دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۵
۰ نفر

فهیمه پناه‌آذر: دی‌ماه سال گذشته و همزمان با روز میلاد حضرت محمد(ص)، جشنواره ادبی خاتم با رونمایی از کتاب «قاف» یاسین حجازی و تقدیر از مجید مجیدی در تالار وحدت آغاز به‌کار کرد و پس از حدود ۴‌ ماه، پنجشنبه آینده همزمان با مبعث پیامبر بزرگوار اسلام با معرفی برگزیدگان در ۳ بخش به پایان راه می‌رسد.

جشنواره ادبی خاتم

هدف از راه‌اندازي اين جشنواره ويژه داستان كوتاه پرداختن به سيره پيامبر اكرم و شناسايي استعدادهاي ادبي اعلام شده است.

  • رويكرد نگارش داستان

مجيد قيصري خودش نويسنده است و دبيري بخش بزرگسال نخستين جشنواره ادبي خاتم را هم برعهده دارد. او كه معتقد است خاتم در دوره اول گامي رو به جلو برداشته و نويسندگان مستعد را شناسايي كرده، درباره ضرورت برگزاري جشنواره به همشهري مي‌گويد:

«اين سال‌ها آثاري كه در حوزه‌هاي ديني به‌ويژه درباره اهل‌بيت و پيامبر اكرم(ص) نوشته شده، بيشتر ساختار روايي داشته است و نويسندگان صرفا به موقعيت جغرافيايي و روايت تاريخ بسنده كرده‌اند. به‌نظرم اين نوع تكرار براي نگارش داستان‌هايي با موضوع پيامبر كافي است و ما هنوز به اندازه انگشتان يك دست هم كتاب داستان درباره ايشان نداريم. همين امر بازگوكننده ضرورت برگزاري يك جشنواره ادبي با موضوع پيامبراكرم(ص) است؛ جشنواره‌اي كه قرار نيست رويكرد تاريخي صرف داشته باشد.»

  • محدوديت در داستان‌هاي ديني

نويسنده رمان «سه كاهن» در ادامه با اشاره به آثار رسيده به دبيرخانه جشنواره يادآور مي‌شود: «در آثار اين دوره يك نگاه متفاوت ديده مي‌شود. ما در پرداختن به مضامين ديني با رويكرد داستاني دچار محدوديت هستيم و همين محدود بودن، نويسندگان را به تكرار مي‌اندازد. براي رهايي از اين محدوديت 2راه وجود دارد؛ اول آنكه همان چرخه قديمي را ادامه بدهيم كه در نهايت مخاطبان خود را از دست مي‌دهيم. راه دوم اين است كه رويكرد داستان‌نويسي اصولي ايجاد كنيم و به‌نظرم برگزاري يك جشنواره ادبي مي‌تواند اين فرصت را ايجاد كند.»

  • يك پردازش خوب

قيصري كه رمان «گوساله سرگردان» و «طعم باروت» را در كارنامه دارد، با اشاره به اينكه شايد برخي داستان‌ها نقد شوند و به مذاق برخي خوش نيايند، مي‌افزايد: «بايد از يك جا شروع كنيم. هر كسي از ظن خود مي‌تواند داستاني را تعبير و تفسير كند اما اگر سعه صدر داشته باشيم و به جشنواره فرصت بدهيم، مي‌توانيم آثاري ماندگار در اين حوزه داشته باشيم. از زمان انتشار فراخوان تا آغاز داوري‌ها فرصت كم بود و آثاري به‌دست ما رسيد كه پردازش كافي ندارند اما در قدم اول خوب هستند. تلاش ما اين بود كه يك مجموعه داستاني گردآوري و چاپ شود تا براي نويسندگان جوان الگو باشد. به‌دليل محدوديت زماني اين اتفاق عملي نشد اما همين آثار رسيده با پردازشي كه روي آن مي‌شود مي‌تواند به يك الگوي خوب در داستان‌نويسي درباره پيامبر تبديل شود.»

  • برگزيدگان و تقديري‌ها در 3بخش

نخستين جشنواره ادبي خاتم ويژه پيامبر اكرم حضرت محمد(ص) ساعت 17پنجشنبه 16ارديبهشت همزمان با عيد سعيد مبعث با معرفي برگزيدگان در سراي اهل قلم نمايشگاه كتاب در شهر آفتاب به پايان مي‌رسد. در اين دوره به برگزيدگان اول تا سوم هر بخش به‌ترتيب 12، 7و 5سكه طلا اهدا مي‌شود. در حوزه بزرگسال 920اثر به دبيرخانه رسيد كه در غربالگري اوليه 760اثر انتخاب شد. در اين بخش 66اثر براي دريافت جايزه رقابت مي‌كنند كه در اختتاميه 3 برگزيده و 7تقديري معرفي مي‌شوند. در بخش كودك هم بعد از ارزيابي 250اثر، 55اثر به مرحله نهايي راه يافتند و 12نفر برگزيده و تقديري جايزه مي‌گيرند.

کد خبر 332597

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha