مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۳ آبان ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: معاون پیشگیری از معلولیت های سازمان بهزیستی کشور از آغاز اجرای طرح ملی غربالگری تنبلی چشم برای کودکان سه تا ۶ سال خبر داد.

به گزارش روابط عمومی سازمان بهزیستی، مینو رفیعی افزود: والدین می توانند به همراه کودکان خود تا پایان آذر ماه به مراکز پیشگیری از طرح تنبلی چشم مراجعه کنند.

وی با اشاره به استقرار گروه های سیار در مناطق صعب العبور و روستایی، اظهار امیدواری کرد که ضریب موفقیت طرح افزایش یابد.

وی میزان مشارکت در این طرح طی سال گذشته را 74 درصد عنوان کرد و گفت: علت مشارکت نکردن 26 درصد کودکان در طرح تنبلی چشم ، عدم آگاهی والدین و فقر فرهنگ سلامت در برخی مناطق گزارش شده است.

وی ادامه داد: از ابتدای اجرای طرح در سال 74 تاکنون، 23میلیون کودک معاینه شده اند و از این شمار، 250هزار کودک ، دچار اختلال بینایی بوده اند که در زمان مناسب، اقدامات درمانی برای آنان انجام شد.

معاون پیشگیری از معلولیت های سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: برای معاینه هر کودک، 20 هزار ریال از خانواده ها دریافت می شود.

رفیعی اظهار کرد: امسال، بهزیستی 6 میلیارد تومان برای اجرای موفق این طرح و همچنین جهت ارائه عینک و یا کمک هزینه های جراحی اختصاص داده است.

وی یادآور شد: تنبلی چشم به علت ظاهر سالم چشم قابل تشخیص نیست و به همین جهت باید کودکان از این نظر معاینه شوند ؛ بنابراین سازمان بهزیستی کشور اجرای طرح تنبلی چشم را در دستور کار خود قرار داده است؛ چرا که اگر کودکان زمان طلایی غربالگری را از دست بدهند، دیگر نمی توان اختلالات بینایی اعم از کم بینایی و یا نابینایی را درمان کرد.

رفیعی در ادامه به عوارض ناشی از تنبلی چشم در کودکان اشاره کرد و گفت: اختلال در دید عمقی، اختلالات تحصیلی و یادگیری، نابینایی یا کاهش بینایی دائم، کاهش قدرت تمرکز و تفکیک و احتمال بیشتر بروز حوادث و معلولیت از عوارض ناشی از تنبلی چشم در کودکان به شمار می رود.

معاون پیشگیری از معلولیت های سازمان بهزیستی کشور هدف کلی طرح غربالگری تنبلی چشم را ارتقای سطح سلامت بینایی کودکان سه تا 6 سال در سراسر کشور دانست و گفت: کاهش شیوع و بروز تنبلی چشم در کودکان سه تا 6 سال، افزایش میزان دسترسی کودکان به خدمات غربالگری بینایی به ویژه در مناطق محروم، روستایی و صعب العبور، افزایش میزان آگاهی آحاد جامعه از تنبلی چشم، بیماری های چشمی و راه های پیشگیری و درمان آن از اهداف اختصاصی طرح غربالگری تنبلی چشم محسوب می شود.

وی با اشاره به اجرای طرح ملی غربالگری تنبلی چشم در 21 سال گذشته، یادآور شد: یکی از افتخارات بهزیستی، اجرای این طرح به صورت مستمر از سال 74 در کشور است.

تنبلی چشم یا «آمبلیوپی» نوعی اختلال بینایی است که دید را کاهش می دهد و پیشرفت آن منجر به کم بینایی و حتی نابینایی می شود ؛ بنابراین این اختلال در یادگیری و تمرکز کودکان تاثیرات سوء دارد و فرد را در معرض حوادث قرار می دهد.

کد خبر 350407

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha