یکشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۲
۰ نفر

«جنگ آخرالزمان، به‌علت کمبود بودجه تا اطلاع ثانوی به تعویق افتاد»! این توییت را روز گذشته رسانه‌های داعش پس از ازدست‌دادن کنترل شهری در سوریه که برای آنها اهمیت بسیاری داشت منتشر کردند تا مشخص شود برخلاف تبلیغات داعشی‌ها نفس‌های این گروه تروریستی در عراق و سوریه به شماره افتاده است.

نبرد

نيروهاي عراقي از شيعه، سني و كرد در حالي آخرين آمادگي‌هاي لازم براي شروع عمليات بزرگ آزادي موصل و واردكردن ضربه نهايي به داعش در عراق را مي‌گذرانند كه در سوريه هم اين گروه تروريستي از چندين جهت در وضعيت بحراني قرار گرفته است. روز گذشته گروه‌هاي شورشي مورد حمايت تركيه كنترل شهر دابق در شمال سوريه را كه براي داعش اهميت نمادين داشت، در اختيار گرفتند.

داعش اين شهر را محل نبرد آخر‌الزمان خوانده بود. گروه‌هاي شورشي از جمله ارتش‌آزاد با حمايت هوايي تركيه اين شهر و بخشي از شهرك‌ها و روستاهاي آن را پس از فرار نيروهاي داعش تصرف كرده‌اند. دابق از لحاظ موقعيت جغرافيايي و بزرگي اهميت چنداني ندارد اما با توجه به باورهاي داعشي‌ها اين منطقه اهميتي ايدئولوژيك براي آنها داشت و آن را محل جنگ نهايي خير و شر توصيف مي‌كردند.

يگان‌هاي ارتش سوريه هم در ادامه پيشروي‌هاي خود روز گذشته عمليات آزادسازي بزرگ‌ترين و مهم‌ترين پايگاه گروه‌هاي تروريستي را در شرق حلب كليد زدند. تصرف و پاكسازي شرق حلب يك پيروزي استراتژيك براي ارتش سوريه به‌حساب مي‌آيد. ناو هواپيمابر روسيه به نام آدميرال كوزنتسوف هم عازم آب‌هاي درياي مديترانه شده تا توانمندي دريايي نيروي دريايي اين كشور را در حمايت از حملات هوايي در سوريه تقويت كند.

  • نزديك‌بودن جشن پيروزي در عراق

در عراق نظاميان اين كشور با همكاري نيروهاي بسيج مردمي(حشد الشعبي) و نيروهاي كرد و سني در حال آخرين برنامه‌ريزي‌ها براي آزادسازي شهر موصل، پايتخت خودخوانده داعش در عراق و آخرين پايگاه مهم اين گروه تروريستي هستند. صبح روز گذشته هواپيماهاي ارتش عراق اطلاعيه‌هايي را در اين شهر پخش كردند كه در آن نزديك بودن عمليات آزادي اين شهر و جشن براي عراق عاري از داعش اعلام شده است. به گفته ژنرال عثمان الغانمي، رئيس ستاد مشترك ارتش عراق، سربازان اين كشور منتظر دستور آغاز عمليات هستند.

گزارش‌ها همچنين از عزيمت نيروهاي پيشمرگه كرد از منطقه كركوك به موصل خبر مي‌دهد و كاروان خودروهاي زرهي اين نيروها در اين مسير مشاهده شده است. مسعود بارزاني، رئيس منطقه كردستان عراق هم روز گذشته در بيانيه‌اي اعلام كرد كه نيروهاي پيشمرگه با گرايش‌هاي ملي در عمليات موصل شركت دارند.

گفته مي‌شود قرار است ابتدا پيشمرگه‌هاي كرد عمليات موصل را آغاز كنند و سپس نيروهاي ارتش به آنها ملحق شوند. با وجود همكاري گسترده نيروهاي عراقي اعم از شيعه، سني و كرد در اين عمليات دولت تركيه همچنان به ادعاي خود درباره فرقه‌اي بودن اين نبرد پافشاري دارد. رجب طيب اردوغان، رئيس‌جمهور تركيه بار ديگر با تكرار ادعاي اين كشور اعلام كرده كه آنكارا موصل را رها نخواهد كرد. حيدر العبادي، نخست‌وزير عراق هم روز گذشته بار ديگر اعلام كرد به هيچ وجه اجازه مشاركت نيروهاي تركيه در عمليات موصل را نمي‌دهد.

گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه روز گذشته نيروهاي آمريكايي در شمال موصل مواضع داعش در اين شهر را هدف حملات خمپاره‌اي و هوايي قرار دادند. جنگنده‌هاي ائتلاف آمريكا حملات هوايي شديدي را به مقرهاي داعش در شهر موصل با هدف آمادگي براي آغاز نبرد نهايي انجام دادند.

  • آخرين هماهنگي

روز گذشته هادي العامري، دبيركل سازمان بدر و از فرماندهان ارشد نيروهاي بسيج مردمي به پايگاه القياره رسيد تا آخرين هماهنگي‌ها براي عمليات موصل صورت بگيرد. نيروهاي حشد الشعبي نقش ويژه‌اي د ر عمليات آزادي پايتخت خودخوانده داعش دارند.

کد خبر 349570

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha