چهارشنبه ۲ آبان ۱۳۸۶ - ۱۳:۲۰
۰ نفر

فرحناز هاشمی: سیاست‌های بخش کشاورزی ایران در راستای افزایش تولید، مبارزه با گرسنگی و تأمین غذای مناسب است.

محسن صمدی رئیس مؤسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی و اقتصاد کشاورزی در مراسم افتتاحیه کارگاه آموزشی امنیت غذایی و تهیه سامانه‌های اطلاعاتی و نقشه ناامنی غذایی و آسیب پذیری که از روز سه‌‌شنبه و به مدت 2 روز برپا شد‌، با اعلام این مطلب گفت: هدف غایی ایران پس از تأمین نیازهای داخلی، کمک به جامعه بشری در عرصه دسترسی به غذا و محو گرسنگی در جهان است.

وی وجود میلیون‌ها گرسنه و فقیر در جهان را حاصل  بی‌تدبیری و نبود مدیریت صحیح در نظام تعاملات بین‌المللی دانست و گفت: رشد جمعیت، مسئله تأمین غذا را نیز به یکی از مسائل انسانی در جهان تبدیل کرده است.

صمدی باتأکید بر این که تأمین غذا و امنیت غذایی از مهم‌ترین وظیفه دولت‌ها است، اظهار داشت: امنیت غذایی از اهمیت راهبردی و جایگاه ویژه‌ای در نظام جمهوری اسلامی ایران برخوردار است به‌طوری که در قانون اساسی و سند چشم‌انداز توسعه بلندمدت20 ساله، مورد توجه قرار گرفته و بر خودکفایی محصولات راهبردی که پایه و اساس امنیت غذایی است، تأکید شده است.

وی ادامه داد: مسئله فقرزدایی و بهبود امنیت غذایی در کشور به‌طور جدی پیگیری می‌شود و در راستای شعار عدالت اجتماعی، اقدامات عملی برای افزایش پوشش بیمه‌ای روستاییان، توزیع سهام عدالت، افزایش درآمد عمومی و سطح رفاه اقشار آسیب پذیر صورت گرفته است.

صمدی در عین حال گفت: دولت به منظور مقابله ریشه‌ای با فقر به اجرای برنامه‌های توسعه‌ای و تکمیل زیرساخت‌ها در بخش کشاورزی و حمایت از تولید پرداخته است به‌طوری که طی 2 سال اخیر بیش از 13 میلیون تن   افزایش در تولید محصولات کشاورزی داشته‌ایم و در تولید گندم به‌عنوان اصلی‌ترین غذای مردم کشور اکنون به کشور صادر‌کننده تغییر جایگاه داده‌ایم.

وی با اشاره به این که سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) نظام اطلاعات آمار مربوط به پایش ناامنی غذایی و آسیب پذیری را  طراحی و در اختیار کشورهای عضو قرار داده است اذعان داشت: هدف این طرح در سطح ملی، جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده‌های مرتبط برای اندازه گیری و نمایش آسیب پذیری و ناامنی غذایی به وسیله تلفیق و تعامل اطلاعات در سامانه‌های اطلاعاتی مختلف است.

در این مراسم شاهد نجم نماینده فائو در ایران نیز گفت: بعد از خشکسالی سال‌های 2001 و 2000، ایران در زمینه تولید و خودکفایی محصولات راهبردی به پیشرفت‌های مهمی دست یافته است.

وی سرمایه‌گذاری در زمینه تحقیقات و آموزش، تربیت کارشناسان در زمینه‌های مختلف کشاورزی نظیر شیلات و جنگلداری و تأکید قانون اساسی ایران بر کاهش فقر را در زمینه ایجاد امنیت غذایی با اهمیت خواند.

نجم افزود: ایران با توجه به پیشرفت  فناوری و وجود متخصصان کشاورزی، می‌تواند در زمینه کاهش فقر و گرسنگی با دیگر کشورها و سازمان‌های بین‌المللی مانند اکو مشارکت داشته باشد.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار همشهری درخصوص سطح همکاری ایران با سایر کشورها برای کاهش ناامنی غذایی ابراز داشت: در حال حاضر ایران با سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو) در زمینه امنیت غذایی طرح‌های مشترکی را در سطح منطقه اجرا می‌کند ضمن آن که در زمینه بیماری‌های مشترک دامی نیز با فلسطین، اردن، مصر و سوریه همکاری دارد و درخصوص مدیریت تلفیقی آفات اقدامات مهمی انجام داده است.

نماینده فائو در ایران، در مورد علت فقر و ناامنی غذایی در کشورهای جهان گفت: منابع غذایی به حد کافی برای تولید مواد غذایی در اختیار بشر است، اما به‌دلیل مسایل مختلف در زمینه سرمایه‌گذاری، سیاست‌ها و مسائل اجرایی بسیاری از مردم به غذای کافی دسترسی ندارند.

پروفسور مارک سمولدرز، نماینده ارشد سازمان فائو در حاشیه این مراسم در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره رابطه بین خودکفایی و امنیت غذایی گفت: موضوع خودکفایی با امنیت غذایی فرق می‌کند و خودکفایی محصولات کشاورزی دلیلی بر دستیابی به امنیت غذایی نیست.

وی در عین حال اظهار داشت: ایران از جمله کشورهایی است که به امنیت غذایی رسیده و با توجه به این که ناامنی غذایی در ایران در حد 5 درصد است و تنها 7/2 درصد مردم در ایران در شرایط گرسنگی قرار دارند، در مقایسه با کشورهای خاور نزدیک از موقعیت خوبی برخوردار است.

سمولدرز افزود: کشورهایی که 35 درصد جمعیت شأن به غذای کافی دسترسی نداشته باشد در وضعیت ناامنی غذایی به سر می‌برند.

به گفته وی در ایران مردم نه تنها به لحاظ فیزیکی بلکه از نظر کیفی و بهداشتی به غذا دسترسی دارند.

کد خبر 34837

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز