محمدجواد ظریف که اول هفته جاری به لوزان سوئیس رفته بود تا در جمع وزیران خارجه کشورهای تأثیر‌گذار در بحران سوریه حاضر شود، آخر هفته به مجلس رفت تا گزارشی از اجلاس لوزان به نمایندگان ارائه بدهد و فصل مشترک هر دو نشست، محرمانه بودن آن بود؛ هم نشست ظریف با وزیران خارجه ۷کشور دیگر در لوزان و هم نشست ظریف با نمایندگان در مجلس.

ظریف

ظريف در حالي به مجلس رفت كه يك هفته قبل‌تر در جلسه علني در پاسخ به سؤال جواد كريمي‌قدوسي درباره جابه‌جايي‌ها در معاونت عربي- آفريقايي وزارت خارجه از كوره در رفته و تنشي در مجلس ايجاد شده بود. او آن روز در واكنش به ادعاي كريمي‌قدوسي كه گفته بود بركناري حسين اميرعبداللهيان از معاونت عربي- آفريقايي وزارت خارجه پيام بازنگري در سياست‌هاي ايران به كشورهاي منطقه بود، برآشفته و فرياد زده بود:

متأسفم كه از تريبون مجلس شوراي اسلامي به دنيا اعلام مي‌كنند كه وزير خارجه‌اي كه موظف است دستورات مقام معظم رهبري را اجرا كند، زمينه‌ساز تغيير سياست جمهوري اسلامي در منطقه است. اين چنين هم بود كه شايد او ديروز دوباره به مجلس رفت تا تأكيد كند سياست‌هاي ايران در منطقه همچنان مثل سابق ادامه دارد و ايران همچنان عنصر تأثيرگذار در معادلات منطقه است. آنچنان كه نمايندگان حاضر در جلسه از سخنان ظريف در اين جلسه غيرعلني گزارش داده‌اند وزير خارجه دليل حضور ناگهاني ايران و اضافه شدن برخي كشورها به تركيب اجلاس لوزان را پذيرفتن شرط‌هاي ايران از سوي كشورهاي ديگر معرفي كرده و گفته است: باوجود مخالفت‌هاي تركيه و با تأكيد ايران، كشورهاي عراق و مصر نيز در نشست لوزان حضور پيدا كردند.

به گفته بهروز نعمتي، سخنگوي هيأت رئيسه مجلس ظريف گفته است: 2موضوع در اين مذاكرات خيلي قابل ملاحظه بوده يكي اينكه سوريه راه‌حل نظامي ندارد و همانطور كه قبلا هم سياست‌هاي نظام جمهوري اسلامي ايران درباره سوريه منعكس شده بود باز هم تأكيد شد بحران سوريه تنها از راه‌حل سياسي حل مي‌شود نه جنگي كه ماحصل آن كشته شدن صدها هزار نفر از مردم بيگناه سوريه است.

نعمتي افزود: به گفته ظريف موضوع بعدي كه داراي اهميت است مسئله ترك مخاصمه است و نوع كمك‌رساني كه بايد به مردم شود كه در اين راستا سياست‌هاي نظام از ابتدا نيز بر اين قرار داشته است كه بايد ترك مخاصمه انجام شود و كمك‌هايي از مجموعه‌هاي مختلف به مردم سوريه ارسال شود.

در پايان اين نشست علي لاريجاني كه پيش از اين هم در اظهاراتي نشست لوزان را درباره سوريه بي‌نتيجه دانسته بود، گفت: اميدواريم با اقدامات انجام شده شرايط بهتري براي سوريه فراهم شود.

کد خبر 350015

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha