهوري آمريكا نشان مي‌دهد كه راي‌دهندگان در شهرهاي بزرگ و صنعتي به هيلاري كلينتون رأي داده‌اند و شهرهاي كوچك‌تر به ترامپ. اين شكاف گسترده كه در روزهاي بعد از اعلام نتيجه انتخابات، در خيابان‌ها و با تظاهرات معترضان خود را نشان داده‌است، جامعه آمريكا را علاوه بر بحران‌هاي سياسي و اقتصادي در راس حاكميت، با بحران در سطح جامعه و ميان مردم روبه‌رو كرده‌است. زد و خورد ميان هواداران و مخالفان ترامپ در خيابان‌ها و همچنين برخوردهاي ناشي از نفرت قومي، مذهبي و نژادي كه در روزهاي اخير در نقاط مختلف اين كشور گزارش شده، نمونه‌هايي از اين بحران است.

در اين ميان، فعاليت‌ها، سخنراني‌ها و اظهارنظرات برني سندرز ديگر نامزد حزب دمكرات در انتخابات رياست‌جمهوري كه رقابت درون حزبي را به هيلاري كلينتون باخت، در روزهاي اخير بيشتر شده‌است. او خواستار تغييرات گسترده درون حزب دمكرات براي بازيابي جايگاهش ميان راي‌دهندگان شده و همچنين به ترامپ درباره عملي كردن وعده‌هاي افراطي دوران تبليغات انتخاباتي هشدار داده‌است.

کد خبر 353020

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha