همشهری آنلاین: تاکید بر ارتقای سطح اختیارات دانشگاه‌ها در پذیرش دانشجوی دکتری از موضوعات مهمی بود که در جلسه معاونین آموزشی دانشگاه‌های منطقه یک مطرح شد.

azmoun

دکتر سید حسین حسینی معاون آموزشی دانشگاه تهران و دبیر جلسه معاونین آموزشی دانشگاه‌های منطقه یک در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه تاکید بر ارتقای سطح اختیارات دانشگاه‌ها در پذیرش دانشجوی دکتری از موضوعات مطرح شده در این جلسه بود، اظهار کرد: این جلسات هر چند وقت یکبار با حضور معاونین آموزشی دانشگاه‌های مناطق برگزار می‌شود و عمدتا مباحث مربوط به دانشگاه‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: سال گذشته برگزاری آزمون دکتری طبق هماهنگی‌های لازم با اختیارات کامل بر عهده دانشگاه‌ها گذاشته شده بود و در این جلسه گزارشی از روند برگزاری آزمون دکتری توسط معاونین آموزشی ارائه شد که حاکی از رضایت همکاران در برگزاری این آزمون بود.

دکتر حسینی با اشاره به اینکه هر سال درصدی اعتراض به روند آزمون وجود دارد، گفت: سال جاری میزان اعتراض به آزمون‌های برگزار شده در سطح دانشگاه‌های منطقه یک که بیشترین پذیرش دانشجوی دکتری را دارند، کمتر بوده و این از نکات قابل توجه سخنان همکاران حاضر در جلسه بود.

وی اضافه کرد: معاونان آموزشی دانشگاه‌های سطح یک کشور حاضر در این جلسه از مقامات وزارت علوم، اصلاح مصوبه مجلس در آیین‌نامه جدید دوره دکتری که مبنی بر اختصاص دادن 50 درصد پذیرش دوره دکتری به آزمون متمرکز است را خواستار شدند زیرا در سال گذشته این آزمون‌ها توسط دانشگاه‌ها با اختیارات کامل برگزار می‌شد و آزمون‌های موفقی هم بود. بنابراین حرکت پذیرش این دوره‌ها به سمت آزمون متمرکز اقدام منطقی نیست و این معاونان خواستار پیگیری اصلاح مصوبه مجلس از مقامات وزارت علوم شدند.

معاون آموزشی دانشگاه تهران در ادامه خاطرنشان کرد: در این جلسه موضوعاتی از قبیل ساماندهی ظرفیت اختیارات دانشگاه‌ها در آزمون دوره دکترای 96 در جهت ارتقای کیفیت این دوره‌ها و در جهت حل مسائل پیچیده جامعه، بهینه سازی کردن آزمون دکترای 96 توسط سازمان سنجش با استفاده از توان همه جانبه دانشگاه‌ها مورد تایید و پذیرش دانشجویان پژوهش محور به شیوه‌ای که در گذشته پذیرش می‌شدند مورد انتقاد قرار گرفت و اصلاح این شیوه در پذیرش دانشجویان به تایید همگان رسید.

دکتر حسینی همچنین از ضرورت هماهنگی بیشتر سازمان سنجش با دانشگاه‌های کشور سخن گفت و افزود: معاونین آموزشی ایراداتی به برخی از تصمیمات سازمان سنجش داشتند و همراهی بیشتر سازمان سنجش در تصمیمات با دانشگاه‌های منطقه یک را خواستار شدند.

به گفته وی، جلوگیری از رشد و پذیرش بی رویه دانشجو خصوصا در دانشگاه‌های آزاد به عنوان موضوع مورد اعتراض همه معاونین حاضر در جلسه قرار گرفت و نگرانی‌های معاونین آموزشی در خصوص بی‌اعتباری آموزش عالی کشور و بی‌اعتباری مدرک خصوصا مدرک دکتری با پذیرش‌های بی رویه که در دانشگاه آزاد انجام می‌شود، مطرح شد.

معاون آموزشی دانشگاه تهران یادآور شد: اتفاقات اخیر دانشگاه صنعتی شریف به عنوان دانشگاه سطح یک کشور نشان می دهد که دانشگاه های صنعتی ما از حداقل زیر ساخت‌ها و امکانات برخوردارند و متاسفانه مقامات عالی کشور به اعتبارات دانشگاه‌ها خصوصا دانشگاه‌های بزرگ کشور که بار اصلی کیفیت آموزش عالی را به دوش می‌کشند، بی‌توجه هستند که این موضوع نیز مورد تایید معاونین حاضر در جلسه نیز بود.

وی در ادامه از منطقه بندی وزارت علوم در رابطه با دانشگاه‌ها سخن گفت و افزود: وزارت علوم، دانشگاه را براساس مناطق مختلف دسته بندی کرده است که دانشگاه‌های دولتی استان تهران به عنوان دانشگاه‌های منطقه یک آموزش عالی کشور هستند. حدود12 دانشگاه دولتی کشور در این استان حضور دارند و از نظر ترکیب جمعیت هیات علمی و دانشجویی جزو بزرگترین منطقه آموزش عالی کشور محسوب می شود.

دکتر حسینی اضافه کرد: در منطقه یک، 26 درصد از اعضای هیات علمی حضور دارند و تقریبا 50 درصد اعضای هیات علمی که مرتبه استادی و بیش از 40 درصد اعضای هیات علمی نیز که مرتبه دانشیاری دارند، در این منطقه مشغول تدریس هستند. همچنین حدود 14 درصد جمعیت دانشجویان مرتبط در حوزه وزارت علوم در منطقه یک مشغول تحصیل هستند که بیش از 250 هزار دانشجو در مقطع تحصیلات تکمیلی در این دانشگاه ها حضور دارند که حدود 75 درصد این جمعیت در حوزه علوم انسانی و فنی مهندسی و 25 درصد دانشجویان نیز در سایر حوزه ها فعالیت دارند.

کد خبر 348740

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha