محمد باریکانی: رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و وزیر کنونی ورزش و جوانان در آخرین روز حضور خود در سازمان میراث فرهنگی و در مراسم تودیع خود اعلام کرد که در مدت حضور او در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، ۳۶ هتل ۴ و ۵ ستاره به ظرفیت قبلی هتل‌های ایران افزوده شد و قرار است پرونده نهضت هتل‌سازی ایران تا پایان دولت بعدی با ساخت ۱۷۰ هتل ۴ و ۵ ستاره دیگر بسته شود.

هتل

او همچنين از دريافت 800 ميليارد تومان اعتبار از صندوق توسعه ملي براي ساخت 70 طرح هتل‌سازي خبر داد و گفت كه قرار است حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد تومان دیگر از منابع این صندوق استفاده شود.

  • از 130 هتل تا 210 هتل

اظهارات مسعود سلطاني‌فر، رئيس سابق سازمان ميراث فرهنگي درخصوص نهضت هتل‌سازي ايران در شرايطي مطرح شد كه سعيد شيركوند، معاون سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی چند روز پيش از برگزاري مراسم توديع رئيس سازمان ميراث فرهنگي و آغاز دوره جديد مديريت در اين سازمان به رياست زهرا احمدي‌پور در نمايشگاه مطبوعات به خبرگزاري مهر اعلام كرد كه ۱۶۰۰ هتل در حال ساخت در ايران وجود دارد که زمان به بهره‌برداری رسیدن آنها به پیشرفت کار و تامین منابع و مدیریت بستگی دارد.

پيش از آغاز به كار دولت يازدهم، تعداد هتل‌هاي در حال بهره‌برداری و به بهره‌برداری رسیده كشور حدود ۱۳۰ هتل بود که از این تعداد ۵ هتل قبل از سال ۹۲ به بهره برداری رسید. در 4 ماه نخست فعاليت دولت جديد نيز ۳۰هتل ۴ و ۵ ستاره ديگر به تعداد هتل هاي در حال بهره‌برداری اضافه شد و آمار هتل‌هاي در حال بهره برداري در ايران به حدود 165هتل رسيد. معاون سرمايه‌گذاري سازمان ميراث فرهنگي اما پيش بيني كرده است كه تا پایان امسال نيز ۱۵هتل ۴ و ۵ ستاره ديگر به بهره‌برداری برسد و بدين ترتيب در صورت درست بودن پيش‌بيني او، تعداد هتل‌هاي ايران تا 4 ماه آينده به 180 هتل خواهد رسيد. سال آينده نيز آنطور كه معاون سرمايه‌گذاري سازمان ميراث فرهنگي گفته قرار است ۳۰هتل ديگر در ايران به بهره‌برداری برسد و تا پايان سال 96 تعداد هتل‌هاي كشور به 210هتل برسد.

  • از بوم‌گردي تا هتل‌سازي

انقلاب هتل‌سازي در ايران همزمان با اعلام لغو تورهاي گردشگري عازم ايران به دليل نبود ظرفيت اقامت و فقدان هتل‌هاي 4 و 5ستاره منطبق با استانداردهاي جهاني آغاز شد. قبل از برجام مشخص شده بود كه در فصل سفر گردشگران خارجي به ايران، هتل‌هاي موجود در كشور پاسخگوي ميزباني از حجم زياد گردشگران ورودي نيست و بدين ترتيب بسياري از تورهاي گردشگري سفر خود به ايران را لغو مي‌كنند. پيش از اين به تعبير مسعود سلطاني‌فر، رئيس سابق سازمان ميراث فرهنگي، اقامتگاه‌هاي بوم‌گردي در ايران تلاش داشتند تا با معرفي جاذبه جديد ميزباني از گردشگران سبك ميزباني ايراني را به گردشگران خارجي معرفي كنند.

اميد سازمان ميراث فرهنگي در بخش گردشگري نيز نسبت به ايجاد ظرفيت جديد براي اقامت گردشگران خارجي در مناطق روستايي ايران با بهره بردن از ظرفيت اقامتگاه هاي بوم‌گردي افزايش يافته بود اما گذشت زمان مشخص كرد كه اين اقامتگاه‌ها يا حتي تبديل آپارتمان‌هاي داخل شهرها به خانه مسافر نيز ظرفيت ميزباني از حجم زياد گردشگران را ندارند و بدين‌ترتيب نهضت هتل‌سازي در ايران مورد توجه دولت قرار گرفت تا جايي كه حتي رئيس‌جمهور در يكي از جلسات هيات دولت نارضايتي خود از نبود هتل مناسب در ايران را براي ميزباني از هيات‌هاي خارجي اعلام و از سازمان‌هاي متولي درخواست كرد فكري به حال كمبود ظرفيت اقامتي در ايران كنند. از آن پس بود كه عبارت نهضت هتل‌سازي يا انقلاب هتل‌سازي در ايران خلق شد و تلاش‌ها براي جذب سرمايه‌گذاري خارجي در بخش هتل‌سازي ايران آغاز شد.

کد خبر 352846

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گردشگری و ميراث فرهنگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha