اگرچه پروفسور مجید سمیعی، در آخرین بازدیدش از روند ساخت بزرگ‌ترین مرکز درمانی مغز و اعصاب جهان در غرب تهران گفت که «هرکسی کمکی به این مرکز ‌کند، خدمت‌ عظیمی به بشریت کرده است»

مناطق شهر

اما به‌نظر مي‌رسد عده‌اي از اين اتفاق مهم و بي نظير در جهان كه روز به روز در حال پيشرفت است چندان خوشحال نيستند و اين مركز را دستمايه بازي‌هاي سياسي خود قرار داده‌اند. پروفسور سميعي، متخصص شناخته‌ شده جهاني مغز و اعصاب هفتم مهرماه امسال، هنگامي كه از تك‌تك بخش‌هاي اين مركز بزرگ بازديد مي‌كرد، به حمايت‌هاي شهرداري تهران هم اشاره كرد و حتي در برنامه تلويزيوني دورهمي نيز گفت: «شخص شهردار نهايت همدلي و كمك را به بنده كرد و هميشه مي‌گفت من به‌عنوان شهروند كمك مي‌كنم نه شهردار.»

با وجود اين اما طي چند روز گذشته برخي از رسانه‌ها كه اين روزها بخشي از فعاليت‌شان را معطوف به تخريب فعاليت‌هاي مديريت شهري كرده‌اند، مدام در حال بازنشر توئيت رحمت‌الله حافظي، عضو شوراي شهر تهران هستند .اين توئيت درباره واگذاري زمين در منطقه 22 به خيريه‌اي بود كه در حال ساخت اين بيمارستان است. ‌اين اقدام حافظي در يك‌شبكه اجتماعي، بهانه دست برخي داده تا روي اين موضوع مانور داده و تا جايي كه مي‌توانند بدون اطلاعات صحيح، آن‌را بسط دهند. ‌

اما واقعيت آن است كه زمين مورد اشاره حافظي محل ساخت بزرگ‌ترين بيمارستان مغز و اعصاب جهان است كه هيچ شخص حقيقي و حقوقي در آن سهم ندارد. از سوي ديگر برخلاف ادعاي مطرح شده، تمام امتياز مالكيت آن وقف مردم است و هيچ ربطي هم به همسر شهردار تهران ندارد. ادعاي مطرح شده از زاويه ديگري نيز بسيار جالب‌ به‌نظر مي‌رسد؛ ‌

امضاي حافظي هم به‌عنوان عضو شوراي شهر پاي مصوبه شوراي شهر مبني بر ارائه تسهيلات به اين مركز ديده مي‌شود؛ تسهيلاتي كه حتي شهردار تهران هم چندين بار در مصاحبه با رسانه‌ها به آن اشاره داشته و اعلام كرده كه «شهرداري تهران در قالب حمايت‌هاي معنوي و البته مادي، كه مصوبه‌ شوراي شهر را دارد، سعي مي‌كند تا در تكميل اين مركز مهم سهيم بوده و بدين‌ترتيب قدمي در راستاي بهبود سلامت مردم برداشته شود.»

بر اين اساس سؤالي كه شكل مي‌گيرد اينكه چرا در ماه‌هاي منتهي به انتخابات رياست‌جمهوري و شوراي شهر تهران، چنين مطالبي كه البته سند قانوني ندارد، منتشر مي‌شود؟ اگرچه مديريت شهري در سال‌هاي گذشته به خيريه‌هاي متعددي قانونا كمك كرده كه يكي از آنها براي راه‌اندازي بزرگ‌ترين مركز مغز و اعصاب جهان در تهران بوده است.

بسياري از اعضاي شوراي شهر تهران در ماه‌هاي اخير و پيرو رهنمودهاي رهبر معظم انقلاب همواره بر اين مورد متذكر شده‌اند كه همگي از يك‌سو بايد از رفتارهايي كه باعث دوقطبي شدن جامعه و همچنين تشنج مي‌شود، پرهيز كرده و از سوي ديگر از مطرح كردن مسائلي كه مستند نيستند خودداري كنند. با اين همه اما نايب‌رئيس شوراي شهر تهران معتقد است فضاي كنوني شوراي شهر پايتخت فضاي آلوده‌اي شده است كه هر نوع اقدامي براي اصلاحش منتج به برداشت‌هاي غلط و سوء بعدي مي‌شود. به گفته مرتضي طلايي هرگونه اقدامي براي اصلاح شرايط كنوني منجر به برداشت‌هاي سوء مي‌شود.

ديگر عضو هيأت رئيسه شوراي شهر تهران نيز در اين بين به جرياني كه عليه شهردار تهران شكل‌گرفته، اشاره‌ و همچنين توضيحاتي را در رابطه با مركز درماني مغز و اعصاب تهران بيان كرد. محسن پيرهادي در صفحه اينستاگرام خود نوشت: « آنچه آقاي حافظي در توئيت آخر خود به آن اشاره كرده زميني است كه براي ساخت بيمارستان پروفسور سميعي كه افتخار هر ايراني است و البته خيريه و وقف عام است اختصاص يافته و آقاي قاليباف صرفا فراهم‌كننده تسهيلات آن براي ايجاد اين بيمارستان بزرگ بوده است و خود كمترين سهمي در آن ندارد.» پيرهادي در اين متن نكته مهم ديگر را داشتن مصوبه شوراي شهر براي كمك به بيمارستان مغز و اعصاب خيريه امام رضا(ع) عنوان كرده و همچنين گفته است:

«همانطور كه كمك به مركز تحقيقات، پيشگيري و درمان سرطان با مسئوليت خانم فاطمه هاشمي رفسنجاني نيز مصوبه شوراي شهري را دارد كه بنده و برخي اصولگراياني كه با خانواده آقاي هاشمي اختلاف نظر سياسي هم داريم به آن رأي داديم و بنده نيز به‌عنوان موافق، دفاع كردم. سياسي كردن بحث‌هاي اينچنيني كه با سلامت و زندگي مردم ارتباط مستقيم خواهد داشت نه دنيا دارد و نه آخرت.» وي در ادامه نوشته «حدود يك‌سال است كه ائتلافي نانوشته بين آقاي رحمت‌الله حافظي و اصلاح طلبان تندرو براي تخريب محمدباقر قاليباف به‌وجود آمده است. ‌ مي‌توانم بگويم كه وي مي‌كوشد با ژست‌هاي آنچناني بحث‌هايي غيرمنصفانه و غيركارشناسي را با پوسته‌اي به ظاهر زيبا در شوراي شهر مطرح كند.»

  • ‌بيانيه‌ دفتر شهردار‌ تهران

روز گذشته پيرو مطلب منتشر شده مبني بر واگذاري زميني در منطقه22 تهران، دفتر شهردار پايتخت نيز بر آن داشته شد تا با انتشار بيانيه‌اي، چند مورد را براي آگاهي در اين‌باره مطرح كند. در اين بيانيه آمده است:

1-اين زمين در طرح تفصيلي جديد از ابتدا براي فعاليت‌هاي خدماتي- درماني (امور عام‌المنفعه) درنظر گرفته شده است. به همين ترتيب خيريه امام رضا(ع) با پيشنهاد پروفسور سميعي، به‌منظور استفاده از دانش و تجربه ايشان براي احداث بزرگ‌ترين مركز تحقيقاتي و درماني مغز و اعصاب جهان، اين زمين با كاربري خدماتي و درماني را به نرخ كارشناسي روز از شهرداري تهران خريداري كرد و فرايند ساخت اين مركز تحت نظارت پروفسور سميعي‌‌در مراحل انتهايي قرار دارد.

2-زهراسادات مشير (همسر شهردار تهران)، يكي از اعضاي 9‌گانه هيأت امنا هستند و امتياز مالكيت اين بيمارستان و اموال اين مؤسسه متعلق به هيچ شخص حقيقي و حقوقي نيست و ‌ وقف عام است.

3-اعضاي محترم شوراي شهر تهران، به‌دليل منحصر به فرد بودن اين پروژه و ابعاد فرامنطقه‌اي آن، از ابتدا در جريان اتفاقات و روند پيشرفت آن بوده‌اند و مصوبات متعددي براي پيشرفت اين پروژه ممتاز درماني كشور داشته‌اند.


4-يكي از دلايل اصلي تأسيس اين مركز مجهز و روزآمد، ارائه خدمت به بيماران اعصاب و روان و قطع نخاعي كشورمان است كه در شرايط فعلي ناگزير از صرف هزينه‌هاي كلان درماني و در موارد بسياري، سفر به خارج از كشور براي درمان هستند. روشن و بديهي است كه اين حركت، كه با همت مردم خير ايران‌ صورت مي‌پذيرد، از مصاديق خدمت به آرمان‌هاي شهداست.

  • مركزي با 4برابر ظرفيت بيمارستان مشابه‌خود در آلمان

احداث بزرگ‌ترين مركز درماني مغز و اعصاب جهاني واقع در منطقه22 تهران از نظر فيزيكي، مراحل كاري پاياني خود را سپري مي‌كند. پروفسور سميعي با همه مشغله‌هاي كاري خود هر از گاهي در مدت زمان حضورش در ايران، از وضعيت آن نيز به دقت بازديد مي‌كند و از كارشناسان و مهندسان ايراني و آلماني ريز گزارش كارها را مي‌خواهد. جالب اينكه در هربار بازديد وي، بسياري از فعالان عرصه درماني و ساخت‌وساز نيز حضور پيدا كرده و با هدف خير، براي تكميل اين پروژه عظيم اعلام آمادگي مي‌كنند.

به‌طور نمونه در آخرين بازديد وي، يكي از تاجران سنگ كشور به سميعي گفت كه به‌ جاي استفاده از سنگ خارجي، حاضر است بدون دريافت ريالي، مابقي سنگ پروژه را تأمين كند. فاز نخست و اصلي اين پروژه آنطور كه گفته مي‌شود تا پايان امسال به اتمام مي‌رسد. ساختمان اين مركز شبيه مغز و مشابه آنچه 12سال پيش در هانوفر آلمان ساخته شده بود به‌دست مهندسان معماري ايراني در تهران ساخته مي‌شود.

بنابراين گزارش، 75درصد هزينه ساخت و راه‌اندازي مركز علوم مغز و اعصاب ايران را مؤسسه خيريه امام رضا(ع) و 25درصد را دانشگاه علوم پزشكي تهران برعهده دارد. اين بيمارستان مساحتي حدود ۸۰هزار مترمربع و ۱۱ طبقه دارد و زيربنا و ظرفيت آن به‌ترتيب ۲.۵ و 4برابر مركز مغز و اعصاب هانوفر آلمان است.

کد خبر 350249

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha