دوشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۹
۰ نفر

نیلوفر قدیری: تا ساعاتی دیگر خبری در جهان منتشر می‌شود که ماه‌هاست همه در انتظار آن بوده‌اند. همه در انتظار پاسخ این پرسش هستند که چه‌کسی رئیس‌جمهور آمریکا می‌شود؟

خبر مهم اما نتيجه شمارش آراي انتخابات رياست‌جمهوري آمريكا نيست. آنچه امروز رقم مي‌خورد اين نيست كه كلينتون رئيس‌جمهور آمريكا خواهد شد يا ترامپ؟ خبر اين است: امروز آمريكا تغيير مي‌كند.جريان حاكم رسانه‌هاي آمريكايي و بخش عمده‌اي از تحليلگران سياسي و سياستمداران اين كشور از اينكه ترامپ در يك قدمي رياست‌جمهوري كشورشان قرار گرفته شرمسار و حيرت‌زده هستند.

آنها او را شوخي تحقيركننده‌اي مي‌دانند كه تا همين جا هم «ابهت» و «منحصربه فرد بودن» ابرقدرتي همچون آمريكا را زير سؤال برده‌است چون ترامپ را در‌ شأن نامزدي رياست‌جمهوري كشورشان نمي‌دانند و او را «تهديد»، «سرطان» و «مايه ننگ» دمكراسي آمريكايي خوانده‌اند. اين عده از آمريكايي‌ها كه تعدادشان كم هم نيست، از اينكه اكنون دنيا چهره ترامپ را به‌عنوان نماد آمريكا به‌خاطر سپرده‌است ناخشنود هستند.

موضوع فقط شرمساري از ويژگي‌هاي شخصيتي و شيوه سخن گفتن و رفتار ترامپ نيست. او ماه‌هاست سخناني را مي‌گويد و تكرار مي‌كند كه حرف منتقدان و دشمنان آمريكا در جهان است. ترامپ پا را از اين هم فراتر گذاشته و نظام انتخاباتي آمريكا را با اتهام تقلب زيرسؤال برده‌است.

اما حتي اگر نتايج شمارش آراي انتخابات كه تا ساعاتي ديگر اعلام مي‌شود اين چهره عجيب و جنجالي را به رياست‌جمهوري آمريكا نرساند، باز هم آمريكا بعد از انتخابات امروز تغيير مي‌كند. هيلاري كلينتون با يك پرونده قضايي درحالي‌كه متهم به دروغگويي است و دستيار نزديك و شوهرش هم موضوع و ستاره داستان‌هاي اخلاقي و اتهامات مالي هستند، گزينه ديگر كاخ سفيد است. آمريكايي‌ها ماه‌هاست هر صبح با خبر انتشار فله‌اي بخش ديگري از ايميل‌هاي شخصي و كاري خانم كلينتون از خواب بيدار مي‌شوند؛ ايميل‌هايي كه پاي ده‌ها شخصيت سياسي و موضوع حساس داخلي و خارجي را به ميان كشيده‌است.

افشاگري، اتهام فساد اخلاقي و مالي، ناسزاهايي غيرقابل انتشار در رسانه‌هاي عمومي و بي‌اعتباركردن همه‌‌چيز، خلاصه بحث‌هاي اين دو نامزد در رقابت براي ورود به كاخ سفيد بود. يكي از اين 2 نفر امروز جايگزين باراك اوباما مي‌شود كه به سخنراني‌هاي طولاني بدون نگاه به متن مكتوب درباره برابري در جامعه، بيمه همگاني، آينده زيست‌محيطي جهان و... مشهور است.

خود اوباما نتيجه نارضايتي آمريكايي‌ها از 8سال رياست‌جمهوري بوش بود و آمد كه چهره زخم‌خورده آمريكا را در جهان ترميم كند و البته موفق هم بود. اما تغييري كه از امروز رقم مي‌خورد ميراث اوباما به‌عنوان متفاوت‌ترين رئيس‌جمهور آمريكا را تحت‌الشعاع قرار مي‌دهد و تا سال‌ها اثر خود را حفظ خواهد كرد. نتيجه انتخابات امروز آمريكا برنده شدن كلينتون يا ترامپ نيست. نتيجه، جامعه به‌شدت دوقطبي شده آمريكا، يادآوري سخنان و گذشته و رفتارهاي ترامپ، ايميل‌هاي هيلاري و شرمساري آمريكايي است.

کد خبر 352009

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha