مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: دلایل علمی وجود دارند که شما نمی‌توانید از تکرار پی در پی یک آهنگ در ذهنتان جلوگیری کنید، و گروهی از اعضای انجمن روانشناسی آمریکا با انجام پژوهشی بزرگ این دلایل را کشف کرده‌اند.

موسیقی

براساس گزارش انگجت، محققان آهنگ هايي محبوبي كه معمولا با نام كرم گوش شناخته مي‌شوند ( آهنگ‌هايي كه در ذهن تكرار مي‌شوند) را با آهنگ‌هاي محبوبي كه شايد چندان نيز جذابيت نداشتند مقايسه كردند تا دريابند چه عواملي باعث تكرار اعتياد آور يك آهنگ مي‌شود.

به گفته محققان موسيقي‌هايي كه به كرم گوش تبديل مي‌شوند از چند ويژگي‌ مشترك برخوردارند، معمولا داراي گام‌هاي موسيقيايي سريع هستند كه از فرم ملوديك مشترك و فواصل يا تكرار‌هاي غيرمعمول برخوردارند.

براي مثال برخي از اين آهنگ‌ها داراي گام‌هايي با الگوي اوج و فرود پي در پي هستند و برخي ديگر نسبت به آهنگ‌هاي محبوب از تكرار نت بيشتري برخوردارند و سكوت‌ يا وقفه‌هاي ناگهاني در آنها گنجانده شده‌است.

محققان مي‌گويند اين تحقيق فراتر از يافتن عوامل موفقيت يك آهنگ در تابلوي فروش موسيقي بوده‌است. با درك بهتر عملكرد كرم‌هاي گوش مي‌توان تاثير شبكه‌هاي مغزي را در احساسات، حافظه و افكار خود به خودي در افراد مختلف درك كرد. 

محققان همچنين به افرادي كه به اين پديده دچارند و يك آهنگ به صورت مداوم در ذهن آنها تكرار مي‌شود توصيه‌هايي كرده‌اند: حواس خود را روي موضوعي متمركز كنيد تا آهنگ به صورت طبيعي از يادتان برود، يا آهنگ را كامل گوش دهيد تا بتوانيد از آن عبور كرده و فراموشش كنيد.

کد خبر 351927

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha