مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۰۵:۵۳
۰ نفر

درحالی‌که طی ۲سال گذشته وزیربهداشت درباره مضرات روغن پالم بارها افشاگری کرده و گفته که روغن پالم به‌دلیل نوع کیفیتی که دارد، برای سلامتی مضر است و درباره سلامتی مردم با کسی شوخی نداریم، اما سخنگوی وزارت بهداشت می‌گوید: هدف وزارت بهداشت، از ابتدا کنترل مصرف این روغن بوده و ما هیچگاه به‌خاطر ملاحظات اقتصادی و صنعت نمی‌توانیم این روغن را از بازار به‌طور کامل حذف کنیم.

اما اظهارات اخير رئيس‌جمهوردرباره بي‌ضرر بودن پالم در حالي صورت گرفته است كه وي خود در گذشته روغن پالم را عامل سرطان و ممنوع اعلام كرده بود و حتي رسول ديناروند رئيس سازمان غذا و دارو گفته بود كه گزارش خطر افزايش واردات روغن پالم به رئيس‌جمهور داده شده و مردم نگران نباشند.

به گزارش همشهري، در جريان سفر دكتر روحاني به جنوب شرق آســيا، مذاكراتي درباره تاسيس دفتر منطقه‌اي شــوراي روغن پالــم مالزي(ام.پي.او.بــي) صورت گرفته و به گفته «محمد نجيب رزاق» نخست‌وزير اين كشور، اين دفتر در سه ماهه اول ســال آينده ميلادي در تهران افتتاح خواهد شد. حجت‌الاسلام روحاني‌رئيس‌جمهور كشورمان نيز با اشاره به اينكه نخست‌وزير مالزي گفته‌اند كه مالزيايي‌ها از اين روغن استفاده و سلامتي آنان نيز خوب است، گفت: براي تبيين ويژگي‌هاي اين روغن از لحاظ سلامتي، ما منتظر سفر هيأتي از طرف مالزي به ايران هستيم.

اين صحبت‌هاي دكتر روحاني در حالي مطرح شد كه طي 2سال گذشته وزير بهداشت درباره مضرات روغن پالم بسيار سخن گفته و حتي به مالزي اشاره كرده و اعلام كرده بود روغن پالم به‌دليل نوع كيفيتي كه دارد، براي سلامتي مضر است و تخلفات موجود نشان مي‌دهد كه به جاي چربي طبيعي از بدترين نوع چربي صنعتي استفاده كرده‌اند.

وزير بهداشت حتي به‌دنبال رسانه‌اي شدن استفاده از روغن پالم در برخي از محصولات لبني با تأكيد بر اينكه وظيفه وزارت بهداشت مراقبت از سلامت مردم است و در اين مورد با كسي شوخي نداريم، تصريح كرد: از اينكه به مردم راست بگوييم نبايد پشيمان باشيم.

دكتر هاشمي در اظهارنظر ديگري هم عنوان كرده بود: روغن پالم سال‌هاي سال از مالزي وارد كشور شده است و هم‌اكنون به‌دليل قيمت ارزان و سودآوري بالا، واردات آن به طرز چشمگيري افزايش داشته است؛ مجوز واردات روغن مضر پالم مربوط به وزارت صنعت است كه قرار شده در يك دوره معين ابتدا به 30و سپس 15درصد كاهش يابد. اين در حالي است كه براساس آمار 6ماهه تجارت خارجي كشور بالغ بر 125ميليون دلار روغن پالم به ميزان وزني 179هزار تن از اين روغن از طريق گمركات به كشور وارد شده است. اين در حالي است كه در 6ماهه نخست سال 94، واردات روغن پالم به كشور 85هزار تن و ارزش آن 65ميليون دلار بوده است. مقايسه اين دو آمار نشان مي‌دهد در مدت مشابه رشد واردات اين محصول به كشور بيش از 94هزار تن بوده و رشد 110درصدي را داشته است.

کد خبر 349313

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha