همشهری انلاین: کارشناسان قطبی روسیه با طراحی یک فناوری و اجرای عملیاتی ویژه موفق به جابجایی و تغییر مسیر دادن کوه های یخی از جمله برای نخستین بار حرکت دادن کوه یک یخی یک میلیون تنی شدند.

 روسیه کوه یخ یک میلیون تنی را جابجا کرد

به گزارش ایرنا، هدف عملیات انستیتوی علمی-پژوهشی قطب شمال و جنوب روسیه، برنامه ریزی برای ایمن سازی مسیر حرکت کشتی ها و جلوگیری از برخورد کوه های یخی در حال حرکت به سازه های تحقیقاتی و استخراج نفت در مناطق قطبی اعلام شده است.

رسانه روسی اسپوتنیک روز یکشنبه در این باره نوشت: کنترل کوه های یخ در دریاهای قطب آرزویی بلندپروازانه و دستیابی به آن فوق العاده دشوار است، زیرا فقط 10 درصد آنها روی آب نمایان است و بخش پنهانی می تواند به هر اندازه و گونه ای باشد.

براساس اطلاعات اعلام شده در این عملیات آزمایشی که کوه های یخ زیادی جابجا شدند یا تغییر مسیر پیدا کردند، فقط دو تلاش ناکام ماند، ولی جابجایی کوه یخ یک میلیون تنی با استفاده از 18 یدک کش و کابل های ویژه موفقیت بزرگی برای ادامه چنین عملیاتی است.

یوگنی ماکاروف معاون مسئول امور علمی این عملیات گفت: تجربه استفاده از یخ شکن برای یدک کشی کوه یخ نخستین تجربه در روسیه است، زیرا تلاش ها تاکنون بی نتیجه بود.

با توجه به اینکه کوه های یخ در حال حرکت می توانند سازه ها را از بین ببرند، به کشتی ها آسیب و استخراج نفت را به صفر برسانند، براساس نتایج این عملیات تغییر مسیر شناوری یا یدک کشیدن آنها کاربردی ترین راهکار می باشد، هر چند بسیار مشکل است.

آلکسی چرنوف یکی دیگر از دست اندرکاران ارشد این طرح قطبی گفته است: کوه یخ توده ای بزرگ با اندازه و اشکال گوناگون و ناآشکار است که فقط قله را می بینیم و زیر آب می تواند هر شکلی داشته باشد. واژگون یا به سمت دیگر شناور شود، با سازه های ثابت برخورد کند و از روی آن رد شود، همیشه نمی توان همه پیش بینی ها را درست انجام داد، زیرا باد، نبود دید و موج ها مشکلات را دو چندان می کند.

وی ادامه داد: گروه عملیات بزرگ ترین کوه یخی را که جابجا کرد و تغییر مسیر داد بیش از یک میلیون تن وزن داشت.

آلبرت موسپان دستیار ارشد کاپیتان کشتی در انیتسین نیز اظهار کرد: حجم بسیاری از کوههای یخی بیش از 100 هزار تن است، اما نتایج خوبی گرفتیم و ثابت شد انسان قادر به جابجایی کوه یخ است. انجام این آزمایش ها امکانات جدیدی برای کسانی است که در دریاهای قطب شمال کار می کنند و از سوی دیگر، می توان با اطمینان گفت، اگر چنین وظیفه ای مثلا در شرایط جنگی به ما محول شود، می توان انجام داد.

کد خبر 349557

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha