جمعه ۲۱ آبان ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: سیده زهرا شجاعی متولد ۱۳۳۵ در شهر تهران، از جمله فعالان سیاسی اجتماعی و فعال حوزه زنان در جمهوری اسلامی ایران است و در زمره اولین زنانی قرار دارد که در دولت ایران به کابینه راه یافته‌اند.

زهرا شجاعی

رهرا شجاعی تحصیلاتش را در رشته علوم سیاسی در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران آغاز کرده و دارای کارشناسی و کارشناسی ارشد علوم سیاسی و دکترای علوم سیاسی و مدیریت استراتژیک است. شجاعی تدریس در دانشگاه‌های تهران و الزهرا(س) و همکاری علمی با مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام را در کارنامه خود دارد.

سیده زهرا شجاعی علاوه بر فعالیت در حوزه زنان، از فعالان سیاسی تشکیلاتی است و ریاست مجمع زنان اصلاح‌طلب را در کارنامه خود دارد. او همسر حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر مرادعلی توانا نویسنده و صاحب تالیفاتی مانند «زن در تاریخ معاصر» است و ۲ فرزند دختر دارد.

وی در طول مدت فعالیت اجتماعی خود مشاور وزیر آموزش و پرورش، مشاور وزیر کشور، رئیس کمیسیون‌های امور بانوان و از سال ۱۳۶۷ تا ۱۳۸۴ عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان بوده است. شجاعی همچنین دو سال ریاست این شورا را نیز بر عهده داشته است. او در دولت‌های هفتم و هشتم به مدت ۸ سال، ریاست مرکز امور مشارکت زنان را بر عهده داشته است.

شجاعی در سال ۵۷ عضو ستاد استقبال از امام خمینی(ره) بوده و به همراه معصومه ابتکار اولین زنانی بودند که به هیات دولت راه یافتند.

شجاعی تالیفاتی در حوزه زنان دارد که از آن جمله کتاب «برای زنان فردا» است. این کتاب مشتمل بر سخنرانی‌ها و مقالات زهرا شجاعی، مشاور رئیس جمهور و رئیس مرکز امور مشارکت زنان است که در قالب موضوعات «توسعه فرهنگی»، «مشارکت اجتماعی و سیاسی»، «جنسیت و توسعه» و «سلامت و بهبود کیفیت زندگی» تدوین شده است.

کتاب دیگر وی که با همکاری سیمین احمدی نگاشته شده است، با عنوان «قدس ایران؛ معرفی زنان برگزیده ایران» است که توسط نشر پژوهش‌های فرهنگی منتشر شده و با عناوینی نظیر «زنان و سیاست‌های فرهنگی»، «اصول عمده سیاستگذاری برای ارزیابی مسائل زنان (مساوات، گونه‌گونی، شناخت، شفافیت و خلاقیت)»، «نیازهای ویژه زنان در سیاست‌های فرهنگی»، «حقوق فرهنگی و حقوق زنان»، «بسیج کردن منابع برای زنان در هنر، فرهنگ و رسانه‌ها»، «تحقیق در مسائل جنسیت در فرهنگ و خط و مشی فرهنگی» و توصیه‌های سیاستگذاری به مسائل مربوط به زنان در عصر جدید پرداخته است.

«مدیریت زنان در تشکل‌های غیردولتی» و «مجلش ششم و حقوق زنان» و ... موضوعاتی است که توسط شجاعی در مجموعه «ریحانه» پرداخته شده است.

*آخرین بروزرسانی ۱۱ اسفند ۱۴۰۰

کد خبر 352224

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha