نشست بررسی ریشه‌های فساد شهری که در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد، ‌ قرار بود فضایی علمی و دانشگاهی در باب فساد بدهد اما با حاشیه‌آفرینی برخی حضار به جلسه‌ای جنجالی تبدیل شد که در آن فسادهای شهر تهران در دهه ۷۰ به چالش کشیده شد.

نمایی از تهران در میانه دهه ۷۰ شمسی

سيدمحمود كاشاني، حقوقدان و عضو هيأت علمي دانشگاه شهيد بهشتي با اشاره به انتخاب كرباسچي به‌عنوان شهردار تهران گفت: اين فرد كمترين صلاحيتي براي اداره شهر نداشت و كليد جنايت هولناكي را در تهران‌ زد كه عبارت بود از چوب حراج زدن به مقررات شهرسازي براي كسب درآمد. اين حقوقدان در اين نشست، ‌ تأكيد كرد: كرباسچي در زمان شهرداري خود با افتخار اعلام كرد كه درآمد شهر تهران در سال 68سالانه 6ميليارد تومان بوده درحالي‌كه اين ميزان در سال 75به 200ميليارد تومان رسيده است. وي در حالي اين موضوع را افتخاري براي خود مي‌دانست كه اين افزايش درآمد حاصل تراكم فروشي بوده است.

  • توليد دانش شهري در شهرداري

حسين ايماني جاجرمي جامعه‌شناس و رئيس مؤسسه تحقيقات اجتماعي دانشگاه تهران نيز در ادامه اين نشست به گزارش هرساله سازمان شفافيت بين‌الملل از فساد اشاره كرد و گفت: در اين گزارش هرچه كشوري به عدد 100نزديك‌تر باشد يعني كمتر دچار فساد است و هرچه به عدد صفر نزديك باشد يعني دچار فساد بيشتري است.

وي ادامه داد: در گزارش سال 2015اين سازمان رتبه ايران (به‌طور كلي و براساس برآورد همه سازمان‌ها) بين 168كشور، 135بوده است و نمره ما نيز 27اعلام شده است كه اين نمره با عدد 100فاصله زيادي دارد و نشان‌دهنده وجود فساد گسترده در كشور است. وي با اشاره به انجام پژوهش ملي درخصوص اعتماد‌سازي‌ و شركت بيش از 12هزار نفر در آن، بيان داشت: در موضوع اعتماد به گروه‌ها، بالا‌ترين ميزان اعتماد به معلمان و در رتبه بعدي استادان و پزشكان ابراز شده است و رتبه‌ مسئولان دولتي 11از 13است كه اين يك هشدار بوده و بايد مورد تحليل قرار گيرد.

اين استاد دانشگاه با بيان اينكه در اين پژوهش از هر 100نفر تنها 20نفر حرف مسئولان را باور داشتند، خاطرنشان كرد: درباره سوءاستفاده از مقام نيز 46.3 درصد از شركت‌كنندگان گزينه زياد و خيلي زياد را درخصوص سوءاستفاده از مقام انتخاب كردند و تنها 18.5 درصد از شركت‌كنندگان مسئولان را بسيار زياد به قانون پايبند دانستند. ايماني جاجرمي با اشاره به خدمات مثبت شهرداري تهران نيز خاطرنشان كرد: يكي از خدمات اين نهاد توليد دانش شهري بود كه غيرقابل انكار است و از معدود سازمان‌هايي بود كه بحث ارزيابي اجتماعي اقدامات مداخله را شروع و حمايت كرد و حدودي به‌كار بست.

اين استاد دانشگاه با يادآوري اينكه بعد از سال 1370شهرداري تهران تبديل به دستگاه قدرتمندي در حوزه برنامه‌ريزي مديريت خدمات شهري شد، گفت: هم‌اكنون اين نهاد از بزرگ‌ترين كارفرمايان و از بازيگران فعال جريان ساخت‌وساز است. امپراتوري رسانه‌اي دارد كه نشان مي‌دهد به سمت شهرداري قدرتمند حركت كرده‌ايم. همچنين شهرداري تهران در حوزه فرهنگي تأثير بسزايي دارد.

وي تصريح كرد: اين شهرداري قدرتمند توجه گروه‌هاي مختلف سياسي را براي كنترل و تأثيرگذاري بر مديريت شهري جذب كرده است كه خبر از تولد حكومت محلي مي‌دهد‌‌. رئيس مؤسسه مطالعات و تحقيقات اجتماعي دانشگاه تهران با يادآوري اينكه تا پيش از دهه 70شهرداري تهران نهادي كم اثر بوده است، اظهار كرد:

اما امروز شهرداري تهران مي‌تواند به رئيس‌جمهور طعنه زده و حتي نيروي وي از بسياري از وزراء بيشتر است كه اين موضوع نيز خبر از تولد سياست شهري مي‌دهد كه امري مثبت است به‌نحوي كه امروز بر سر تصاحب كرسي‌هاي شوراي شهر رقابت داغ‌تر از گذشته است و كانديداهاي مستقل شانسي براي انتخاب شدن ندارند و حتما بايد در ليست‌هاي مرتبط با تشكل‌هاي سياسي جاي بگيرند. اين استاد دانشگاه با بيان اينكه شهرداري در زمينه توليد درآمد موفق بوده است، گفت: شهرداري تهران توانسته بودجه شهر را چند برابر كند.

  • فساد در رويكرد نظري دولت هاشمي چيز بدي نبود

دكتر فردين يزداني اقتصاددان نيز در اين نشست با بيان اينكه در دهه70 و در زمان كرباسچي رويكرد دولت حركت به سمت نوعي نئوليبراليسم اقتصادي بود، گفت: در اين رويكرد نظري فساد اساسا چيز بدي تلقي نمي‌شد. وي افزود: اعتقاد كرباسچي بر اين بود كه به جاي آنكه از مردم ماليات بگيرد بهتر است با چند صد املاك و مستغلاتي بزرگ كار كرده و با اعطاي رانت به آنها شهر را اداره كند.

يزداني ادامه داد: براساس يك برآورد از هر 100تومان رانتي كه در زمان كرباسچي به املاك و مستغلاتي‌ها داده مي‌شد 30تا 35تومان آن را شهرداري بر مي‌داشت. جعفري شهردار سابق منطقه 9تهران و مديركل شركت فضاهاي فرهنگي شهرتهران نيز در ادامه نشست در پاسخ به مسئله پروژه سيستانيكا در منطقه 9گفت: تاكنون در دادگاه‌هاي مختلف حكم بر برائت شهرداري در زمينه اين پروژه داده شده. وي افزود: اين پروژه جزو پروژه‌هاي بزرگ نوسازي در بافت فرسوده بود چراكه 150پلاك در آن تجميع شده بود. جعفري ادامه داد: مطالعات و مدل‌هاي شهرداري براي اين پروژه بي‌نظير بوده به‌طوري كه آن را به يكي از پروژه‌هاي خاص در خاورميانه تبديل كرده است.

کد خبر 349864

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha