همشهری‌آنلاین: رجب طیب اردوغان،رئیس‌ جمهور ترکیه تأکید کرد به‌دنبال ایجاد پنج هزار کیلومتر منطقه امن و پرواز ممنوع در شمال سوریه است.

 رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در مصاحبه تلویزیونی با شبکه عربستانی "روتانا خلیجیه" گفت: ما برای پاک‌سازی 5 هزار کیلومتر مربع از شمال سوریه تلاش می‌کنیم تا این منطقه خالی از تروریست‌ها و به منطقه امن تبدیل شود. این منطقه یک منطقه پرواز ممنوع خواهد بود.

او تأکید کرد که ترکیه با "مخالفان میانه‌روی" سوریه همکاری کرد و توانست شهر جرابلس در شمال سوریه را پاک‌سازی کند. جرابلس به ساکنان عربش بازمی‌گردد. 

اردوغان گفت که او با همتایان روسی و آمریکایی خود برای بررسی امکان برقراری آتش‌بس جدید در سوریه تماس خواهد گرفت.

به گزارش ایسنا،رئیس‌جمهور ترکیه در اظهارات مداخله جویانه خود بر "لزوم" برکناری بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه که او مدعی است "عامل قتل ۶۰۰ هزار تن از شهروندانش است"، تأکید کرد.

او گفت که در دیدارش با محمد بن نایف، ولیعهد عربستان به موضوع مجهز کردن مخالفان به موشک‌های ضد هوایی نپرداخته است.

اردوغان آمریکایی‌ها را به مجهز کردن گروه‌های "تروریستی" در سوریه مثل یگان‌های مدافع خلق کرد (پ.ی.د) به سلاح متهم کرد و گفت: زمانی که ما با آمریکایی‌ها مواجه می‌شویم به ما می‌گویند این‌ گروه‌ها با داعش می‌جنگند، ما نباید همدیگر را فریب بدهیم.

او درباره آوارگان سوری نیز گفت: ما ۱۲.۵ میلیارد دلار را برای برادران آواره خود هزینه کردیم. این وظیفه انسانی و اسلامی ما بود در حالی که غرب از مسئولیت خود فرار می‌کند و مرزهایش را به روی آن‌ها می‌بندد. نهادهای بین‌المللی فقط ۵۲۰ میلیون دلار خرج کردند.

اردوغان درباره مصر نیز گفت: حکومت کنونی در مصر "حکومت کودتا" است. کودتایی علیه "مشروعیت" در مصر رخ داده است و باید این "اشتباه" تصحیح شود و زمینه برای برقراری دموکراسی فراهم آید. اگر محمد مرسی، رئیس‌جمهور پيشين مصر و همراهانش از زندان آزاد شوند امکان عادی سازی روابط با این کشور وجود خواهد داشت.

او گفت: عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهور مصر در دوره مرسی وزیر دفاع بود. چگونه ممکن است یک وزیر دفاع بیاید و علیه رئیس‌جمهور "کودتا" کند. ما هرگز این مسئله را قبول نخواهیم کرد.

اردوغان گفت: بهتر است ما روابط تجاری با مصر داشته باشیم و من به هیچ وجه ارتباط و تماس در سطح ریاست‌جمهوری را قبول نمی‌کنم. این یک مسئله "غیر اخلاقی" است.

او درباره اتهام‌هاي وارده به ترکیه درخصوص برخورد آنکارا با سازمان فتح‌الله گولن (روحانی در تبعید و مخالف دولت ترکیه) مشابه برخورد مصر با اخوان المسلمین گفت: تحولات مصر با تحولات ترکیه تفاوت زیادی دارد. وزیر دفاع در مصر علیه رئیس‌جمهور "کودتا" کرد بعد انتخابات "صوری" برگزار کردند و از آنجا سیسی پست ریاست‌جمهوری را به دست گرفت. اما در ترکیه این گونه نبود. زمانی که ما از شهروندان خواستیم به خیابان‌ها بیایند صدها هزار نفر به میدان‌ها آمدند و جنگنده‌های اف۱۶ را به چالش کشیدند. من به مردم کشورم افتخار می‌کنم.

اردوغان درباره موصل نیز  گفت، این شهر باید پس از پاک‌سازی از داعش به ساکنانش از هر اقلیت و دین و طایفه‌ای بازگردد.

او خواستار حفظ ترکیب ساکنان این شهر اعم از سنی‌های ترکمان‌ و عرب و کردها شد و گفت: موصل متعلق به اهالی آن و تلعفر متعلق به ساکنانش است و هیچ کس حق ندارد که بیاید و در این شهرها دخالتی کند.

رئیس‌جمهور ترکیه در ادامه با بیان این که ترکیه و عربستان در حال حاضر مورد هدف قرار گرفته‌اند؛ تصریح کرد: ما شاهدیم همه "اهداف شیطانی" به سمت جهان اسلام نشانه رفته است.

درباره قانون "عدالت علیه حامیان تروریسم" موسوم به "جاستا" نیز اردوغان گفت: من نارضایتی‌ام نسبت به این مساله را اعلام کردم.

کد خبر 348494

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha