وزیر اقتصاد به صراحت از ناتوانی دولت در شناسایی ثروتمندان برای قطع یارانه آنها سخن گفته است. «اگر مبلغ یارانه‌های نقدی را برده بودیم در زیرساخت‌های مملکت هزینه کرده بودیم، الان وضعیت بسیار مناسبی داشتیم؛

هم در اشتغال و هم در بخش توليد و همه مردم هم رضايت داشتند. خوب داريم (با پرداخت يارانه نقدي) پولمان را تباه مي‌كنيم. آيا يك آدم عاقل با منابع مالي خودش اينگونه رفتار مي‌كند؟» اين تازه‌ترين اظهارنظر و انتقاد وزير اقتصاد از ادامه سياست‌هاي دولت در پرداخت يارانه نقدي است اما بخوانيد موضع جديد علي طيب‌نيا را كه در استان سمنان گفته است:

ممكن است سؤال كنند كه چرا نمي‌رويد يارانه نقدي 3دهك بالاي درآمدي را حذف كنيد؟ امكان حذف 3دهك بالا براي ما وجود ندارد؛ به‌دليل اينكه تا به امروز اطلاعات لازم را درخصوص پردرآمدها نداريم و شما ديديد يكي، دوباري كه تلاش شد (براي حذف يارانه پردرآمدها) اتفاقا آنهايي كه حذف شدند طبقات فقير‌تر جامعه بودند.

  • از مصيبت عظما تا ما نمي‌توانيم

پرداخت يارانه نقدي به ثروتمندان در حالي ادامه دارد كه پيش از اين بيژن زنگنه، وزير نفت از آن به‌عنوان اعصاب‌خردكن، كمرشكن و عذاب اليم ياد و علي طيب‌نيا، وزير اقتصاد هم شب پرداخت يارانه‌ها را به شب مصيبت عظما تشبيه كرده است. هنوز يك هفته از ابلاغ آيين‌نامه اجرايي حذف يارانه نقدي ثروتمندان توسط اسحاق جهانگيري، معاون اول رئيس‌جمهور به وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي نگذشته كه وزير اقتصاد از ناتواني دولت در شناسايي 3دهك بالاي درآمدي سخن گفته است.

چند روز پيش احمد ميدري، معاون وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي گفت: دولت قصد حذف گسترده يارانه‌بگيران را ندارد و فقط يارانه خانوارهاي با درآمد سالانه بيش از ۳۵ميليون تومان حذف مي‌شود. يك عضو كميسيون صنايع مجلس هم از قانون‌گريزي دولت و عدم‌اجراي دقيق مفاد قانون هدفمندي در دولت قبلي و دولت فعلي انتقاد كرد. به گزارش مهر، ولي ملكي ديروز در صحن علني مجلس عدم‌اجراي دقيق قانون هدفمندي يارانه‌ها را مصداق فساد اقتصادي و قانون‌گريزي دولت خواند و اظهار داشت: متأسفانه دولت قبلي و فعلي مفاد قانون هدفمندي را كنار زدند.

وي افزود: قرار بود سالانه ۳۰‌هزار ميليارد تومان از محل درآمد هدفمندي به صنعت و عمران تزريق شود اما سالانه ۱۴‌هزار ميليارد تومان از بودجه صنعت و عمران، كم و به يارانه نقدي اختصاص يافت و متأسفانه نمايندگان نيز واكنشي نشان ندادند. به گفته اين نماينده مجلس، متوليان امر شعارگرا شدند و از اقدام و عمل خبري نيست.

محمد‌رضا پورابراهيمي، رئيس كميسيون اقتصادي مجلس نيز در واكنش به مواضع مقامات دولتي در قبال حذف يارانه نقدي مي‌گويد: اين در حالي است كه دولت بارها اعلام كرده كه درخصوص پرداخت يارانه نقدي42هزار ميليارد توماني با مشكل روبه‌رو است و حتي وزراي دولت پرداخت يارانه را روز عذاب دولت دانستند.

کد خبر 348719

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha