جمعه ۱۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۳
۰ نفر

فهیمه پناه‌آذر: سیدعلی موسویان با نمایش «سبز سپید سرخ» در بخش مهمان نوزدهمین جشنواره تئاتر فتح خرمشهر حضور داشت و در پانزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت توانست جوایز بخش‌های نمایشنامه‌نویسی، کارگردانی، بازیگری زن و طراحی صحنه را از آن خود کند.

نمایش

او از مدتي پيش «عاشقانه‌اي براي عباس» را در سالن ناظرزاده تماشاخانه ايرانشهر روي صحنه برده است؛ نمايشي كه به زندگي يكي از شهيدان مدافع حرم مي‌پردازد و فرزين صابوني، فقيهه سلطاني، سروش طاهري، ناديا فرجي، محمد زوار بي‌ريا و... تا 23 آبان در آن بازي مي‌كنند.

  • ملهم از زندگي شهيد صدرزاده

موسويان كه هميشه نمايشنامه‌هاي خود را روي صحنه مي‌برد، درباره چگونگي نگارش عاشقانه‌اي براي عباس به همشهري مي‌گويد: متن را با الهام از زندگي مصطفي صدرزاده، شهيد مدافع حرم نوشتم. او با اينكه ايراني بود اما نتوانست به جمع مدافعان حرم بپيوندد و به همين دليل، خود را يك شهروند افغانستاني جا زد و در نهايت فرماندهي گردان عمار لشكر فاطميون را بر عهده گرفت. شهيد صدرزاده ظهر تاسوعا در درگيري با تروريست‌هاي تكفيري هدف گلوله تك‌تيرانداز دشمن قرار گرفت و در حلب به شهادت رسيد.

كارگردان نمايش «آنم آرزوست» مي‌افزايد: متن نمايش عاشقانه‌اي براي عباس الهام‌گرفته از زندگي اين شهيد بزرگوار است و البته در نمايش نام شخصيت‌ها فرق مي‌كند. عاشقانه‌اي براي عباس به تاريخ معاصر مي‌پردازد و به همين دليل من سعي كردم از وقايع و مستندات استفاده كنم. متأسفانه در طول نگارش متن نتوانستم با خانواده شهيد صحبت كنم اما از طريق دلنوشته‌هاي همسر و صحبت با همرزمان او توانستم متن را كامل كنم.

  • حمايت‌ از آدم‌هاي خاص

موسويان درباره انتخاب موضوع و سفارشي بودن يا نبودن آثارش مي‌گويد: معتقدم اصل هنر سفارش است و سفارش مخاطب بالقوه را به بالفعل تبديل مي‌كند. اگر هنرمندي تصميم بگيرد روي يك موضوع كار كند، آن نوع كار هم سفارشي است كه هنرمند به ‌خود مي‌دهد. در اين نمايش ارگان‌هاي دولتي و نهادها از ما حمايت نكردند و عاشقانه‌اي براي عباس تهيه‌كننده شخصي داشت كه براساس دغدغه‌هاي خود روي اين كار سرمايه‌گذاري كرد.

وي تصريح مي‌كند: متأسفانه ارگان‌ها و نهادهايي كه داعيه‌دار فرهنگ و هنر ارزشي هستند، وقتي مي‌خواهند كاري انجام دهند يا حمايتي داشته باشند، آدم‌هاي خاص خود را دارند. اين ارگان‌ها سال‌هاست با آدم‌هاي خاص كار مي‌كنند و مشخص نيست ديگر هنرمنداني كه مي‌خواهند در اين زمينه كار كنند، براي جلب حمايت چه بايد كنند؟

  • قضاوت با تماشاگران

كارگردان «نبش قبر» درباره اينكه آيا مخاطب مي‌تواند با مضامين خاص ارتباط برقرار كند، مي‌گويد: قرار نيست كساني را كه به جنگ مي‌روند و در جبهه حق هستند، سفيد و ديگران را سياه نشان دهيم. در شخصيت‌هاي عاشقانه‌اي براي عباس رگه‌هاي خوبي و بدي در تمام شخصيت‌ها حتي قهرمان داستان وجود دارد و تماشاگر بايد بتواند به نقاط مثبت و منفي هر شخصيت برسد. نويسنده و كارگردان قرار نيست پيشداوري كند، چرا كه باعث مي‌شود كار شعاري بشود.

  • سه‌گانه‌اي براي مدافعان حرم

سيدعلي موسويان قصد دارد بعد از 2نمايش «سبز سپيد سرخ» و «عاشقانه‌اي براي عباس»، سومين نمايشنامه خود را با موضوع مدافعان حرم بنويسد و آن را سال آينده روي صحنه ببرد. او مي‌گويد: قرار نيست تا پايان فقط روي اين موضوع كار كنم اما فكر مي‌كنم بايد سه‌گانه‌اي داشته باشم و تصميم گرفتم سومين متن را هم بنويسم. داستان نمايشنامه انتخاب شده و با پايان اجراي عاشقانه‌اي براي عباس، بعد از اندكي استراحت كار نگارش متن را آغاز مي‌كنم.

کد خبر 351557

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha