شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۵ - ۰۲:۰۰
۰ نفر

مرتضی کاردر: یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های مورخان شیعه ارائه روایتی دست‌اول از وقایع صدراسلام بوده است؛ روایتی براساس منابع اصیل و راویان موثق و عاری از پیرایه‌هایی که به مرور زمان، راویان نامعتبر به تاریخ اضافه کرده‌اند.

کتاب

يكي از كارهاي ارزشمندي كه در نيم قرن اخير انجام شده «موسوعه التاريخ‌الاسلامي» است. حاصل تحقيق مورخ ارجمند «محمدهادي يوسفي غروي» كه خوشبختانه بيشتر مجلدات آن با عنوان «تاريخ تحقيقي اسلام» به فارسي ترجمه شده است. كتابي كه به تازگي با عنوان «مقتل سيدالشهداء» منتشر شده در واقع ترجمه فارسي بخش اول جلد ششم اين دايره‌المعارف است كه به واقعه عاشورا اختصاص دارد.

مولف تلاش كرده كه با استفاده از منابع معتبر دست‌اول مثل تاريخ‌طبري، ارشاد شيخ مفيد، مقتل خوارزمي و... ‌كه البته هر 3 كتاب از مقتل ابي‌مخنف نقل كرده‌اند‌ روايتي دست ‌اول از واقعه عاشورا ارائه كند. كتاب از شهادت حجر بن عدي در زمان معاويه آغاز مي‌شود تا تصويري از وضعيت شيعيان در سال‌هاي حكومت بني‌اميه و زمينه‌هاي واقعه عاشورا به‌دست دهد و بعد به سير وقايع ديگر و سفر حضرت اباعبدالله(ع) از مدينه تا كربلا مي‌پردازد و پس از ذكر سرگذشت كاروان كربلا، سرانجام با زيارت اربعين و وفات حضرت‌زينب(س) پايان مي‌يابد.

کد خبر 352999

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha