تازه‌ترین و چهارمین کتاب جواد انصافی با موضوع آیین‌ها و مراسم شب چهارشنبه آخر سال، اوایل هفته جاری با حضور این بازیگر قدیمی در فرهنگسرای شفق رونمایی شد.

سیاه بازی

انصافي كه بيشتر با نام و شخصيت «عبدلي» براي عموم مردم شناخته مي‌شود، چند سالي است با به صحنه بردن نمايش‌هاي سنتي، فعال‌تر از گذشته به‌نظر مي‌رسد. او اين روزها با انتشار و عرضه «چهارشنبه‌سوري» دوباره خبرساز شده است؛ كتابي كه حاصل 4سال پژوهش درباره آيين و آداب چهارشنبه‌سوري در شهرهاي بزرگ و كوچك سراسر ايران است.

انصافي كه پيش از اين 3كتاب «سياه‌بازي از نگاه يك سياه‌باز»، «نمايش‌هاي زنانه» و «نويد بهار» را با موضوع مراسم و آيين‌هاي سنتي نوشته و منتشر كرده، قصد دارد در كتاب‌هاي بعدي خود آداب و رسوم ايراني را تدوين و منتشر كند. او درباره آخرين كتاب خود به همشهري مي‌گويد: چهارشنبه‌سوري حاصل 4سال پژوهش در شهرها و روستاهاي مختلف بوده كه به آيين چهارشنبه‌سوري به‌صورت مفصل و تاريخچه آن مي‌پردازم.

اين بازيگر قديمي مي‌افزايد: متأسفانه مردم شناخت كافي از اين آيين ندارند و به همين دليل براي آشنايي بيشتر با ريشه اين رسم، نام كتاب را «چهارشنبه‌سوري، جشن اتحاد و پاكسازي محيط‌زيست» گذاشتم. بخش اول كتاب پژوهشي و بخش دوم نمايش سياه‌بازي هفت‌خان چهارشنبه‌سوري است كه در قالب طنز به آن پرداخته‌ام. به‌طور مثال، خان اول پاكسازي محيط‌زيست است كه 10روز مانده به عيد همه مردم شهر را تميز مي‌كنند يا خانم‌هايي كه به خانه‌تكاني مشغول مي‌شوند.

انصافي يادآور مي‌شود: 7 مرحله چهارشنبه‌سوري در شهرها و مناطق مختلف شامل پاكسازي خانه، محيط‌زيست، زمين‌هاي كشاورزي، سوزاندن كپه خار و خاشاك، پريدن از روي آتش و ريختن اسفند و كوزه‌شكني تا مرحله قاشق‌زني و تهيه آجيل، شال‌اندازي، فالگوش و... است كه هر يك به تفصيل در اين كتاب 200صفحه‌اي آمده است. معتقدم چون مطالب كتاب از منابع و پژوهش‌هاي شفاهي و ميداني گردآوري شده، مي‌تواند يك منبع پژوهشي خوب براي دانشجويان باشد. وي با بيان اينكه بخش دوم كتاب قابليت اجرا در صحنه نمايش را دارد، مي‌گويد:

در چهارشنبه‌سوري از عكس‌هاي مختلف هم استفاده شده و زبان نمايش طنز است. به همين دليل مي‌توان آن را روي صحنه هم اجرا كرد. انصافي قصد دارد به‌زودي تحقيقات و نگارش كتاب پنجم خود را با موضوع شب يلدا آغاز كند؛ هر چند او از حمايت نشدن گلايه دارد: اين آثار را با سرمايه‌گذاري شخصي خودم و بدون ناشر منتشر كرده‌ام و اميدوارم منبعي خوب براي علاقه‌مندان آداب و رسوم ايراني باشد.

کد خبر 348557

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha