همشهری آنلاین: عملیات روز دوشنبه نیروهای بسیج مردمی شیعه عراق سومین و آخرین مرحله از عملیات این نیروها برای رسیدن به اطراف شهر تلعفر است.

تحولات نبرد موصل | آغاز مرحله سوم عملیات بسیج مردمی عراق

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما ؛ تحولات و رویدادهای مربوط به پیشروی های ارتش عراق و روند آزاد سازی شهر موصل به شرح ذیل است..

نیروهای پیشمرگ در عراق یکی از اعضای گروه تکفیری صهیونیستی داعش را در شهر بعشیقه در شمال شرق موصل بازداشت کردند.

به گزارش شبکه تلویزیونی الحدث، نیروهای پیشمرگ پس از محاصره خانه ای در شهر بعشیقه توانستند یکی از اعضای داعش را که در این خانه مخفی شده بود،

بازداشت کنند. نیروهای پیشمرگ برای پاکسازی شهر بعشیقه در سیزده کیلومتری شهر موصل ادامه می دهند.

  • آغاز مرحله سوم عملیات نیروهای حشد الشعبی عراق در غرب موصل

نیروهای بسیج مردمی شیعه عراق مرحله سوم عملیات آزاد سازی مناطق غرب شهر موصل را از اشغال عناصر تروریستی داعش آغاز کردند.

سرگرد جبار حسن از افسران ارتش لشگر 15 عراق روز دوشنبه گفت گروههای شیعه وابسته به نیروهای بسیج مردمی عراق در چارچوب برنامه های ستاد عملیات مشترک ارتش عراق از امروز مرحله سوم عملیات خود را با هدف آزاد سازی مناطق تحت اشغال داعش در امتداد غرب موصل تا شرق شهر تلعفر را آغاز کردند. شهر تلعفر در 65 کیلومتری غرب موصل واقع است.

سرگرد جبار حسن عملیات امروز نیروهای بسیج مردمی شیعه عراق را سومین و آخرین مرحله از عملیات این نیروها برای رسیدن به اطراف شهر تلعفر اعلام کرد .

به گزارش خبرگزاری آناتولی از بغداد ، افسر عراقی افزود عملیات نیروهای بسیج مردمی شیعه عراق با پشتیبانی هواپیماهای جنگی نیروی هوایی و با برنامه و پیگیری ستاد کل عملیات مشترک ارتش عراق پیش می رود.

نیروهای بسیج مردمی شیعه عراقهم اکنون در فاصله 25 کیلومتری جنوب شرق تلعفر هستند .

گفتنی است نیروهای بسیج مردمی شیعه عراق در مرحله اول عملیات آزاد سازی موصل در محور غربی این شهر از تاریح 29 اکتبر تا 2 نوامبر (‌ 8 تا 12 آبان ) توانستند 45 روستا را در مناطق جنوب غرب موصل در جنوب شرق تلعفر آزاد کنند.

در مرحله دوم عملیات این نیروها از 3 تا 6 نوامبر ( 13 تا 16 آبان ) هم 11 منطقه و روستا در مناطق غرب موصل از اشغال عناصر داعش آزاد شد.

  • سخنگوی بسیج مردمی عراق: سومین مرحله عملیات به سمت فرودگاه تلعفر آغاز شد

نیروی بسیج مردمی عراق آغاز مرحله سوم عملیات آزادسازی مناطق غرب موصل را به سمت مرکز شهر تلعفر و فرودگاه این شهر اعلام کرد.

به گزارش شبکه تلویزیونی المنار، احمد الاسدی سخنگوی نیروی بسیج مردمی از ساکنان مناطقی که در اشغال گروه (تکفیری صهیونیستی) داعش است خواست با همه امکانات خود از نیروهای بسیج مردمی حمایت و آنان را برای انجام دادن ماموریت نظامی خود یاری کند.

احمد الاسدی در گفتگوی اختصاصی تلفنی از بغداد با شبکه تلویزیونی المنار گفت: «بامداد روز دوشنبه نیروی بسیج مردمی مرحله سوم عملیات آزادسازی نینوا را در محور غربی آغاز کرد.

این مرحله با گذشت هشت روز از پایان مرحله دوم عملیات آغاز شد.

طی این مدت نیروهای بسیج مردمی همه مناطق آزادشده را پاکسازی و تله های انفجاری و بمب ها را خنثی و امنیت جاده ها را برقرار کردند و استحکامات و خاکریزها و کانال های مورد نیاز را برای دفاع از مناطق آزادشده ایجاد کردند و کمک های لازم را به ساکنان مناطق آزاد شده ارائه کردند.

اکثر ساکنان این مناطق ترجیح دادن در روستاهایشان باقی بمانند.

روز دوشنبه مرحله سوم عملیات آغاز شد و نیروهای بسیج مردمی پیشروی به سمت غرب خط لوله «لاین» را که از جنوب به سمت شمال کشیده شده است شروع کردند. هدف ما آزادسازی شمار دیگری از روستاهای منطقه و رسیدن به فرودگاه تلعفر است».

الاسدی در پاسخ به این سئوال که آیا هدف این مرحله از عملیات، آزادسازی تلعفر است یا عملیات مراحل دیگری نیز خواهد داشت؟ گفت: «منطقه ای که نیروی بسیج مردمی در آن عملیات انجام می دهد به علل مختلف اهمیت زیادی دارد زیرا تنها خط انتقال تدارکات بین موصل و مرزهای عراق و سوریه از این منطقه می گذرد و این جاده تنها مسیر تدارکاتی نیروهای داعش مستقر در موصل است.

عملیات نیروی بسیج مردمی در منطقه ای بسیار گسترده صورت می گیرد. این منطقه حدود 14 هزار کیلومتر مربع وسعت دارد که تاکنون 1400 کیلومتر مربع آن آزاد شده است. به نظر من عملیات در مراحل مختلفی اجرا خواهد شد و شامل آزادسازی شهرستان الحضر و مناطق بعاج و القیروان و فرودگاه تلعفر و در نهایت شهر تلعفر خواهد بود».

  • بمباران مواضع داعش را در شمال ناحیه العلیل

شبکه تلویزیونی العراقیه اعلام کرد: جنگنده های ارتش عراق محل تجمع تروریستهای گروه تکفیری - صهیونیستی داعش را در شمال منطقه العلیل بمباران کردند . در این حمله چندین تروریست به هلاکت رسیدند.

  • پیشروی نیروهای عراقی به سمت تپه سروال در غرب موصل

شبکه تلویزیونی العالم به نقل از گزارشگر این شبکه اعلام کرد: نیروهای بسیج مردمی عراق به سمت تپه سروال در غرب موصل پیشروی و یک خودرو بمب گذاری شده را که برای هدف قرار دادن نیروهای عراقی آماده شده بود منفجر کردند.

  • آغاز سومین مرحله از آزادسازی موصل

شبکه تلویزیونی الاتجاه لحظاتی پیش در خبر فوری گزارش داد: نیروهای بسیج مردمی و گروه های مقاومت عراق دومین مرحله از عملیات آزادسازی محور غربی شهر موصل را آغاز کردند.

مقام سازمان ملل:داعش به طرف خانواده‌های فراری از موصل تیراندازی می‌کند

هماهنگ کننده امور انسانی سازمان ملل در عراق تاکید کرد تروریست های گروه تکفیری - صهیونیستی داعش به طرف خانواده هایی که بخواهند از موصل خارج شوند، تیراندازی می کنند. لیز گراندی در مصاحبه با شبکه الحدث گفت: اوضاع انسانی در داخل شهر موصل هولناک است و افراد مسلح داعش به طرف خانواده هایی که برای فرار تلاش کنند، تیراندازی می کنند. ما پیش بینی می کنیم شاهد موج گسترده آوارگی مردم در موصل باشیم.

گراندی همچنین درباره گزارش سازمان دیده بان حقوق بشر درباره اقدام نیروهای پیشمرگ در تخریب خانه های عرب ها در روستاهای اطراف موصل ابراز نگرانی کرد و خواستار پایبندی به قوانین انسانی شد. سازمان ملل همچنین گزارش هایی درباره اخراج اجباری عرب ها از شهر کرکوک دریافت کرده است.

  • تنگ تر شدن محاصره تروریستها

نظامیان عراقی که در شمال موصل می جنگند و محله های این شهر را رویت می کنند روز یکشنبه اعلام کردند؛ برای تنگتر کردن محاصره تروریستهای گروه تکفیری صهیونیستی داعش آماده اند. پس از چهار هفته از آغاز حمله برای سرکوب کردن داعش در موصل که تقریبا به طور کامل محاصره شده است، نیروهای عراقی و همپیمانان آن توانستند خط دفاع تندروها را از شرق موصل که نیروهای ویژه عراق در حال حاضر در حدود 12 محله این شهر می جنگند، متلاشی کنند.

سرتیپ علی عبدالله از نیروهای ویژه ارتش در جبهه شمالی گفت: هدف بعدی نیروهای او سیطره بر محله الحدباء است که اولین محله در خارج از مرزهای اداری شهر موصل است. این محله از محل حضور عبدالله در روستای بعویزه قابل رویت است.

عبدالله افزود: نیروهای داعش از البعویزه و روستای سعده بیرون رانده شدند.

وی اضافه کرد: حضور غیرنظامیانی که تروریستها از آنها به عنوان سپر انسانی استفاه می کنند موجب کند شدن پیشروی نیروهای عراقی شده است.

عبدالله گفت: «پیشروی ما به طرف الحدباء بسیار کند و محتاطانه خواهد بود تا بتوانیم خود را به خانواده ها برسانیم و آنها را از دست داعش آزاد کنیم.»

کد خبر 352663

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha