همشهری‌آنلاین: سید فرید قاسمی.، محقق برجسته کتاب و مطبوعات که از او به عنوان حافظه مطبوعات ایران یاد می‌شود، گلایه‌هایی دارد.

سید فرید قاسمی، محقق برجسته کتاب و مطبوعات که از او به عنوان حافظه مطبوعات ایران یاد می‌شود، در مراسم اختتامیه جشنواره کتاب و رسانه از بی‌دقتی خبرنگاران گلایه کرد و خواستار توجه عمیق‌تر آنها به مقولاتی چون کتاب سازی، کتاب بافی و کتاب ربایی شد.

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایبنا آیین اختتامیه پانزدهمین جشنواره کتاب و رسانه با حضور سید عباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجید غلامی‌جلیسه، مدیر عامل موسسه خانه کتاب، محمدرضا زائری، مشاور فرهنگی،‌ سید فرید قاسمی، پژوهشگر پیشکسوت کتاب سه‌شنبه 25 آبان‌ماه در پژوهشکده فرهنگ هنر و معماری برگزار شد.

سید فرید قاسمی، پژوهشگر پیشکسوت کتاب گفت: در حوزه خبر کتاب پرسشی از خودمان داریم که آیا خبر حیطه کتاب اثری برای عرصه مساوات است یا خیر؟ باید بگویم خبر کتاب عرصه عدالت است و نمی‌توانیم دو کتاب را به یک شیوه ارائه دهیم. انتشار هر کتاب یک رویداد است و آگاهی‌هایی درباره کتاب را پردازش و عرضه می‌کنیم.


وی افزود: ما باید نگاه برابری به عرصه خبر در حوزه کتاب نداشته باشیم بلکه عدالت را در چهار نوع کتاب (کتاب‌آفرینی، کتاب‌بافی، کتابسازی و کتاب‌ربایی) رعایت کنیم. کتاب‌آفرینی عرق‌ریزان جسم و روح است و با مرارت نگارش می‌شود. کتاب‌سازی با یک نگاه قابل تشخیص است در مقابل کتاب‌بافی ظاهر خوبی دارد اما از باطن خوبی برخوردار نیست، مطالب این کتاب از ابتدا یک گیومه باز شده و در پایان گیومه بسته می‌شود.

پژوهشگر پیشکسوت کتاب با اشاره به تقسیم‌بندی کتاب در چهار گروه ادامه داد: کتاب‌ربایی هم انواع و اقسام پیدا کرده و در درجه نخست حقوق پدیدآوران از بین می‌رود. اگر نخواهیم با کتاب‌ها برابر برخورد کنیم جفا در حق کتاب خوب است، بنابراین باید عدالت را رعایت کنیم، کاری که عمر و وقت یک نفر را گرفته باید متفاوت از کتاب‌ربایی، کتابسازی یا کتاب‌بافی باشد.

قاسمی اظهار کرد: روزنامه‌نگاری کتاب دو بال دارد یک بال روزنامه‌نگارانه و یک بال کتاب‌شناسانه؛ ضمن اینکه یک خبرنگار کتاب باید سیاست‌های خرد و کلان نشر را بداند تا واسطه دست بازی‌سازان نشود. روزنامه‌نگار کتاب باید در قدم نخست بخواند بعد بنویسد.

وی با ابراز تاسف از وضعیت انعکاس اخبار و برخی سخنان نادرست در رسانه‌های فرهنگی افزود: دقت را همراه سرعت داریم، دقت، صحت و امانت در امر روزنامه‌نگاری مهم است و باید ببینیم در روزنامه‌نگاری جای سرعت کجاست؟ عمری در تحریریه بودم یا در کتابخانه، از سخن گفتن در مراسم‌ها پشیمان هستم زیرا انعکاس آن در رسانه‌ها بسیار فاجعه‌آمیز است اما در مقابل کاری نمی‌توانم بکنم، کسی که در کار پژوهش و تالیف است و اهل جنجال نیست و نمی‌تواند دائم تکذیب کند. ناچار سکوت می‌کنم در حالی که این سخنان کاذب و نادرست به منابع و کتاب‌ها منتقل می‌شود.

حافظه مطبوعات ایران با تاکید بر تاثیرگذاری رسانه‌ها بیان کرد: از خبرنگاران استدعا می‌کنم که صحت، دقت و امانت را رعایت کنند و کیفیت را فدای سرعت نکنند و تلاش کنند تاثیرگذار باشند تا تاثیرپذیر.

کد خبر 352927

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha