همشهری آنلاین: معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به اینکه قدرت فرهنگ از قدرت سیاست و اقتصاد قوی‌تر است، گفت: به همین دلیل انتظاراتی که از بخش فرهنگ به وجود می‌آید، بالا است.

اسحاق جهانگیری

به گزارش ايرنا، اسحاق جهانگیری عصر دوشنبه در آیین تودیع و معارفه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار وحدت، افزود: حوزه فعالیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متنوع و گسترده است و کابران آن عموم شهروندان هستند.

وی ادامه داد: هر جا با مشکلی روبه‌رو می‌شویم، گفته می‌شود از اهل فرهنگ کمک بگیریم و در بحث آسیب‌های اجتماعی نیز وقتی به طور جدی بررسی می‌شود، آنچه می‌تواند به صورت ریشه‌ای به این موضوع کمک کند، بخش فرهنگ است.

معاون اول رئیس جمهوری اظهار داشت: وقتی دغدغه گسترش مفاسد اقتصادی پیدا می‌شود، بخش فرهنگ و آزاد بودن رسانه است که می‌تواند از آن جلوگیری کند.

جهانگیری، توسعه فرهنگی را پیش‌نیاز توسعه اقتصادی دانست و گفت: به همین دلیل حساسیت همه گروه‌ها و بخش‌ها در حوزه فرهنگ بالاست و دوستانی که در آن فعالیت می‌کنند باید خود را آماده کنند.

وی با طرح این سوال که آیا «چنین وزارتخانه‌ای با حجم بالای مطالبات و با گستردگی و تنوع امکانات قادر به پاسخگویی خواهد بود»، گفت: قاعدتا پاسخ منفی است؛ یعنی مطالبات و انتظارات با ابزارها و امکانات سازگار نیست.

معاون اول رئیس جمهوری افزود: هر چه پیش رفتیم از نظر قانونی و حقوقی دیدیم امکانات این وزارتخانه کاهش یافته است و امکانات مادی نیز به دلیل سازمان‌های دیگر کم شده است، چرا که دستگاه‌هایی در عین حال که بخشی از امور فرهنگی به دوش آنها است، نه پاسخگو هستند و نه مورد سوال قرار می‌گیرند.

جهانگیری افزود: فکر می‌کنم مهمترین مسئولیت مورد توجه فرهنگ و ارشاد در دولت این است که باید بخش فرهنگی را قدرتمند کنیم، چرا که با فرهنگ ضعیف علاوه بر اینکه جامعه ضعیف می‌شود، اقتصاد، سیاست و دیپلماسی کشور نیز ضعیف می شود.

وی تصریح کرد: اگر به ایران قدرتمند فکر می‌کنیم باید به بخش فرهنگ اهمیت دهیم و کاری کنیم که فرهنگ قدرتمندانه کار خود را پیش ببرد.

معاون اول رئیس جمهوری خاطر نشان کرد: آقای جنتی به رغم محدودیت‌ها، گام‌های موثری در زمینه فرهنگی برداشتند و آقای صالحی امیری باید این راه را ادامه دهند.

جهانگیری گفت: یکی از اولویت‌های دولت یازدهم بازگشت به قانون، مبارزه با فساد و قانون‌گریزی، ارتقاء بخش فرهنگی کشور و جلب اعتماد عمومی از دست رفته بوده است؛ اگر این اعتماد افزایش یابد همه موانع را یکی پس از دیگری پشت سر خواهیم گذاشت.

جهانگیری تصریح کرد: لازم است در بخش فرهنگ به جای رویکرد سیاسی-امنیتی به رویکرد علمی و فرهنگی بیشتر توجه کنیم و روح امید و نشاط را در جامعه افزایش دهیم.

جهانگیری با اشاره به اینکه دیدگاه رهبر معظم انقلاب در بخش فرهنگی مشخص است، گفت: برخورد مدیران فرهنگی در مواجهه با مسائل باید حکیمانه و به دور از افراط و تفریط باشد.

وی افزود: در بخش اقتصاد مقاومتی هم اصلی‌ترین رویکرد نظام این است که با تکیه بر ظرفیت داخلی، کشور را پیش ببریم که در این بخش نیز مقوله فرهنگی جوابگو است.

معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینکه «ظرفیت‌های درونی ایران از سایر بخش‌ها بیشتر است»، گفت: زمانی که در کشورهای حاشیه خلیج فارس بخشی از آثار ایرانی عرضه می‌شود با استقبال بی‌نظیری مواجه می‌شویم و اگر عده‌ای نگذارند از این ظرفیت استفاده شود، ظلم کرده‌اند.

جهانگیری با بیان اینکه «به رغم همه نامهربانی‌ها و فشارها با تکیه بر قانون باید مسیر را ادامه داد»، افزود: برخی افراد که فکر می‌کنند فراتر از قانون اقداماتی انجام می‌دهند روزی از این اقدام خود ضرر خواهند کرد.

وی اضافه کرد: بی‌قانونی به نفع هیچ کس نیست و امضاء وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید برای همه، قوه قضائیه، ائمه جمعه و نیروهای انقلابی محترم شمرده شود واگر به قانون احترام بگذاریم به ما احترام خواهند گذاشت.

جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه آقای جنتی، مدیری همه جانبه نگر، معتدل، منصف، توانا و انقلابی است که عمر خود را در راه پیشرفت کشور و انقلاب و نظام صرف کرد، گفت: متاسف هستیم که از ادامه خدمت ایشان در وزارتخانه محروم شدیم و در مسئولیت‌های دیگر برایشان آرزوی توفیق داریم.

وی گفت: جنتی در زمان شروع فعالیت با سختی‌ها و ناهمواری‌های زیادی در بخش فرهنگ و هنر کشور روبه‌رو بود و تلاش کرد در این مدت اطمینان و آرامش و امید را به بخش فرهنگ بازگرداند.

جهانگیری افزود: آقای صالحی امیری نیز از مدیران شناخته شده‌ای است که قرار است بر اساس تاکیدات رئیس جمهوری همین راه را ادامه دهند و ایشان از لحاظ سیاستگذاری فرهنگی از چهره‌های خوش‌نام هستند.

معاون اول رئیس جمهوری اضافه کرد: وی با نخبگان بخش فرهنگی در زمانی که در مرکز استراتژیک و دانشگاه و کتابخانه ملی بودند ارتباط خوبی داشتند و امیدوارم این تعامل به عنوان سرمایه‌ای گرانقدر ادامه یابد.

در پایان این مراسم، معاون اول رئیس جمهوی با اهدای لوح از علی جنتی تقدیر کرد.

کد خبر 351986

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha