همشهری آنلاین: برج شانگهای شاید عنوان دومین برج مرتفع جهان را از آن خود کرده باشد، اما زمانی که بحث سرعت پیش بیاید، هیچ سازه‌ای توان رقابت با آن را ندارد.

براساس گزارش CNN، اين برج 632 متري در ماه جولاي سيستم آسانسور پيشرفته‌اي متعلق به شركت ميتسوبيشي را نصب كرد كه از سرعت خارق‌العاده 20.5 متر بر ثانيه برخوردار است، يعني سرعتي بالاتر از سرعت دويدن اوسين بولت (12.19 متر بر ثانيه) و كند‌تر از سرعت دويدن يك يوزپلنگ (28.9 متر بر ثانيه).

تاكنون هيچ آسانسوري با چنين سرعت بالايي در يك برج مورد استفاده قرار نگرفته‌است و اين آسانسور درحال‌حاضر در جهان هيچ رقيبي ندارد. با اين همه شركت هيتاچي يكي از سريع‌ترين آسانسورهاي خود را در برج CTF، بلندترين برج شهر گوانگ‌ژو چين كه ارتفاعي بيش از 530 متر دارد نصب كرد.

اين آسانسور مي‌تواند از طبقه همكف تا طبقه 95 را در عرض 45 ثانيه طي كند و اين يعني سرعتي برابر 20 متر بر ثانيه. برج CTF تنها مرتفع‌ترين ساختمان گوانگ‌ژو نيست بلكه مرتفع‌ترين ساختمان سفالي جهان نيز به شمار مي‌رود. 

درون آسانسور اين برج،‌ نمايشگري در حين حركت سرعت آسانسور را به مسافران نمايش مي‌دهد و براي محافظت از گوش مسافران در برابر تغيير شديد فشار هوا، يك سيستم هوشمند تنظيم فشار هوا در كابين آسانسور تعبيه شده‌است و تمامي اين تمهيدات باعث مي‌شود مسافران به هيچ‌وجه سرعت بالاي آسانسور را احساس نكنند.

برج جده نيز كه پس از تكميل ارتفاعي برابر يك كيلومتر خواهد داشت، به دنبال نصب سيستم آسانسور سريعي است كه از آن براي حمل و نقل مسافران استفاده كند. پيش از سرعت چالش ديگري براي ساخت چنين آسانسوري مطرح بود، كابل آسانسور بايد از جنسي قدرتمند باشد تا بتواند كابين را از چنين فاصله‌اي بالا بكشاند. از اين رو قرار است در ساخت اين آسانسور از كابلي از جنس فيبر كربني استفاده شود كه از مقاومت بالايي برخوردار است و سرعت آسانسور را به 10 متر بر ثانيه مي رساند، يعني مي‌تواند در عرض 52 ثانيه مسافران را به آخرين طبقه قابل تردد برساند.

به گفته آلبرت سو،‌ متخصص و مهندس فناوري آسانسور، با وجود تلاش‌هاي زيادي كه در راستاي افزايش سرعت آسانسور‌ها مي‌شود، اما اين تجهيزات از محدوديت سرعت برخوردارند و نمي‌توانند به سرعتي بالاتر از 24 متر بر ثانيه برسند، زيرا در اين صورت فشار هوا با سرعتي بالاتر از سرعت انطباق‌پذيري مسافران درون كابين دچار تغيير خواهد شد كه براي جلوگيري از اين رويداد كل ساختمان بايد مانند كابين هواپيما به سيستم كنترل فشار هوا مجهز شود.

فناوري ارائه شده توسط شركت آلماني Thyssenkrupp يكي از هيجان‌انگيزترين فناوري‌هايي است كه تاكنون در زمينه ساخت آسانسورها در جهان ارائه شده‌است. اين شركت قصد دارد به جاي استفاده از كابل، از ميدان مغناطيسي براي ايجاد شناورسازي مغناطيسي كابين استفاده كند تا به اين شكل بتوان كابين‌هاي آسانسور را در دو جهت افقي و عمودي به حركت درآورد.  اگرچه اين نوع از آسانسورها از سرعت پايين‌تري برخوردارند اما مي‌توانند بهره‌وري سفر در ميان ساختمان‌هاي مرتفع يا وسيع را افزايش دهند.

کد خبر 348865

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha