چهارشنبه ۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۱
۰ نفر

همشهری دو - الهام فیروزبخت: صحیفه سجادیه را اخت‌القرآن، زبور آل‌محمد و انجیل اهل‌بیت(ع) نامیده‌اند و در شیوایی و استواری سخن، پس از قرآن و نهج‌البلاغه، سومین اثر مدون و برجسته اسلامی است که از دیرباز مورد توجه اهل ادب و به جهت داشتن کلمات شورانگیز و دعاهایی که همواره نیاز بشر بوده، مورد توجه همه دلباختگان به معنویات بوده است.

امام‌سجاد(ع) بسياري از معارف ديني را ضمن دعاهاي خود بيان كرده‌اند؛ موضوعاتي مثل خداشناسي، جهان‌شناسي، انسان‌شناسي و مباحث عالم غيب، فرشتگان، رسالت انبيا، جايگاه پيامبر(ص) و اهل‌بيت(ع)، امامت، فضايل و رذايل اخلاقي، گراميداشت اعياد، مسائل اجتماعي و اقتصادي، اشارات تاريخي، نعمت‌هاي مختلف خداوند، آداب دعا، تلاوت، ذكر، نماز، عبادت و... كه معروف‌ترين اين دعاها همان دعاي مكارم‌الاخلاق است. راهنماي خريد صحيفه سجاديه پيش روي شماست.

  • كتاب صوتي

كتاب صحيفه سجاديه مجموعه‌اي از ۵۴ دعا و نيايش است. ترجمه فارسي گزيده‌اي از اين كتاب شريف كه بعد از قرآن و نهج‌البلاغه مهم‌ترين كتاب شيعيان است، به‌صورت مجموعه صوتي آماده شده و تحت نام «شراب بهشتي۲»، قابل دانلود رايگان است. سايت‌هاي مذهبي زيادي اين فايل را براي دانلود گذاشته‌اند. شما هم مي‌توانيد با يك جست‌وجوي ساده آن را پيدا كرده و دانلود كنيد.

  • صحيفه براي اندرويد

اگر نرم‌افزار كافه بازار را داخل گوشي هوشمندتان داشته باشيد كافي است در قسمت جست‌وجو، صحيفه سجاديه را بنويسيد تا حدود 20برنامه برايتان نمايش داده شود. حالا شما مي‌توانيد بسته به نيازتان يكي را انتخاب و نصب كنيد. البته صحيفه سجاديه صوتي داراي پرداخت درون برنامه‌اي است؛ يعني شما تعداد محدودي از دعاها را به‌صورت صوتي مي‌توانيد گوش كنيد و براي گوش دادن همه دعاها بايد هزار تومان پرداخت كنيد. اگر هم قلم هوشمند داريد مي‌توانيد برنامه‌ «قلم هوشمند صحيفه سجاديه» را دانلود كنيد و متن كتاب را با صدايي خوش گوش كنيد. البته اين برنامه رايگان نيست و شما مي‌توانيد با پرداخت 3500تومان برنامه را از كافه بازار دانلود كنيد.

  • كدام ترجمه؟

پيشواي چهارم بعد از حادثه كربلا همه راه‌ها را براي بيان حقايق مسدود يافت، به همين دليل با زبان دعا به ارشاد بشر پرداخت. تاكنون 14ترجمه از اين كتاب ارزشمند به زبان فارسي صورت گرفته است كه عبارتند از: ترجمه مرحوم ميرزا‌ابوالحسن شعراني، مرحوم مهدي الهي‌قمشه‌اي، مرحوم فيض‌الاسلام، مرحوم صدر بلاغي، عمادزاده‌اصفهاني، محمد آيتي، سيداحمد فهري، مرحوم دكتر اسدالله مبشري، حسين انصاريان، داريوش شاهين، جواد فاضل، محسن غرويان، عبدالجواد ابراهيمي، ترجمه واحد تحقيقات سازمان حج و اوقاف و امور خيريه و ترجمه سيدعلي موسوي‌گرمارودي. اما از ميان اين ترجمه‌ها، كساني كه به متن‌ها و ترجمه‌هاي قديمي علاقه دارند ترجمه شعراني و الهي‌قمشه‌اي و عمادزاده اصفهاني به دردشان مي‌خورد. ترجمه صدر بلاغي، فهري، مبشري، انصاريان و واحد تحقيقات سازمان حج به زبان روز بوده و براي كساني كه بيشتر متن عربي صحيفه مورد نظرشان است و ترجمه فارسي متن برايشان به‌مراتب از اهميت كمتري برخوردار است مناسب خواهد بود. از ميان ترجمه‌هاي جديد، ترجمه آيتي و موسوي گرمارودي نثر بسيار رواني دارند، از همين رو خيلي راحت مي‌شود با متن ارتباط برقرار كرد. در برخي از ترجمه‌ها مانند ترجمه عمادزاده، در ابتداي كتاب شما مي‌توانيد با زندگي و سيره امام سجاد(ع)، سبك انشاء صحيفه، چند قصيده در رثاي امام چهارم و اطلاعاتي درباره اسناد صحيفه آشنا شويد. در ترجمه اين كتاب نيز بعد از ترجمه فارسي، قصيده يا غزلي از يكي از شعرا آورده شده است، اما ادبيات ترجمه اين كتاب كمي سخت است و جزو دسته ترجمه‌هاي قديمي دسته‌بندي مي‌شود.

  • انواع صحيفه كامله

معمولا براي جلد صحيفه سجاديه از جلد شوميز استفاده نمي‌شود. جلد گالينگور يا مقواي سخت بيشترين استفاده را براي جلد اين كتاب دارد. صحيفه سجاديه با جلد گالينگور و كاغذ معمولي در قطع وزيري حدود 14تا 17هزار تومان قيمت دارد. حالا اگر جنس كاغذها با كيفيت‌تر باشد، يعني از كاغذ گلاسه استفاده شده و داراي تذهيب باشد، قيمتش از 20هزار تومان شروع مي‌شود. صحيفه جلد چرمي در قطع پالتويي و كاغذ گلاسه هم براي اينكه هميشه اين كتاب را درون كيفتان داشته باشيد بسيار مناسب است. قيمت اين نوع هم از 8هزار تومان شروع مي‌شود. البته بعضي از دعاهاي صحيفه به‌صورت موضوعي مانند دعاي مكارم‌الاخلاق در قطع جيبي يا جانمازي يا دعاهايي مانند دعاي اداي قرض و يا دعاهاي كوتاه به‌صورت طلقي تك‌برگ و دوبرگ چاپ مي‌شود. براي خريد اين دعاها بايد از 200تومان تا 2هزار و 500تومان پرداخت كنيد.

  • براي بچه ها

كتاب « وقتي بارون مي‌باره» كه به بررسي نعمت‌هاي الهي با بياني كودكانه اشاره دارد، نخستين جلد از مجموعه مدرسه امام سجاد(ع) و برگرفته از دعاي نوزدهم صحيفه سجاديه است. اين كتاب تنها يك برداشت از دعاي نوزدهم صحيفه سجاديه است. در اين دعا امام زين‌العابدين(ع) بچه‌ها را به فهم الهي در مطالعه پديده‌هاي هستي راهنمايي كرده و باران را به‌عنوان مخلوق خدا و نشانه‌اي از رحمت پروردگار معرفي مي‌كند و با ابعاد گوناگون اين رحمت آشنا مي‌سازد. كتاب‌هاي «سلام ‌اي ‌ماه زيبا» برگرفته از دعاي چهل‌و‌سوم صحيفه سجاديه، «براي مامان و بابا» برگرفته از دعاي بيست‌و‌چهارم صحيفه سجاديه و كتاب «به سوي خوبي‌ها» برداشتي از دعاي بيستم صحيفه سجاديه يا همان دعاي مكارم‌الاخلاق است. هر جلد از اين مجموعه در 12صفحه و در قطع خشتي چاپ شده و براي خريد آن بايد 2هزار و 500تومان بپردازيد.

  • صحيفه منظوم

بعد از منظوم كردن قرآن و نهج‌البلاغه، شاعران كشورمان صحيفه سجاديه را هم در 4500بيت به نظم درآورده‌اند. در حال حاضر 2 نوع صحيفه منظوم در كشور داريم. كتابي كه خانم آزيتا رفيعي نگاشته 504صفحه و در قطع وزيري است و شما براي خريدش بايد 3هزار تومان هزينه كنيد. اما كتابي كه آقاي اميد مجد نوشته قطع وزيري و در 400صفحه چاپ شده و داراي جلد گالينگور است. اگر خواهان مطالعه اين كتاب هستيد بايد براي تهيه آن 8هزار تومان پرداخت كنيد.

  • زندگي امام سجاد ع

يكي از كتاب‌هادرباره امام چهارم، «زندگاني حضرت امام سجاد(ع)» است كه به قلم محمدحسين طهراني، توسط مؤسسه تحقيقات و نشر معارف اسلامي منتشر شده است. سيدجعفر شهيدي هم كتابي درباره امام سجاد(ع) با عنوان «زندگاني علي‌بن‌الحسين(ع)» دارد. آقاي شهيدي در اين كتاب به القاب امام، تولد ايشان و اوضاع اسلامي منطقه و حضور و همراهي آن حضرت با كاروان كربلا، همچنين نقش ايشان در نهضت عاشورا پرداخته است. اين كتاب را دفتر نشر فرهنگ اسلامي منتشر كرده است. كتاب ديگر در اين‌باره «امام سجاد(ع)، جمال نيايشگران» اثر احمد ترابي است. اين كتاب را بنياد پژوهش‌هاي اسلامي آستان قدس رضوي منتشر كرده‌ است.

  • نيلوفر نيايش

« نيلوفر نيايش» جلد ششم از مجموعه 14جلدي «سيره كاربردي چهارده ‌معصوم(ع)» يا «سبك زندگي معصومين(ع)» است كه برخي از مجلداتش در دهه ۸۰، برنده جايزه يا كانديداي جايزه كتاب سال حوزه علميه قم شدند. اين كتاب نوشته حجت‌الاسلام والمسلمين حسين سيدي است كه از سوي دفتر نشر معارف در 510صفحه و در قطع پالتويي منتشر شده است.

  • مبارزه سياسي امام

كتاب «مبارزه سياسي امام سجاد(ع)»، ترجمه كتاب «جهاد الامام السجاد(ع)» اثر سيدمحمدرضا حسيني‌جلالي محقق عراقي است كه موسي دانش آن را ترجمه كرده است. نويسنده در اين كتاب با ديدي محققانه و واقع‌گرايانه به مراحل گوناگون زندگي امام سجاد(ع) نگاه كرده و اثبات كرده آن بزرگوار نه‌تنها از صحنه سياست كناره‌گيري نكردند، بلكه زندگي‌شان سرشار از فعاليت‌هاي سياسي بود.

کد خبر 350675

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha