چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۶
۰ نفر

هوای استان‌های خوزستان، کرمان، مرکزی، کرمانشاه، همدان و قم ۱۲ آبان با وزش باد شدید به مرز هشدار رسیدند.

گرد و غبار و پائیز

در خوزستان پديده گردوغبار تا پايان 13 آبان  پيش‌بيني شده و در استان مركزي وزش باد با سرعت 58كيلومتر در اراك گردوخاك به پا كرد و موجب تعطيلي مدارس و هشدار به بيماران قلبي و تنفسي شد. در كرمانشاه نيز وضعيت هوا به مرز هشدار رسيد و در سرپل ذهاب وضعيت اضطرار اعلام شد.

عليرضا غلامپور معاون اداره هواشناسي استان خوزستان اعلام كرد كه امروز(پنجشنبه) نيز پديده گردوغبار ادامه دارد اگر چه غلظت آن به اندازه 12 آبان  نيست. رضا مرادي سرپرست پيش‌بيني هواشناسي استان مركزي نيز گفت كه امروز سرعت باد در اراك به 80كيلومتر بر ساعت مي‌رسد. وزش باد با سرعت 50كيلومتر بر ساعت از صبح ديروز در اراك موجب شد كه غلظت ذرات معلق هوا ۳برابر حدمجاز شود و هواي اين شهر را ناسالم كند.

ديروز نيز تندباد اين شهر موجب افزايش گردوخاك و ذرات معلق در هوا شد. كودكان، زنان باردار، بيماران قلبي، تنفسي و سالمندان از تردد در هواي مملو از گردوغباراراك منع شدند. ثريا قرباني رئيس اداره نظارت و پايش محيط‌زيست كرمانشاه نيز ديروز اعلام كرد، هواي اين شهر در وضعيت هشدار قرار گرفته و توده و گردوغبار كه 2روز پيش وارد جو اين استان شد، موجب كاهش ديد افقي و كيفيت هوا به‌خصوص در نواحي مرزي شد. به‌گفته او، در شهرستان سرپل‌ذهاب كرمانشاه مدارس اين شهرستان به‌دليل بروز گردوغبار تعطيل شد. در همدان نيز وضعيت هوا به مرز بحران رسيد و رضا دانش‌پژوه معاون نظارت و پايش اداره‌كل حفاظت محيط‌زيست اين استان گفت: هواي شهر همدان در وضعيت هشدار است.

به گفته او، غلظت گردوغبار در همدان به 165ميلي‌گرم بر مترمكعب رسيد و صبح ديروز نيز وزش باد شديد، با منشا داخلي غلظت گردوغبار را از مرز 684ميلي‌گرم بر مترمكعب گذراند. كوهنوردي، پياده‌روي و هرگونه ورزش كه نياز به حضور در خارج از مكان مسقف داشته باشد در همدان ممنوع اعلام شد. درصورت تداوم وزش باد ميزان غلظت گردوغبار در همدان تا پايان امروز نوسان خواهد داشت. وضعيت هوا در قم نيز ناسالم است. اسماعيل احمدي‌زاده معاون نظارت و پايش حفاظت محيط‌زيست استان قم گفت كه دليل ناسالم شدن هوا بالا رفتن ميزان ذرات گردوغبار است.

گردوغبار در قم از12 آبان  به‌دليل وزش باد شديد افزايش يافت و به‌گفته احمدي‌زاده، آلودگي ناشي از آن درصورت تداوم وزش باد ادامه مي‌يابد. در قم نيز هشدار داده شد، بيماران قلبي، تنفسي و ريوي در هواي باز قرار نگيرند. عصر ديروز نيز سازمان حفاظت محيط‌زيست اعلام كرد كه ۹ مركز استان از خط قرمز آلودگي هوا عبور كرده‌اند و آلودگي هوا در اهواز در وضعيت خطرناك قرار گرفته است. به گزارش مركز نظارت و پايش سازمان حفاظت محيط‌زيست، شهرهاي كرمانشاه، اصفهان، بوشهر، كرج، همدان، مشهد، اراك، خرم‌آباد و اهواز ديروز مرز سلامت را پشت سر گذاشتند.

اهوازي‌ها اما تا پايان 12 آبان  همچنان با هوايي خطرناك دست و پنجه نرم كردند. شاخص آلودگي هوا ديروز در شهر اهواز به 300رسيد و زنگ خطر را براي مردم اين شهر به صدا درآورد. شاخص آلودگي هوا در كرمانشاه ۱۰۲، در اصفهان ۱۰۴، در بوشهر ۱۰۷، در كرج ۱۱۱، در همدان ۱۲۰، در مشهد ۱۳۶ و در اراك ۱۴۹ اعلام شد كه براي گروه‌هاي حساس، ناسالم است. همچنين آلودگي هوا در خرم‌آباد نيز به‌دليل وزش باد و گردوغبار ۱۵۲ و ناسالم اعلام شد. هواي تهران نيز براي امروز به‌رغم وزش باد شديد در روز چهارشنبه و افزايش گرد وغبار، صاف تا كمي ابري، همراه با وزش باد با حداكثر و حداقل دماي 15و 9درجه سانتيگراد پيش‌بيني شده است.

کد خبر 351492

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha