یکشنبه ۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۵
۰ نفر

پوران درخشنده: معلم باشیم یا استاد دانشگاه، پزشک باشیم یا کارگردان، نویسنده باشیم یا مهندس، فرقی نمی‌کند، در هر شغلی که باشیم نیازمند هستیم که خود را به‌روز کنیم.

پوران درخشنده

به‌روز شدن فرايندي تمام‌نشدني است. آموخته‌ها و آموزه‌ها و تجربياتي كه در گذشته به‌دست آورده‌ايم مغتنم و باارزش هستند ولي اگر دانسته‌هايمان را به روز نكنيم به مشكل برمي‌خوريم. شايد در سال‌هاي دور به‌اندازه امروز نيازمند به‌روز كردن اطلاعات و دانش‌مان نبوديم. تعبير دقيق‌تر البته اين است كه مثل روزگار معاصر احساس نياز نمي‌كرديم. اطبا در سال‌هاي دور با داروهايي بيمارانشان را درمان مي‌كردند كه قدماي آنها كشفشان كرده بودند.

اين را مقايسه كنيد با دانش پزشكي امروز كه امر پژوهش در آن لحظه‌اي متوقف نمي‌شود و به‌صورت مداوم پژوهشگران درحال كار هستند و نتيجه اينكه، برخي داروهايي كه مثلا تا 3 دهه پيش براي بيماران تجويز مي‌شدند، امروز حتي توليد هم نمي‌شوند چون تحقيقات پزشكي نشان داده مصرف آنها زيان‌آور است. روزگاري از سمومي براي دفع آفت محصولات كشاورزي استفاده مي‌شد كه حالا ثابت شده تاثيرات ويرانگري بر محيط‌زيست گذاشته‌اند. پيشرفت علم يك فرايند غيرقابل توقف است.

دانش بشري مدام در معرض تحول قرار دارد. در واقع اين ذهن انسان است كه مدام ظرفيت‌هايش را افزايش مي‌دهد و به‌روز مي‌كند. در حوزه علوم انساني هم سيرتحولات چنان گسترده است كه مي‌شود گفت بسياري از مولفه‌هاي علوم اجتماعي و سياسي درگذر زمان شامل تغييرات بنيادين شده‌اند. به‌روز شدن و همراهي با تحولات، منحصر به دانشمندان و پژوهشگران نيست.

هريك از آحاد جامعه بايد بسترهاي لازم براي برخورداري از نتايج مطالعات متاخر را به‌دست بياورند. در بحث خانواده و تعليم و تربيت فرزندان، نيازهاي جامعه با آنچه در دهه‌هاي گذشته شاهدش بوديم تغييرات بسياري كرده است. بسياري از مباحثي كه امروز روانشناسان حوزه كودك و نوجوان مطرح مي‌كنند در دهه‌هاي گذشته اصلا مطرح نبودند.

چنان كه يك فيلمساز كه سابقه و پيشينه قابل تاملي هم دارد اگر در بند شناخت قديمي‌اش از جامعه بماند و تحولات اجتماعي را درك نكند نمي‌تواند به نيازهاي روز پاسخ مثبت بدهد. چنين فيلمسازي اگر اهل مطالعه و به‌روز كردن خود نباشد محصولي را خلق مي‌كند كه رنگ كهنگي به‌خود گرفته است. در حوزه فرهنگ ما نياز به بازخواني مفاهيم داريم؛ چه در نگاه به جامعه‌اي كه مدام در معرض تغيير و تحول است و چه در شيوه‌هاي روايت و نكات تكنيكي. در مورد جامعه خودمان بايد به اين نكته اشاره كنم كه به‌عنوان يك فيلمساز از سرعت سير تحولات اجتماعي در مواردي، حيرت‌زده مي‌شوم؛ اتفاقي كه مسئوليت مرا به عنوان فيلمساز اجتماعي افزون‌تر و كارم را دشوارتر مي‌كند.

  • نويسنده و كارگردان سينما
کد خبر 351093

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha