همشهری آنلاین: وزیر بهداشت، نسبت به شایعاتی که در فضای مجازی درباره موضوعات مرتبط با سلامت مطرح می‌شود گفت: مردم سره را از ناسره تشخیص می‌دهند.

وزیر بهداشت

به گزارش همشهري آنلاين از وبدا، دکترسيد حسن هاشمی، در حاشیه برگزاری دومین اجلاس منطقه ای مبارزه با ایدز، سل و مالاریا اظهار داشت: شایعه در همه جای دنیا هست ولی آنچه مهم است نقش مردم است که می‌توانند فضای سالم را از ناسالم تشخیص دهند. البته آن بخشی از شایعات که به صورت سازمان یافته مطرح می‌شود و دستگاه‌های نظارتی و قضایی باید برخورد کنند و نمی‌کنند باعث تاسف است و یا آن بخشی که از منابع دولتی و یا منابع حکومتی برای ایجاد و یا پخش شایعه هزینه می‌شود جای تاسف است والا شایعه در همه جای جهان از جمله آمریکا و اروپا هم وجود دارد ولی مردم به قدری توانمند شده اند که تحت تاثیر قرار نمی‌گیرند.

  • مردم بتدريج در برابر شايعات واكسينه مي‌شوند

هاشمی گفت: من فکر می‌کنم در مسیر درستی هستیم و مردم به تدریج در برابر شایعات متعدد واکسینه می‌شوند.در حوزه سلامت مردم اعتماد نسبی به ما دارند و باید تلاش کنیم این اعتماد را افزایش دهیم و هیچ حقیقتی را از مردم مخفی نکنیم. در طول بیش از 30 سال گذشته شایعات بسیاری را شنیدیم و مردم در حوزه سیاسی خیلی خوب یاد گرفتند که اعتنا نکنند و در حوزه اجتماعی هم امیدواریم به تدریج این اتفاق بیفتد.

  • مسئولان حرف راست و درست را به مردم بگويند

وزیر بهداشت افزود: در این موضوع که تکنولوژی رو به پیشرفت است و مردم و جوانان در معرض آسیب بیشتری هستند تردیدی نیست ولی مردم فهیم ایران به تدریج خودشان سره را از ناسره را در اخباری که می‌شنوند تشخیص می‌دهند و البته شرطش این است که همه مسئولان صادق باشند و حرف راست و درست را به مردم بگویند و از این طریق اعتماد عمومی به حرف‌های مسئولان افزایش پیدا می‌کند تا حرف‌های حاشیه ای و در عین حال چیزی را از مردم مخفی نکنند و آنچه را که مردم باید بدانند در مرحله اول مسئولان بگویند نه اینکه شایعه پردازی شود و بخواهیم آن را خنثی کنیم.

  • اعتماد نسبی مردم به حوزه سلامت

 هاشمی گفت: در حوزه سلامت مردم اعتماد نسبی به ما دارند و باید تلاش کنیم این اعتماد را افزایش دهیم و هیچ حقیقتی را از مردم مخفی نکنیم و در عین حال از مردم هم خواهش می‌کنیم که به شایعات توجهی نکنند چرا که حرف‌های زیادی زده می‌شود.گاهی از سوی هم لباسی‌های ما نیز در مورد موضوع حقوق و دیگر موضوعات حرف‌های زیادی می‌شنوم و از خود سوال می‌کنم چه نتیجه ای غیر از مطرح شدن خودمان قرار است از بیان اینگونه مباحث اتفاق بیفتد و این گونه صحبت‌ها نتیجه ای به غیر از مایوس کردن مردم و تاکید کردن به این که نظام ناکارآمد است و نمی‌توانیم مشکلات مردم را حل کنیم ، ندارد و یا اینکه بنا داریم به مردم دروغ بگوییم و امیدواریم که همه مراقب رفتارهایشان باشند.

وزیر بهداشت گفت: فتنه‌های مختلفی وجود دارد . تعریف فتنه این است که نمی‌توانیم در مهلکه ای حقیقت را از غیر حقیقت تشخیص دهیم حتی من در این جایگاه مسئولیت، در طول روز خبرهایی را می‌بینم و می‌شنوم و فکر می‌کنم واقعیت این است . زحمت مردم برای اینکه بتوانند حقیقت را تشخیص دهند زیاد شده است و فکر می‌کنم رفتار دستگاه قضایی در این مورد خیلی مهم است.

  • سازمان يافته دروغ پراكني مي‌شود

وزیر بهداشت با بیان این که در جامعه اسلامی نباید دروغ باشد گفت: بسیاری از مشکلات ما از دروغ، و تهمت و غیبت است گفت: اگر باور داریم که کلید همه گناهان دروغ است کافی است باور داشته باشیم . فکر می‌کنم برخی از مسئولان، دستگاه‌های متولی و برخی رسانه‌ها باور ندارند که بسیاری از مشکلات ما از دروغ و تهمت و غیبت است و طور دیگری عمل می‌کنند و ما می‌بینیم که سازمان یافته دروغ پراکنی می‌شود ، تهمت می‌زنند و غیبت می‌کنند.

دکتر هاشمی در پاسخ به این پرسش که آیا این موضوع مربوط به دولت می‌شود گفت: منظورم دولت نیست بلکه همه کشور است و از تریبون‌های رسمی، حرف‌های زیادی می‌زنند که هیچ کدام از آنها در هیچ جایی اثبات نشده است و بسیاری از فتنه‌هایی که ایجاد شده به خاطر این اتهام زدن‌ها بوده است و این اتهامات در هیچ محکمه ای ثابت نشده است و باید جلوی این رفتارها را بگیریم.

وزیر بهداشت گفت: کشور ما اسلامی است و حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) به خاطر مبارزه با دروغ، تهمت، ریا و بدعت گذاری قیام کرد. انحراف چیزی جز نفسانیات نیست و به نظر می‌رسد گرفتار نفسانیات شده ایم و دیگران را مقصر می‌دانیم در حالی‌که علتش قدرت، شهرت، ثروت و سایر چیزهایی است که در طول تاریخ اسیر آن بوده ایم و امروز بخشی از عقب ماندگی‌های ما به دلیل دور شدن از ارزش‌هاست.

  • اخلاق مداری، وجه تمایز کشور ما با دیگر کشورها

هاشمي افزود: کشور اسلامی اگر از این گونه بلایا منزه نباشد مطمئن باشید اسلامی نمی‌ماند و وجه تمایز جمهوری اسلامی ایران با دیگر کشورها " اخلاق مداری " است و الا کشورهای دیگری هستند که خیلی بهتر از ما عمل کردند و می‌کنند و اگر توانستیم اخلاق را تعمیم دهیم در مسیر رسول الله حرکت کرده ایم و می‌توانیم موفق باشیم و در غیر این صورت پوسته ای بیش برای جمهوری اسلامی ایران که آرزوی شهدا، امام راحل و رهبر معظم انقلاب است باقی نمی‌ماند.

وزير بهداشت گفت: در زندگی شخصی ما نیز اساس، اخلاق است و اگر اخلاق، اعتماد و امانتداری نباشد زندگی ما از هم می‌پاشد و کشور و جامعه هم بدیلی از زندگی شخصی است.

وزیر بهداشت بیشترین ناراحتی خود را از جانب دوستانی ارزشی عنوان کرد و گفت: از دیگران هیچ انتظاری نیست چون آنها را باید دعوت کنیم ولی خودمان باید انقلاب و دستاوردهای آن را تبلیغ کنیم و حیف است که دچار آلودگی‌ها شویم و روز به روز هم اینها گسترش می‌یابد و تعمیق پیدا می‌کند برای" هیچ "چون "هیچ" همان قدرت است.

هاشمی خاطرنشان کرد: آنچه ماندگار است قدرت لایزال الهی است و همه برای دنیا و به قدرت رسیدن دروغ می‌گوییم و تهمت می‌زنیم تا در آینده به قدرت برسیم حال آنکه قبل از آن قدرت در اختیار ما بوده است و در آن زمان چه کار کرده ایم که فردا با قدرت رسیدن می‌خواهیم آن را انجام دهیم و خداوند عاقبت همه ما را خیر کند.

کد خبر 349403

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha