هفته نخست پاییز ۹۵ با ۲ روز هوای ناسالم در ۵ و ۷ مهر گذشت. در سایر روزها هوا سالم بوده است.

به گفته مريم نادري، مدير واحد پايش و پيش‌بيني شركت كنترل كيفيت هواي تهران در نخستين هفته از مهر ماه، پايتخت5روز را در شرايط سالم و 2روز در وضعيت ناسالم براي گروه‌هاي حساس سپري كرده است.به گفته نادري، براساس ارزيابي هفتگي كيفيت هواي تهران در روزهاي شنبه تا چهارشنبه تغييرات مشاهده شده در غلظت آلاينده‌ها متأثر از عوامل محلي بوده است. در ساعات اوليه روزهاي مذكور غلظت ذرات معلق به‌دليل پايداري شبانه افزايش يافته و در صبحگاه همزمان با افزايش تردد خودروها به‌دليل آغاز سال تحصيلي جديد، به اوج خود رسيده است.

در بعدازظهر روزهاي مدنظر، وزش باد محلي كه بر اثر نوسانات روزانه دما رخ مي‌دهد، به‌طور مستقيم در پراكندگي موقتي آلاينده‌ها مؤثر بوده و در بهبود كيفيت هوا نقش بسزايي داشته است. شايان ذكر است ميانگين سرعت باد طي روزهاي مذكورحدود3متر بر ثانيه گزارش شده و در برخي ساعات طي بعدازظهر بزرگي آن بين 4تا 7متر بر ثانيه (با جهت متغير بين جنوب­‌غربي تا شمال­‌غربي) متغير بوده كه در اكثر موارد كاهش موقتي غلظت آلاينده‌ها را به‌دنبال داشته است.

به گزارش شركت كنترل كيفيت هواي تهران، در روز پنجشنبه با ورود امواج ناپايدار به نوار شمالي كشور، دامنه­‌هاي جنوبي البرز تحت‌تأثير فعاليت آن قرار گرفته و به‌تدريج سبب افزايش ميزان ناپايداري جوي،ميزان ابرناكي و وزش باد شديد موقتي در اين مناطق شد به‌ طوري‌كه،روند افزايشي سرعت باد از صبحگاه پنجشنبه آغاز شد‌ و در بعدازظهر به اوج رسيد. لازم به ذكر است، در روز پنجشنبه وزش باد شديد با سرعت متغير بين 6تا 15متر بر ثانيه با جهت غالب غربي، خيزش و انتقال گرد و خاك را به منطقه به‌دنبال داشت و منجر به كاهش كيفيت هواي پايتخت شد.

بررسي غلظت ميانگين ساعتي ذرات معلق اندازه‌گيري شده در ايستگاه شريف و پارامتر سرعت باد براي ايستگاه هواشناسي مهرآباد گوياي آن است كه طي روز پنجشنبه غلظت بالايي از ذرات معلق با قطر كمتر از 2.5 ميكرون و 10ميكرون همراه با باد غربي به سمت ايستگاه شريف جابه‌جا شد. لازم به ذكر است،

همزمان باتجمع ذرات معلق در سطح شهر و غبار آلودگي عمق ميدان ديد در برخي ساعات طي روز پنجشنبه به مقدار يك كيلومتر رسيد. از آنجا كه شاخص كيفيت هوا براي بازه 24ساعته محاسبه مي‌شود، تأثير پديده گردوغبار روز پنجشنبه، در شاخص كيفيت هواي روز جمعه نمايان شده است. خوشبختانه تغييرات شرايط آب و هوايي حاكم بر منطقه و كاهش تردد خودروها در روز پاياني هفته شرايط كيفي هوا را به سمت بهبود نسبي هدايت كرد.

کد خبر 348297

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha