شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۲
۰ نفر

روند ضریب جینی به‌عنوان شاخص سنجش نابرابری درآمد در جامعه نشان می‌دهد که شکاف توزیع درآمد بین دهک‌های مختلف در سال ۱۳۹۴ نسبت به سال قبل از آن بیشتر شده و به بیانی درآمد ناخالص داخلی ایران ناعادلانه‌تر از سال ۱۳۹۳بین شهروندان توزیع شده است.

مركز آمار ايران اعلام كرد كه ضريب جيني در سال 1394در كل كشور 0.39بوده كه در مقايسه با سال پيش از آن با عدد 0.38به ميزان يكصدم افزايش داشته است. به گزارش همشهري، ضريب جيني عددي است بين صفر و يك (يا صفر و صد در صد) كه در آن صفر به معني توزيع كاملا برابر درآمد يا ثروت و يك به‌معناي نابرابري مطلق در توزيع است. نگاهي به مهم‌ترين نتايج شاخص‌هاي نابرابري در سال گذشته در مناطق شهري و روستايي و كل كشور نشان مي‌دهد،

در مناطق شهري نيز ضريب جيني با يكصدم افزايش از 0.36به 0.37رسيده است و همچنين در مناطق روستايي با عدد 0.34بدون تغيير باقي‌مانده است. در مناطق شهري بيشترين كاهش ضريب جيني در سال 1394نسبت به سال 1393مربوط به استان‌هاي آذربايجان غربي، ايلام و البرز است. همچنين در مناطق روستايي بيشترين كاهش ضريب جيني در سال 1394نسبت به سال 1393مربوط به استان لرستان بوده است. سهم 20درصد فقيرترين جمعيت در سال 1394در كل كشور 6صدم و در مناطق شهري و روستايي 7صدم نسبت به سال 1393بدون تغيير بوده است.

جدول

کد خبر 348972

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha