سه‌شنبه ۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۷
۰ نفر

سرانجام پس از مدت‌ها انتظار، تازه‌ترین تجربه کارگردانی ابوالقاسم طالبی ۵ سال پس از فیلم پرحاشیه «قلاده‌های طلا» روی پرده سینماها می‌رود تا سنت هرپنج سال یک فیلم او در ۱۵سال اخیر پابرجا بماند.

سینما

به گزارش همشهري، پروژه تاريخي «يتيم‌خانه» كه ماجراي قحطي بزرگ و فراگير ايران را در دوران جنگ جهاني اول روايت مي‌كند، قرار بود بهمن‌ماه گذشته در سي‌وچهارمين جشنواره فيلم فجر رونمايي شود اما اكران آن به زماني ديگر موكول شد و امسال در چند نمايش خصوصي براي اهالي سينما، سياست و رسانه، كارشناسان و علاقه‌مندان به نمايش درآمد. روز گذشته هم بحث‌هايي درباره توقف اكران يتيم‌خانه ايران مطرح شده بود كه تكذيب شد.

طالبي كه سال 85با «دست‌هاي خالي» در جشنواره بيست و پنجم حضور داشت، پس از ناديده گرفته شدن اين فيلم سراغ تلويزيون رفت و سريال «به كجا چنين شتابان» را ساخت. او سال 90روي صندلي كارگرداني قلاده‌هاي طلا با موضوع آشوب‌هاي سال 88نشست و 2سال اخير را درگير توليد يتيم‌خانه ايران بود؛ فيلمي كه تاريخ ايران را از 1295تا 1297به تصوير مي‌كشد و نقش قواي روس و انگليس را در قحطي و مرگ‌ومير گسترده مردم آن دوران روايت مي‌كند.

عليرام نورايي كه در قلاده‌هاي طلا هم با طالبي همكاري كرده بود، قطب‌الدين صادقي، فرخ نعمتي، جعفر دهقان، داريوش اسدزاده، بهار محمدپور، علي شادمان، محسن حسيني، اصغر حيدري، ايمان صفا، شهرام تيموريان، مهري آل‌آقا، والا شهيدي، برايان طرفه و... بازيگران نقش‌هاي اصلي يتيم‌خانه ايران هستند كه اوايل مهرماه امسال در چهاردهمين جشنواره فيلم مقاومت، جايزه ويژه هيأت داوران را براي طالبي به ارمغان آورد.

ديگر فيلم تازه اكران هفته اول آبان، نخستين تجربه كارگرداني مجيد توكلي در سينماست كه پيش از اين چند فيلم كوتاه و مستند ساخته و فعاليت در رسانه‌هاي مكتوب و برخط را هم در كارنامه دارد. «متولد65» كه سال گذشته در بخش نگاه نو جشنواره فيلم فجر حضور داشت، نامزد دريافت سيمرغ بلورين بهترين فيلم و بهترين كارگردان شد؛ هر چند در مراسم اختتاميه نصيبي از جوايز نبرد تا فيلم با پشتوانه 2نامزدي روانه اكران شود.

متولد65براساس فيلمنامه‌اي از جميله دارالشفايي ساخته شده و گفته مي‌شود نقش محمدمهدي عسگرپور در به ثمر رسيدن آن بيش از يك تهيه‌كننده صرف بوده است. داستان درباره زوجي جوان است كه تصميم مي‌گيرند يك بازي سرخوشانه را آغاز كنند اما پايان بازي چيزي نيست كه اين دو شخصيت و مخاطبان انتظارش را مي‌كشند. افشار و خاطره كه خود را خريداران يك خانه اشرافي در شمال تهران جا زده‌اند، حالا بايد با عواقب ماجرا كنار بيايند.

پدرام شريفي كه اين روزها «سيانور» را روي پرده سينماها دارد و مدتي پيش هم با سريال «گشت ويژه» روي آنتن بود، يكي از بازيگران اصلي و همبازي هنگامه حميدزاده است؛ بازيگري جوان كه گرچه در «آل» بهرام بهراميان و «اشباح» داريوش مهرجويي بازي كرده اما بيشتر با سريال «بزنگاه» رضا عطاران به خاطره‌آورده مي‌شود. مريم سعادت، احسان اماني، عليرضا استادي، كامران ملكي با حضور افتخاري آنا نعمتي ديگر بازيگران متولد65هستند.

  • فيلم تازه خالق «ايستاده در غبار»

فيلمنامه‌هاي «نسترن‌هاي وحشي» به كارگرداني رهبر قنبري در گونه كودك و نوجوان، «ماجراهاي نيمروز» به تهيه‌كنندگي سيدمحمود رضوي، كارگرداني محمدحسين مهدويان و نويسندگي مسعود احمديان در گونه سياسي و «كار كثيف» به كارگرداني خسرو معصومي در گونه اجتماعي پروانه ساخت گرفتند. «سيانور» به كارگرداني بهروز شعيبي حاصل همكاري رضوي و احمديان است و مهدويان هم فيلم تحسين‌شده «ايستاده در غبار» را در كارنامه دارد. سازمان سينمايي براي 2فيلم «فصل نرگس» به كارگرداني نگار آذربايجاني و «آپانديس» به كارگرداني حسين نمازي هم مجوز نمايش صادر كرد.

کد خبر 350619

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha