شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۷
۰ نفر

مجتبی راعی: سنتی در جامعه ما جاری است که در ایام محرم برای اینکه اشک بیشتری از مردم گرفته شود ماجرای کربلا با جهت‌گیری خاصی روایت می‌شود.

مجتبی راعی نویسنده و کارگردان سینما

مرحوم دولابي مي‌گفت: «مداح بايد مداحي كند و اصلا به اين فكر نكند كه مردم چقدر گريه مي‌كنند و چه مسيري بايد طي شود تا اشك بيشتري از مستمعان ستانده شود. وقتي مداح تصميم به گرياندن مردم مي‌گيرد لحظه‌اي است كه نفسش طلوع كرده.» واقعيت اين است كه خيلي‌ها براي اينكه مردم بيشتر گريه كنند جهتي را مي‌روند كه به اين اتفاق منجر شود و در نتيجه تحليل درست حركت امام حسين(ع) مغفول مي‌ماند.

آن وقت يك نفر روي ماشينش با رنگ قرمز بزرگ نوشته يا حسين(ع) و بعد چراغ قرمز را رد مي‌كند. در حالي كه اگر واقعاً پيرو راه و مشي امام حسين(ع) هستيم در شئونات زندگي‌مان بايد توجه كنيم كه اگر امام در روزگار ما بودند اين كار را انجام مي‌دادند يا خير؟ سؤال اين است كه آيا نبايد اعتقاد به امام حسين(ع) خروجي انسان‌شدن و اخلاقي‌شدن را به همراه داشته باشد؟ خب عده‌اي عملاً دارند به ما مي‌گويند گاهي لازم نيست. همين كه مراسمي را برگزار كنيم به اين دليل كه بابتش ثواب مي‌بريم كفايت مي‌كند. باز از مرحوم دولابي جمله‌اي را نقل مي‌كنم: «محبت به امام حسين(ع) بايد ميل شما را به گناه كم كند نه اينكه راحت گناه كنيد و بعد مدعي محبت امام حسين(ع) باشيد.»‌در جامعه‌‌اي زندگي‌ مي‌كنيم كه در سال 13-12 ميليون پرونده قضايي تشكيل مي‌شود.

سؤال اين است كه وقتي مراسم و آيين‌هايي با اين عظمت برگزار مي‌كنيم نبايد از تعداد پرونده‌هاي قضايي‌ما كاسته شود؟
نمود عيني ارادت به امام حسين(ع)‌را در كجاي جامعه و رفتارهاي‌مان بايد جست‌وجو كنيم؟ در مسير ارادت به اباعبدالله علاوه بر احساسات به بينش هم نياز داريم. اين بينش است كه ما به صورت شبانه‌روز با آن زندگي و براساسش عمل مي‌كنيم. احساسات خيلي زود فروكش مي‌كند و معمولا هم محدود به همين دهه اول محرم و چند مناسبت ديگر است.

جاي اينكه تصميم بگيريم مردم را در اين ايام دچار بيشترين احساسات كنيم بايد اين آموزه را نهادينه كنيم كه امام حسين(ع) آمده بود تا ما را به در خانه خدا ببرد تا خوب شويم؛ آدم شويم. اين حركت عظيم براي اين نبود كه از جايي كه هستيم هرگز حركت نكنيم و صرفاً چند روزي گريه كنيم. وگرنه ماجراي كربلا و آنچه بر امام حسين(ع) و يارانش رفت را هر كس در هر جاي جهان بشنود و از انسانيت بويي برده باشد قطعاً به شدت متأثر مي‌شود. بايد در كنار اين تأثر، راه امام(ع) را بجوييم و در مرام و روش زندگي‌مان از آن حضرت تأسي كنيم و براي اين كار در كنار شور به شعور هم نيازمنديم.

  • نويسنده و كارگردان سينما
کد خبر 348973

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha