طلا همچنان پربازده‌ترین بازار است و بورس زیان‌ده‌ترین بازار امسال شناخته می‌شود، این در حالی است که رتبه بازار سهام ایران در جایگاه جهانی و منطقه‌ای در حال افزایش است.

به گزارش همشهري، با كاهش ارزش پول ملي ارزش بازار سهام ايران نيز كاهش پيدا كرد. در روز‌هايي كه ارزش هر دلار آمريكا 1000تومان بود ارزش بورس تهران حتي تا مرز 140ميليارد دلار هم پيش رفت اما با كاهش ارزش ريال دربرابر دلار از ارزش بورس تهران كاسته شد و بورس تهران جايگاه قبلي خود را در ميان بورس‌هاي منطقه و جهان از دست داد.

كاهش رتبه بورس تهران از سال 1392تاكنون به‌دليل نزول شاخص‌هاي بورس ادامه داشته و اين روند منجر به كاهش ارزش بازار بورس تهران شده است.اما اين روند با وجود نزول شاخص‌هاي بورس در يك سال گذشته در حال ترميم است. اين به‌دليل اين است كه بورس تهران بخشي از نزولي را كه در ابتداي سال داشت ظرف ماه‌هاي قبل جبران كرد.

در طول چند‌ماه گذشته مقدار زيان بورس تهران از مرز 7.5درصد هم عبور كرده بود اما اين روند با آغاز يك روند منطقي در مبادلات و شاخص‌هاي بازار سهام دستخوش تغيير شد. با وجود اين، بازار سهام همچنان زيان‌ده‌ترين بازار سرمايه‌گذاري است و طلا پر بازده‌ترين بازار براي سرمايه‌گذاران در سال‌جاري بوده است.

  • بازده 7.5درصدي طلا

هنوز شاخص‌هاي آماري وجود ندارد كه بازده سرمايه‌گذاري در بخش مسكن، اوراق بدهي يا اوراق مشاركت را نشان دهد اما آمار‌هاي موجود نشان مي‌دهد كه قيمت طلا از ابتداي سال تاكنون 7.5درصد رشد كرده است و از يك ميليون و 5هزار تومان به يك ميليون و 80هزار تومان رسيده است. اين بالاترين بازده سرمايه‌گذاري در ايران از ابتداي سال تاكنون بوده است.

در عين حال درهمين مدت هر دلار آمريكا در مركز مبادلات ارزي از 30235ريال به 31517ريال در 15مهر‌ماه رسيده است اين به‌معناي اين است كه هر دلار آمريكا در اين مدت 4.2درصد افزايش يافته است. يورو نيز وضعيت مشابهي داشته و در اين مدت با 5.4درصد افزايش قيمت به 35368ريال رسيده است.

اما در ميان اين بازار‌ها شاخص بورس تهران كه بيانگر ميزان بازده سرمايه‌گذاري در بازار سهام است با 3.8درصد كاهش به 77هزار و 183واحد رسيده است.

  • روند رو به رشد در جهان

با وجود كاهش شاخص‌هاي بورس از ابتداي سال تاكنون آمار‌هاي فدراسيون جهاني بورس‌ها نشان مي‌دهد كه بورس تهران در يك سال گذشته ميلادي يعني از دي‌ماه پارسال تاكنون روند رو به رشدي را سپري كرده و اتفاقا اين مقدار رشد در ميان بورس‌هاي جهان از روند مطلوبي برخوردار بوده است.

براساس آمار فدراسيون جهاني بورس‌ها، بورس تهران در يك سال گذشته ميلادي با 12.8درصد رشد رتبه 22را در ميان 80بورس دنيا از آن خود كرده است. آمار‌هاي فدراسيون جهاني(WFE) همچنين نشان مي‌دهد كه ارزش بورس تهران با اين مقدار رشد از ابتداي سال‌جاري ميلادي تاكنون ارزش‌اش به 103ميلياردو 348ميليون دلار رسيده است.ارزش كل بورس‌هاي دنيا در يك سال گذشته با 5.4درصد افزايش هم‌اكنون به 69.5هزار ميليارد دلار رسيده است.

  • جايگاه بورس تهران در خاورميانه

هم‌اكنون بورس تهران رتبه سي و هشتمين بورس بزرگ دنيا را در اختيار دارد. بورس تهران همچنين پس از عربستان، استانبول تركيه، قطر و ابوظبي امارات متحده عربي در رتبه پنجم منطقه قرار دارد. هم‌اكنون بورس عربستان با ارزشي معادل 378ميليارد دلار بزرگ‌ترين بورس منطقه است. بورس استانبول تركيه نيز هم‌اكنون 200ميليارد دلار مي‌ارزد.

کد خبر 348928

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha