شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۲
۰ نفر

محمد متوسلانی: تکنولوژی برای تسهیل امور آمده است. با تکنولوژی قرار است راحت‌تر زندگی کنیم اما در بسیاری موارد آمدن فناوری‌های جدید، با رفتن چیزهایی باارزش همراه می‌شود.

محمد متوسلانی

گاهي وقت‌ها آنقدر همه چيز ساده و در دسترس و راحت شده كه ديگر نيازي نيست از ذهنمان ياري بگيريم. در روزگار ذخيره كردن شماره‌ها، كمتر پيش مي‌آيد كه تلفن دوستي را حفظ باشيم. نيازي هم به اين كار نيست چون همه چيز در حافظه تلفن همراهمان ثبت شده ولي در اين ميان كمتر سراغ حافظه‌مان مي‌رويم. روزگاري مفهوم ارتباط، ديدار و ملاقات رخ به رخ و دوستانه بود، الان اما خيلي‌ها در تلگرام سراغ يكديگر را مي‌گيرند و به همين هم اكتفا مي‌كنند.

گروه‌هايي كه در شبكه‌هاي اجتماعي تشكيل مي‌شود هدفشان ارتباط و پيوستگي بيشتر است اما گاهي همين گروه‌ها خودشان موجب سوءتفاهم و فاصله گرفتن‌ها مي‌شوند. شايد از همه مهم‌تر هدررفتن وقت باارزشي باشد كه ساعت‌ها پاي شبكه‌هاي اجتماعي صرف مي‌شود. شخصا حاضر نيستم تن به چنين كاري بدهم. ضمن اينكه بسياري از مطالبي كه در فضاي مجازي منتشر مي‌شوند مستند نيستند. گاهي وقت‌ها مطالب عجيب و غريبي را مي‌شنويم كه بعدا مشخص مي‌شود سنديت نداشته‌اند؛ شايعاتي كه به اسم خبر از طريق مجاري غيررسمي و غيرمعتبر پخش مي‌شوند و گاهي هم تبعاتي را در پي دارند. بهره‌گرفتن از تكنولوژي هنگامي مي‌تواند سودمند باشد كه فرهنگ استفاده از آن را نيز آموخته باشيم.

ضمن اينكه در بهترين حالت هم برخي از مصاديق اين تكنولوژي ذهن انسان را كند، ساكن و تنبل مي‌كند. نفي دستاوردهاي فناوري‌هاي تازه نه منطقي است و نه عقلاني ولي در شيوه استفاده از تكنولوژي بايد اصولي را رعايت كرد كه در صدر اين اصول، اخلاق قرار دارد.
بدون رعايت اخلاق، سنگ‌ روي سنگ بند نمي‌شود. اين آشفتگي و بي‌معياري كه گاهي در مطالب و اخبار منتشر شده در فضاي مجازي مشاهده مي‌شود از رعايت‌نكردن اخلاق رسانه‌اي ناشي مي‌شود.

نتيجه اينكه در مواردي تنها بيشتر ديده شدن يك خبر در اولويت قرار مي‌گيرد نه صحت و درستي آن. گاهي‌وقت‌ها اخبار عجيب و غريبي در اين كانال‌ها و گروه‌هاي مجازي منتشر مي‌شود كه هدف از تهيه آنها در حالت خوشبينانه ديده‌شدن بيشتر است و در مواردي هم به نظر مي‌رسد نوعي غرض‌ورزي در انتشار اين نوع مطالب وجود دارد. يكي از زشت‌ترين موارد، منتشر‌كردن خبر كذب درگذشت برخي هنرمندان است. واقعاً انتشار خبر دروغ درگذشت بازيگر پيشكسوت چه فضيلت و بهره‌اي را براي فرد يا گروهي كه اين كار را مي‌‌كنند به همراه دارد؟

از سوي ديگر نبايد منكر برخي دستاوردهاي شبكه‌هاي مجازي در آگاه‌سازي افكار عمومي شد. اميدوارم اين جنبه از ويژگي‌ها و خصايص شبكه‌هاي مجازي رشد بيشتري كند؛ فضايي كه مردم در آن براي انتشار حقايق حضور يابند نه گسترش مطالب سخيف و دروغين.

  • بازيگر و كارگردان سينما و تلويزيون
کد خبر 349426

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha