همشهری آنلاین: نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که پیامدهای تغییر شرایط اقلیمی جهان موجب کاهش جمعیت پروانه‌ها شده است و خطر انقراض آن‌ها را به همراه دارد.

به گزارش ایرنا، محققانی که این مطالعه را انجام داده‌اند، امواج هوای بسیار گرم، سرماهای ناگهانی و زودگذر و بارش سنگین باران را با کاهش جمعیت پروانه‌ها مرتبط دانسته‌اند و می‌گویند احتمالا این تاثیر ادامه دارد.

گرچه دانشمندان از مدت‌ها قبل می‌دانند که تغییر وضعیت اقلیمی می‌تواند آسیب شدید و پایداری به اکوسیستم‌ها وارد کند، اما اطلاعات چندانی در خصوص نحوه تاثیر دوره‌های کوتاه‌تر آب و هوای بسیار گرم و یا سرد بر اکوسیستم‌ها ندارند.

محققان در این مطالعه جدید با بررسی داده‌های "طرح نظارت بر پروانه‌ها در انگلیس" تغییر جمعیت این حشرات را مورد بررسی قرار دادند.

این داده‌ها شامل اطلاعاتی در مورد جمعیت پروانه‌ها از بیش از هزار و 800 سایت در سراسر انگلیس در عرض 37 سال گذشته است.

محققان متوجه شدند که بارش‌های زیاد در مرحله زندگی پیله‌ای پروانه به بیش از یک چهارم گونه‌های این حشره در انگلیس آسیب زده است.

اما بیش‌ترین آسیب بر اثر گرمای شدید در مرحله "بیش- زمستانی" زندگی پروانه‌ها بود که بر بیش از نیمی از گونه‌های پروانه تاثیر گذاشته است.

دکتر "آدلینا فرانکو" از دانشگاه "ایست آنجلیا" که در نوشتن این مطالعه همکاری داشت گفت: این موضوع ممکن است به دلیل افزایش بروز بیماری باشد و یا این که دمای بالقوه بسیار گرم به صورت سرنخی برای پروانه‌ها و یا لاروهای آنها عمل می‌کند و باعث می‌شود که بسیار زودتر از مرحله بیش زمستانی از پیله‌های خود بیرون بیایند و در این روند، بر اثر بازگشت دما به شرایط سردتر کشته شوند.

همچنین محققان متوجه شدند که آب و هوای بسیار گرم به نفع پروانه‌های بالغ گرما دوست است که به تغییر مثبت جمعیت در بیش از یک سوم گونه‌ها منجر شده است.

محققان یاد شده که یافته‌های آنها در مجله Animal Ecology منتشر شد، در عین حال اظهار داشتند که در مجموع، اثرات بد آب و هوای بسیار گرم و یا بسیار سرد بر اثرات خوب آن غالب است.

کد خبر 351400

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha