طرح کاهش اعدام مجرمان مرتبط با مواد‌مخدر با عنوان «اصلاح قانون مجازات اعدام مواد‌مخدر» در خانه ملت مطرح شده است.

 با اين طرح برخي از انواع جرايم مرتبط با مواد‌مخدر ساماندهي پيدا مي‌كند و براساس آن و درصورتي كه اين طرح به تصويب نمايندگان مردم در خانه ملت برسد براي برخي از جرايم مواد‌مخدر مجازات اعدام درنظر گرفته مي‌شود. اللهيار ملكشاهي، رئيس كميسيون قضايي و حقوقي مجلس با اشاره به اينكه اعضاي كميسيون قضايي و حقوقي مجلس مشغول بررسي اين طرح هستند، گفت: معتقدم مجازات‌هايي مثل اعدام را در حد زياد نبايد اجرا كنيم كه قبح اين مجازات‌ها و اثر آن از بين برود. نه اينكه قانون مبارزه با مواد‌مخدر اثر نداشته باشد؛ شايد اگر اين قانون را نداشتيم و اين مبارزه‌ها نبود، وضعيت‌مان بدتر بود اما خيلي هم اثرگذار نبوده است كه بگوييم الان وضعيت خوبي داريم و از نظر آماري در شرايط خوبي هستيم. نماينده مردم خرم‌آباد در مجلس گفت: امروز هم مواد‌مخدر و هم معتاد در كشور ما زياد است و چون مجازات اعدام مواد‌مخدر، روي خانواده‌هاي افراد نيز تأثير دارد، دنبال اين هستيم كه بتوانيم اين مجازات‌ها را تعديل كنيم. به گفته وي، در اين طرح براي 4دسته از جرايم مواد‌مخدر شامل جرايم سازمان‌يافته و باندي، قاچاق مواد‌مخدر به‌صورت مسلحانه، افرادي كه يك‌بار عفو شدند و دوباره تكرار كردند و توزيع و خريد مواد‌مخدر به شكل انبوه، مجازات اعدام ديده شده است.

  • اعدام كمكي به كاهش جرايم نمي‌كند

رئيس سابق شعبه 71 دادگاه كيفري استان تهران نيز معتقد است:‌ اعدام‌ها در ارتباط با مواد‌مخدر از نوع اعدام‌هاي تعزيري است اما به‌نظر مي‌رسد با اين نوع اعدام به كاهش جرايم و كاهش جمعيت زندان‌ها كمك نمي‌كنيم بلكه بايد سعي كنيم مجازات‌هايي متناسب با جرم تصويب كرده و زمينه‌هاي ارتكاب جرم را از بين ببريم.

روح‌الله عزيزمحمدي با تأكيد بر اينكه متناسب بودن مجازات‌ها با جرم و از بين رفتن زمينه‌هاي جرم در كنار يكديگر بيش از صدور حكم اعدام كارايي دارد، عنوان كرد: سال‌ها محاكماتي درخصوص پرونده‌هاي قتل انجام داده‌ و احكام زيادي نيز صادر كرده‌ام اما طي اين سال‌ها به اين نتيجه نرسيده‌ام كه صدور حكم اعدام مفيد بوده و به كاهش جرايم در جامعه منجر شده است. وي خاطرنشان كرد: وقتي فردي مرتكب قتل مي‌شود و انگيزه آن سرقت ناشي از فقر، بيكاري و تورم است تا زماني كه زمينه ارتكاب قتل را از بين نبريم به كاهش جنايت كمكي نكرده‌ايم. درخصوص مواد‌مخدر همچنين است و هر قدر هم اعدام انجام شود باز هم از مواد‌مخدر كم نمي‌شود. آيت‌الله صادق آملي لاريجاني، رئيس قوه قضاييه روز هشتم مهر ماه در اين‌باره گفته بود: در رابطه با برخورد با قاچاقچيان مواد‌مخدر گاهي در گوشه و كنار گفته مي‌شود كه سياست دستگاه قضا حذف اعدام است كه اين حرف درست نيست. قوانينِ مربوط به قاچاق مواد‌مخدر وحي مُنزَل نيست اما اينكه برخي مي‌گويند اعدام‌ها هيچ فايده‌اي نداشته، حرف كاملا غلطي است.

کد خبر 351882

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha