همشهری آنلاین: وزیر امور اقتصادی و دارایی سهم نفت از بودجه دولت در شش ماه اخیر را ۲۷ درصد اعلام کرد و گفت: سناریوی قیمت نفت در بودجه ۹۶ بر اساس کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی خواهد بود.

Tayebneya

علی طیب‌نیا در گفت‌وگو با مهر گفت: در حال حاضر، بودجه دولت وضعیت مناسبی ندارد و سهم نفت از بودجه به حداقل خود در شش ماه گذشته رسیده است؛ به نحوی که هم‌اکنون سهم نفت از منابع دولت، به کمتر از ۲۷ درصد رسید، در حالی که حتی در مقاطعی از زمان، این سهم از مرز ۸۰ درصد هم می‌گذشت.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: امسال شرایط سختی پیش روی دولت قرار دارد و تلاش داریم تا با استفاده از تجربیات دوران تحریم و با سناریوهایی که در نظر گرفته شده، بتوانیم این شرایط سخت را پشت سر بگذاریم.

وی تصریح کرد: واقعیت این است که تحریم‌ها به اقتصاد ایران آسیب‌های زیادی وارد آورده؛ اما نقاط ضعف را نیز به ما فهمانده است و بر این اساس، تدابیری اتخاذ خواهیم کرد که آسیب‌پذیری اقتصاد را نسبت به تحریم‌ها و کاهش قیمت نفت شناسایی کرده و آن را جبران کنیم؛ ضمن اینکه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نیز به همین دلیل تدبیر شده است تا همه واقعیت‌ها را به سیاستگذاران نشان دهد و راه‌حل مناسب برای آن اتخاذ شود.

به گفته طیب‌نیا، دولت تداوم همان مسیر را در دستور کار قرار داده و البته تجربه تحریم ما را مصصم کرده تا سعی کنیم اشتباهات گذشته را تکرار نکرده و به سمت کاهش وابستگی اقتصاد ایران به درآمدهای نفتی حرکت نماییم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: خوشخبتانه یا بدبختانه یکی از شدیدترین کاهش‌های قیمت نفت، هم به لحاظ شدت کاهش و هم به لحاظ مدت آن، را تجربه‌ کرده‌ایم و البته این کاهش قیمت همزمان با تحریم‌ها شده که هنوز هم به صورت کامل برداشته نشده است. بر این اساس دولت مجبور شد تا در سال قبل، بخشی از درآمدهای آینده را از قبل هزینه کند.

طیب‌نیا همچنین در خصوص بودجه سال ۹۶ نیز گفت: هنوز بودجه به مرحله‌ای در دولت نرسیده است که بتوان راجع به سناریوهای قیمت نفت و ارز در آن حرف زد. اما به طور قطع جهت‌گیری‌های قبلی در بودجه ۹۶ هم به لحاظ کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی ادامه خواهد یافت.

کد خبر 352366

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha