شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۰
۰ نفر

ایرج راد: وضعیت ترافیک تهران بغرنج‌تر از آن است که با توصیه مردم به استفاده از وسایل نقلیه عمومی بتوان به حل شدن این مشکل امیدوار بود.

ایرج راد

به‌اين دليل ساده كه وسايل نقليه عمومي به اندازه كافي وجود ندارد و نمي‌تواند جوابگوي جمعيت تهران باشد. براي حل مشكل ترافيك نياز به اقدام جدي در تمام زمينه‌ها داريم و مشكل در اين رابطه هم يكي دو تا نيست؛ به عنوان مثال يكي از بزرگ‌ترين معضلات را موتور‌سوارها ايجاد مي‌كنند؛ موتورهايي كه بدون ضابطه و حساب و كتاب در سطح شهر حضوري پررنگ دارند و در موارد بسياري هم بديهي‌ترين قواعد راهنمايي و رانندگي را رعايت نمي‌كنند.

موتورهايي كه به حريم عابران احترام نمي‌گذارند و نه ابايي از ورود به پياده‌روها دارند و نه در خيابان‌ها با شكل درست تردد مي‌كنند. تعدادشان هم بسيار زياد است و مي‌توان گفت 30 درصد ترافيك پايتخت محصول حضور همين موتورسوارهايي است كه به بي‌اعتنايي به مقررات، باعث شلوغي خيابان‌ها مي‌شوند. نكته ديگر اينكه هم در شيوه رانندگي و هم در قراردادن تابلوهاي راهنما دچار مشكل هستيم. رانندگاني كه مثلا قصد گردش به چپ را دارند نبايد از منتها اليه سمت راست، گردش به چپ كنند و راه همه را بند بياورند.

مثلا رانندگاني كه قصد گردش به راست ورودي اتوبان همت را دارند عملا تمام لاين‌ها را مي‌بندند و تردد خودروهايي كه قصد حركت در مسير مستقيم را دارند دچار مشكل مي‌كنند. رانندگي بين‌خطوط هم از سوي بسياري از شهروندان رعايت نمي‌شود، همچنان كه تردد با سرعت مجاز هم با بي‌اعتنايي مواجه مي‌شود. در اين رابطه نياز تابلوهاي راهنما داريم كه سرعت مجاز را در نقاط مختلف اعلام كند يا در مسيرها اطلاع‌رساني لازم صورت گيرد. تعداد اين تابلوهاي راهنما اندك است و نتيجه اينكه خيلي وقت‌ها راننده‌ها مسيرشان را اشتباه طي مي‌كنند؛ اتفاقي كه براي خود من هم رخ داد و به اشتباه وارد تونل توحيد شدم و امكان بازگشت هم كه طبيعتا نداشتم. اينها را بگذاريد كنار اين نكته كه اساسا شهر تهران گنجايش تردد اين ميزان خودرو را ندارد.

چرا بايد روزانه تعداد زيادي خودرو به انبوه اتومبيل‌هاي در حال تردد در تهران اضافه شود؟ نتيجه اينكه من نوعي حتي از كوچه محل سكونتم هم نمي‌توانم به سادگي خارج شوم. چون انبوهي اتومبيل در دوطرف كوچه‌اي باريك پارك شده؟ كوچه‌اي كه يك‌طرفه هم هست. با اين وضعيت اگر در ساعت 3 بعدازظهر بخواهيد از هركدام از كوچه‌هاي حوالي پارك ملت وارد خيابان آفريقا شويد دست‌كم 45 دقيقه بايد وقت صرف كنيد تا فقط از كوچه خارج شويد.

اينها حاصل مشاهدات عيني و روزمره من است و اگر بخواهيم به تمام مواردي كه به ترافيك سنگين تهران منجر شده بپردازيم مثنوي هفتاد من كاغذ مي‌شود. حل شدن مشكل ترافيك پايتخت تنها با اقدام يك نهاد يا سازمان امكان‌پذير نيست. اگر قائل به اين مسئله باشيم كه مي‌شود معضل ترافيك را در اين شهر شلوغ حل كرد، اين اتفاق رخ نخواهد داد مگراينكه همه سازمان‌ها و نهادهاي ذي‌ربط گام‌هايي جدي و موثر بردارند و البته در كنارش شهروندان نيز به رعايت قانون بپردازند، در اين صورت شايد وقتي ديگر بتوانيم شاهد آرامش در خيابان‌هاي پايتخت باشيم.

  • نويسنده، كارگردان و بازيگر
کد خبر 349291

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha