دوشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۱
۰ نفر

«اذعان می‌کنم که رنو به‌دلیل شرایط تحریم، محدودیت‌های تجاری و کارشکنی صهیونیست‌ها در فرانسه قادر نبود تا به ۱۰۰درصد تعهدات خود در قراردادهای قبلی با خودروسازان ایرانی عمل کند، اما بحثی برای پرداخت غرامت رنو در ایران مطرح نیست.»

اين جمله‌اي است كه ديروز مدير منطقه و خاورميانه رنو در پاسخ به خبرنگار ما مبني بر برنامه اين خودروساز فرانسوي براي جبران هزينه تحميل شده به مشتريان و خودروسازان ايراني در دوران تحريم اعلام كرد و گفت: گرچه رنو در دوران تحريم‌ و برخلاف برخي شركاي خارجي، ايران را ترك نكرد اما تحريم‌ها موجب شد تا به‌دليل شرايطي كه هم رنو و هم سايپا و ايران‌خودرو داشتند،

نتوانيم در آن حدي كه مي‌خواستيم موفق باشيم. حتي اكنون نيز از تيراژ روزانه 500دستگاه محصولات رنو در ايران راضي نيستيم. چرا كه تقاضاي بازار براي محصولات رنو در ايران بيش از تيراژ توليد است. پيمان كارگر در مورد پرداخت غرامت رنو به شركاي ايراني و ارجاع پرونده زيان يك‌هزار ميليارد توماني خودروسازان ايراني به‌دليل عمل نكردن رنو به تعهدات خود در توليد تندر90اعلام كرد:

رنو در ايران ماند، زمين خورد و 300تا 500ميليون يورو در ايران زيان كرد با اين روند نه‌تنها نبايد غرامت بدهد، بلكه بايد به رنو كمك كنند و ما به‌دنبال جبران ضرر خود هستيم. در چارچوب قرارداد جديد با سازمان گسترش نيز بحثي در مورد پرداخت غرامت رنو مطرح نشده است. اگر رنو ايران را ترك كرده بود بايد غرامت مي‌داد.

وي با انتقاد از قيمت تمام‌شده بالاي توليد خودرو در ايران خود را تابع سياست‌هاي دولت و شوراي رقابت در مورد تعيين قيمت محصولات جديد رنو در ايران دانست و اعلام كرد: وقتي خودروسازان ظرفيت توليد 2ميليون دستگاه خودرو را داشته اما حداكثر تيراژ توليد آنها 700هزار دستگاه است، زيانده مي‌شود و نمي‌تواند زياد زنده بماند.

وقتي تيراژ توليد مناسب نبوده و هزينه‌هاي سربار به يك خودروساز تحميل شود، نمي‌تواند قيمت خودروهاي توليدي خود را اصلاح كند. اما وقتي تيراژ توليد افزايش يافته و خودروها متنوع و رقابتي باشند خودروساز نيز مجبور است تا قيمت محصولات خود را اصلاح كند و واگذاري بن رو يا برخي خطوط توليد خودروسازان ايراني نيز به‌دليل همين كاهش تيراژ توليد و زياندهي است.

كارگر در مورد برنامه رنو براي كاهش قيمت خودروهاي توليدي در ايران گفت: براي كاهش قيمت تمام‌شده خودروهاي توليد مشترك در ايران طراحي مناسب، افزايش تيراژ توليد و كاهش هزينه‌هاي سربار را در دستور كار قرار داده‌ايم. خودرويي مانند كوئيد در بازار ايران حداقل 150تا 200هزار متقاضي دارد و سعي مي‌كنيم با انتقال تكنولوژي، افزايش داخلي‌سازي‌ و رشد تيراژ توليد قيمت تمام‌شده توليد محصولاتمان را كاهش دهيم و خودروهاي مازاد نياز بازار ايران را به ساير كشورها صادر كنيم.

بر اين اساس مذاكره با ايران خودرو براي توليد و عرضه كوئيد با قيمت كمتر از 30ميليون تومان در حال انجام است. همچنين هنوز سهام ايدرو به‌عنوان آورده سازمان گسترش در توافقنامه با رنو به اين سازمان واگذار نشده است. اين كار تا 2‌ماه آينده صورت خواهد گرفت و عمليات اجرايي رنو در بن‌رو از بهمن‌ماه امسال آغاز مي‌شود.

کد خبر 349718

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha