جمعه ۴ آبان ۱۳۸۶ - ۱۶:۲۷
۰ نفر

مردم سلطان‌نشین عمان برای انتخاب مشاوران سلطان به پای صندوق‌های رأی می‌روند.

این کشور از سال 1970 توسط سلطان قابوس بن‌سعید اداره می‌شود. وی در سال 1970 در یک کودتای آرام (بدون خونریزی) پدر خویش را از قدرت برکنار کرد. در سال 1971 عمان به اتحادیه عرب و سازمان ملل متحد پیوست.

در سال 1996، سلطان قابوس یک فرمان مهم سلطنتی صادر کرد که هم اکنون به‌عنوان قانون اساسی کشور بدان عمل می‌شود. این قانون، قدرت مطلقه سلطان را تصویب می‌کند، یک نخست وزیر تعیین می‌کند، وزراء را از مشارکت در شرکت‌هایی که با دولت تجارت می‌کند، منع می‌کند و مجلسی برای قانون‌گذاری تأسیس شد.

همچنین در این سند آزادی‌های مدنی اساسی برای شهروندان عمان تضمین شده است. تا این تاریخ، قابوس هم پادشاه و هم نخست وزیر عمان بوده است.

در سال 1997، سلطان رسماً به زن‌ها اجازه داد به‌عنوان عضو مشورتی کشور(عضو مجلس شورا) انتخاب شوند. مجلس شورا با 83 عضو در رابطه با مسائل اقتصادی نقش مشورتی دارندو وزراء مشمول پاسخگویی به مجلس شورا در قبال عملکردهایشان هستند.

اعضای مجلس مشورتی در حیطه مسائل سیاست خارجی، دفاع و امنیت داخلی، هیچ نقشی ندارند. در این امور سلطان تصمیم‌گیر است و دارای قدرت مطلق.

در سال 2003، سلطان، سن رأی دادن را به 21 سال افزایش داد که زن‌ها را هم شامل می‌شد. درسال‌های گذشته تنها تعداد خاصی اجازه شرکت در انتخابات (حق رأی دادن) را داشتند. احزاب سیاسی هنوز هم اجازه فعالیت ندارند. نامزدها (انتخابات‌شوندگان) تنها با ملاقات حضوری و در خانه می‌توانند با حوزه انتخابیه خود ارتباط برقرار کنند.
انتخابات مستقیمی برای تعیین اعضای مجلس مشورتی در اکتبر 2003 انجام شد. 2 نامزد زن که یکی از آنها تاجر و دیگری کارمند آموزش و پرورش بود به عضویت مجلس برگزیده شدند. رای دهندگان در انتخابات مجلس مشورتی 2003 عمان د رچند سال گذشته از نظر اقتصادی درآمد متوسطی داشته‌اند. نرخ پایین تورم در این کشور اساساً به وجود منابع نفت و گاز بستگی دارد. عمان در سازمان کشورهای صادر‌کننده نفت(OPEC) عضویت ندارد.
عمان در نوامبر 2000 به سازمان تجارت جهانی پیوست. این کشور در سپتامبر 2006 یک پیمان تجاری آزاد با ایالات متحده آمریکا به تصویب رساند.
انتخابات مجلس مشورتی
در اوایل سپتامبر 2007، سلطان قابوس بن سعید، شیخ احمد بن محمد اله را به‌عنوان رئیس جدید مجلس مشورتی برگزید. همچنین نخست وزیر، به‌عنوان بخشی از روند تجدید سازمان دولت، 2 وزارتخانه جدید ایجاد کرد، که یکی از 2 وزارتخانه مربوط به محیط‌زیست و امور مربوط به آب و هوا و دیگری شیلات بوده، همچنین دربار سلطنتی یک سازمان جدید برای برق وآب تأسیس کرد.
در 11 سپتامبر، دولت اعلام کرد عمانی‌های مقیم خارج یک هفته زودتر از دیگران – یعنی در بیستم اکتبر می‌توانند آراء خود را به صندوق‌ها بریزند.
فعالان (بازیگران سیاسی)
- سلطان: سلطان قابوس بن سعید
- بخش قانون‌گذاری: مجلس شور (مجلس مشورتی) که نقش مشورتی دارد و دارای 83 عضو انتخابی است و مجلس الدوله (شورای دولت) که 41 عضو انتخابی دارد.
آخرین انتخابات در 4 اکتبر 2003 برای انتخاب اعضای مجلس مشورتی برگزار شد. 83 نفر به عضویت مجلس درآمدند و به هیچ حزب سیاسی نیز اجازه حضور داده نشد.
 Angas Reid Global Monitor   -ه 24  اکتبر
ترجمه: امیر تاجیک

کد خبر 34969

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز