شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۳
۰ نفر

دولت عربستان بیانیه‌ای را تحت عنوان گزارش تیم تحقیق متعلق به عربستان سعودی درباره کشتار هفته گذشته صنعا منتشر کرد.

یمن

در اين گزارش ضمن اعتراف به اينكه حمله هوايي روز شنبه گذشته به يك مراسم ترحيم در تالار بزرگ صنعا كار جنگنده‌هاي متعلق به ائتلاف سعودي بوده‌، آمده‌است: اين حمله توسط مركز كنترل عمليات هوايي ائتلاف عربستان در يمن بدون هماهنگي فرماندهي ائتلاف صورت گرفته ‌است.

در حمله جنگنده‌هاي سعودي به تالار بزرگ صنعا درحالي‌كه صدها نفر براي شركت در يك مراسم ترحيم در آن جمع شده ‌بودند، بيش از 400نفر كشته و صدها نفر مجروح شدند. اين حمله در 3نوبت صورت گرفت و ساعاتي به طول انجاميد. خبر اين كشتار ابتدا با بي‌توجهي رسانه‌هاي خبري جهان روبه‌رو شد. اما وقتي به‌دليل عمق فاجعه، كتمان آن ممكن نبود، عربستان سعودي هيچ‌گونه مسئوليتي در قبال آن نپذيرفت و اين كشتار را كار شيعيان حوثي اعلام كرد. اما اكنون كه ديگر ابعاد اين كشتار و عمدي‌بودن و تلفات غيرنظامي‌اش مشخص شده، سعودي‌ها در بيانيه‌اي ضمن اعتراف به انجام گرفتن اين كشتار، مسئوليت اين «حمله اشتباهي » را به گردن دولت عبدربه‌منصور هادي، رئيس‌جمهور مستعفي يمن انداختند كه اطلاعات غلط داده ‌است.

ديروز يك هواپيماي عماني در صنعا به زمين نشست تا مجروحان حمله هفته گذشته عربستان به تالار بزرگ اين شهر را براي مداوا از يمن خارج كند. صنعا و ديگر شهرهاي يمن بعد از يك سال و نيم حملات هوايي جنگنده‌هاي سعودي با بحران كمبود دارو و مواد غذايي و امكانات اوليه زندگي روبه‌رو هستند. هواپيماي عماني ديروز 115مجروح حمله عربستان را از صنعا خارج كردند. عمان تنها كشور عرب حاشيه خليج‌فارس است كه به ائتلاف جنگي عربستان سعودي عليه يمن نپيوسته و به جاي آن مشغول ميانجيگري يا ميزباني مذاكرات ميان يمني‌ها و فرستادن هواپيما براي جابه‌جايي نمايندگان و گروه‌هاي يمني است.

هواپيماي عماني كه ديروز براي انتقال مجروحان يمني به صنعا رفت، حامل هيأت مذاكره‌كننده حوثي‌ها بود كه مدت‌ها پيش براي حضور در مذاكرات صلح مسقط به پايتخت عمان رفته ‌بودند. عربستان سعودي كه از زمين و دريا يمن را تحت محاصره دارد، اجازه نداده بود كه اين هيأت به صنعا برگردد.

در همين حال انگليس قرار است پيش‌نويس قطعنامه‌اي را به شوراي امنيت سازمان ملل ارائه كند كه موضوع آن توقف درگيري‌ها در يمن و ازسرگيري مذاكرات صلح است. با توجه به اينكه يك سال و نيم حملات سنگين عربستان و متحدانش به شهرهاي يمن هيچ نتيجه‌اي از نظر تحقق اهداف سعودي‌ها نداشته و برعكس باعث هدر رفتن بودجه عربستان و وارد شدن اتهام جنايت جنگي عليه اين كشور شده، به‌نظر مي‌رسد اين طرح انگليس تلاشي براي نجات دادن عربستان از باتلاق يمن باشد.

کد خبر 349436

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha