پنجشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۴:۱۵
۰ نفر

مرکز آمار ایران در گزارشی به بررسی وضعیت ضریب جینی به‌عنوان شاخصی که نحوه توزیع درآمد میان اقشار جامعه را نشان می‌دهد، پرداخته است.

براساس اين گزارش در سال93 نابرابري درآمدي يا همان شكاف درآمدي، نسبت به سال92 افزايش يافته است. ضريب جيني هرچه به صفر نزديك‌تر باشد نشان‌دهنده وضعيت بهتر در توزيع درآمد و رفع نابرابري در جامعه است اما در سال93 نسبت به سال92 اين شاخص بيشتر از صفر فاصله گرفته است. بر اين اساس ضريب جيني از 0.3512 در سال92 به 0.3609 در سال93 رسيده است.

طبق اعلام مركز آمار، افزايش ضريب جيني در سال۱۳۹۳ يكي از پيامدهاي تورم بالا، ركود عميق و افزايش نرخ ارز در پي تحريم‌هاي ظالمانه عليه كشور بود كه البته از سال‌هاي قبل آغاز شده بود. تغييرات ضريب جيني كه در سال۱۳۹۳ نسبت به سال۱۳۸۹ در مناطق شهري و روستايي استخراج شده است، نشان مي‌دهند كه در مناطق روستايي بيشترين كاهش ضريب جيني در سال۱۳۹۳ نسبت به سال۱۳۸۹ مربوط به استان‌هاي سيستان و بلوچستان و هرمزگان بوده است.

به‌عبارت ديگر بيشترين كاهش نابرابري در اين دو استان، طي ۵ سال رخ داده است. طبق گزارش مركز آمار ايران، در مناطق شهري بالاترين مقدار مربوط به سال۱۳۸۰ (۰.۴۱۹۹) و كمترين مقدار مربوط به سال۱۳۹۲ (۰.۳۵۱۲) است. در مناطق روستايي نيز بالاترين مقدار مربوط به سال۱۳۸۵ (۰.۳۹۹۷) و كمترين مقدار مربوط به سال۱۳۹۲ (۰.۳۲۴۳) است. داده‌ها نشان مي‌دهد كه در هر دو منطقه شهري و روستايي ضريب جيني سال۱۳۹۳ افزايش يافته است. اين در حالي است كه طي سال‌هاي ۱۳۸۹ الي ۱۳۹۳ در استان‌هاي آذربايجان شرقي و اصفهان نه‌تنها ضريب جيني كاهش نيافته، بلكه افزايش نيز نشان مي‌دهد.

در مناطق شهري بيشترين كاهش ضريب جيني در سال۱۳۹۳ نسبت به سال۱۳۸۹ مربوط به استان‌هاي يزد و سمنان بوده است. به‌عبارت ديگر بيشترين كاهش نابرابري در اين دو استان، طي ۵ سال رخ داده است. البته استان آذربايجان شرقي كه در مناطق روستايي افزايش نابرابري را نشان مي‌داد، در مناطق شهري داراي رتبه۳ بيشترين كاهش نابرابري در سال۱۳۹۳ نسبت به سال۱۳۸۹ است.

برخي از كشورهايي كه شكاف درآمدي بيشتري نسبت به ايران دارند، شامل تركيه(۰.۴۰۰۰)، روسيه(۰.۴۰۱۰)، ايالات متحده آمريكا(۰.۴۰۸۰)، قطر(۰.۴۱۱۰)، چين(۰.۴۲۱۰)، آرژانتين(۰.۴۴۵۰) و شيلي(۰.۵۲۱۰) هستند.

کد خبر 328456

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha