همشهری آنلاین: پارلمان اروپا روز سه شنبه قطعنامه پیشنهادی برای عادی سازی و گسترش روابط را با جمهوری اسلامی ایران با ۴۵۶ رای مثبت در برابر ۱۷۴ رای منفی تصویب کرد.

 پارلمان اروپا قطعنامه عادی سازی روابط با ایران را تصویب کرد

به گزارش ایرنا به نقل از یورو نیوز، این قطعنامه رئوس کلی برای گسترش روابط ساختاری و راهبردی بین اتحادیه اروپا و جمهوری اسلامی ایران را در پی توافق هسته ای (برجام) مشخص می کند.

این سند علاوه بر درخواست گسترش روابط تجاری اتحادیه اروپا و ایران، خواستار شده است که اتحادیه اروپا برای کاهش تنش بین ایران و عربستان تلاش کند و همچنین در موضعی مداخله جویانه در مورد مجازات اعدام در ایران تقاضای تعلیق مجازات اعدام را کرده است.

ریچارد هاویت (Richard Howitt) نماینده انگلیسی پارلمان اروپا که از تهیه کنندگان این قطعنامه بوده است، با اشاره به ارائه گزارشی به این نهاد درباره استراتژی اروپا درباره ایران بعد از برجام، بر گسترش روابط تجاری اروپا با تهران تاکید و اروپا را برای تنش زدایی بین ایران و ریاض، صاحب نفوذ و مصمم توصیف کرد.

هاویت که عضو حزب کارگر انگلیس است، در گفت و گویی با پایگاه اطلاع رسانی اتحادیه اروپا، ابتدا نقش اتحادیه اروپا را در شکل دادن به توافق هسته ای ایران و غرب موسوم به «برجام» ستود و آن را یک «پیروزی عالی برای دیپلماسی اروپا» توصیف کرد.

وی درباره روابط ایران و اتحادیه پس از برجام گفت: 'توافق هسته ای پارسال با ایران نقطه عطفی در بازسازی و برقراری مجدد روابط ایران با غرب محسوب می شود. سه سال پیش ما هیچ تعاملی با ایران نداشتیم. بسیاری فکر می کنند که آنها مشغول ساخت سلاح هسته ای بودند، که ایران آن را انکار کرده است. البته این طور نیست که اکنون همه مشکلات مانند موضع خصمانه ایران درقبال اسرائیل و موضوع دموکراسی و حقوق بشر در ایران مرتفع شده باشد، اما توافق هسته ای فرصتی برای بازگشت ایران به جامعه بین المللی و کسب اطمینان از احترام کامل به قوانین حقوق بین الملل بود'.

اعضای پارلمان اروپا روز دوشنبه گزارشی را درباره تدوین استراتژی جدید خود در قبال ایران به بحث و بررسی گذاشتند. این گزارش باعنوان «استراتژی اتحادیه اروپا ایران بعد از توافق هسته ای» در کمیته روابط خارجی این نهاد اروپایی و برای تدوین قطعنامه ای در این باره ارائه شده است.

به گزارش ایرنا، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به تصویب این قطعنامه با اشاره به اینکه 'پارلمان اروپا با تصویب این قطعنامه به دنبال عادی سازی و توسعه روابط بلندمدت با ایران است' گفت: این موضوع حاکی از اراده مثبت این نهاد اروپایی برای گسترش و تعمیق مناسبات دوجانبه در تمام ابعاد با ایران می باشد.

بهرام قاسمی پیش از این نیز در واکنش به پیش نویس این قطعنامه گفته بود: هرچند نکات مثبت و امیدوارکننده ای در این قطعنامه وجود دارد که می تواند به گسترش روابط ایران و اتحادیه اروپایی کمک کند و افق جدیدی را در روابط فیمابین بگشاید، اما در متن این مصوبه مواردی بخصوص در زمینه وضع حقوق بشر در ایران وجود دارد که با واقعیت های موجود مطابقت ندارد و بخشی از آن متاثر از تبلیغات سوء محافل ضد جمهوری اسلامی ایران است .

کد خبر 350591

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha