مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: ۶ ضلعی مشهور سیاره زحل که خود برای دانشمندان یک معما است،‌به شکلی مرموز و در عرض چهار روز از آبی به طلایی تغییر رنگ داده‌است.

سیاره زحل

براساس گزارش اسپيس، بهترين توضيحي كه دانشمندان تاكنون براي اين پديده عجيب يافته‌اند،‌آغاز انقلاب تابستاني در نيمكره شمالي اين سياره‌است.

6ضلعي سياره زحل كه درحدود 30 سال پيش كشف شده‌است، سازه‌اي 6 وجهي است كه شعاعي برابر 32 هزار كيلومتر دارد و تا عمق 100 كيلومتري اتمسفر متراكم سياره امتداد يافته‌است.

براساس رصد‌هاي كاسيني و ويه‌جر، هر يك از راس‌هاي 6 ضلعي در مركز خود با سرعتي برابر سرعت چرخش سياره در مدار خود در چرخشند و در حاشيه لبه 6 ضلعي نيز جرياني از هوا با سرعت 321 كيلومتر بر ساعت به سمت شرق در وزش است. 

براساس ابعاد و نوع حركت،‌ دانشمندان براين باورند اين الگوي عظيم ابري تحت تاثير طوفاني هميشگي و بزرگ كه در مركز قطب شمال سياره در حركت است،‌ايجاد شده‌است. با اين همه چگونگي تشكيل آن براي اولين‌بار همچنان براي محققان يك معما است و اكنون معماي ديگري نيز براي حل كردن در اين بخش از زحل ايجاد شده است: رنگ 6 ضلعي بين نوامبر 2012 تا سپتامبر 2016 از آبي به طلايي تغيير يافته‌است.

سیاره زحل

بهترين فرضيه براي توضيح اين رويداد تغيير فصل در سياره زحل است. در اين سياره يك سال 29 سال زميني است و به اين شكل فصل‌ها در زحل هر هفت‌سال يكبار تغيير پيدا مي‌كنند و همچنين افزايش شدت نور خورشيد مي‌تواند دليل ديگري براي وقوع اين تغيير رنگ باشد. به گفته ناسا اين تغيير رنگ مي‌تواند به واسطه افزايش توليد ذرات مه فتوشيميايي در اتمسفر نيمكره شمالي زحل ،‌همزمان با آغاز انقلاب تابستاني در اين سياره باشد.

گفته مي‌شود اين 6 ضلعي مانند يك سد عمل مي‌كند و مانع از ورود اين ذرات به درون اتمسفر سياره مي‌شوند و پديده‌اي مانند حفره اوزون زمين را در نيمكره شمالي زحل ايجاد مي‌كنند. محققان با بررسي 6ضلعي در طيف‌هاي نوري مختلف به متفاوت بودن انواع ذراتي پي بردند كه در بيرون و درون 6 ضلعي در اتمسفر سياره معلق هستند. به گفته دانشمندان ميزان ذرات بزرگتر درون 6 ضلعي كمتر از ذرات كوچكتر است و در بيرون اين ساختار برعكس است.از پايان آخرين انقلاب زمستاني در زحل در آگوست سال 2009، اين سياره به تدريج در معرض نور خورشيد بيشتري قرار گرفته‌است.

اين به آن معني است كه براي سه سال گذشته ذرات معلق زيادي درون 6 ضلعي و در اطراف قطب شمالي زحل ايجاد شده‌اند و همين موضوع باعث شده تا اتمسفر قطبي اين سياره در عكس‌هاي اخير مه‌آلود و طلايي رنگ ديده شود.

کد خبر 350566

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha