دوشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۸۵ - ۱۵:۴۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: هیات داوران جشنواره کتاب برتر کودک ونوجوان برگزیدگان خود را اعلام کرد که در آن دو کتاب از آخرین تالیفات زنده یاد م آزاد نیز به جایزه برتر دست یافتند

به گزارش همشهری آنلاین کتابهای قصه لالایی و مجموعه پنج جلدی چیستان ها از انتشارات مهاجر که مراحل تالیفی آن در زمان حیات این شاعر شناخته شده، طی شده بود، چند ماهی پس از درگذشت وی جایزه های برتر را نصیب این شاعر و ناشرش کرد.

این جشنواره غروب یکشنبه 12 شهریور  باحضور علی اکبر اشعری ، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در تالار کتابخانه ملی برگزار شد .
دبیرخانه جشنواره برتر با ارسال بیانیه و اسامی برگزیدگان به همشهری آنلاین نتایج سه مرحله  بررسی  هیات داوران مرکب از شهرام اقبال زاده ، افسانه شعبان نژاد و علیرضا گلدوزیان را اعلام کرد.

در حوزه آثار برای مخاطبان پیش دبستان مجموعه هشت جلدی« قایم موشک بازی» با شعر مهری ماهوتی و تصویرسازی بتینا پاترسون از انتشارات نگارینه و« کامیون » به طراحی فریده شهبازی و تصویرگری ماهنی تذهیبی از نشر مارال برای متن، تصویر گری، کتاب سازی و ارائه مناسب شناخته شد .

در زمینه بازنویسی های ادبی« بیست افسانه ایرانی » به انتخاب و روایت  مصطفی رحماندوست و تصویرسازی پژمان رحیمی زاده، «راز آن درخت» حکایتی از مولوی به تصویرگری فیروزه گل محمدی برای متن، تصویرگری و کتابسازی، و « افسانه ملل » با ترجمه عبدالرحمان دیه جی، محمد قصاع و فتح الله دیده بان برای متن، تصویرگری و کتاب سازی هر سه اثر از نشر افق،« قصه لالایی» بانوشته (مرحوم ) م . آزاد و تصویر گری هدا حدادی از نشر مهاجر، «ضرب المثل ها و قصه هایشان» نوشته مصطفی رحماندوست و تصویرسازی رودابه خائف از نشر محراب قلم، «101 حکایت اخلاقی» به ترجمه زهره معینی فر، بازنویسی مهدی حجوانی و تصویر گری فرشید شفیعی از انتشارات قدیانی، «دختر باغ آرزو» اثر هانس کریستین اندرسن ، ترجمه و باز آفرینی منظوم اسد الله شعبان نژاد از انتشارات توکا به اتفاق آرا برای متن و تصویرسازی به عنوان کتاب های برتر برگزیده شدند.

کتاب های « آرش کمانگیر » اثر محمد رضا محمدی نیکو و تصویرگری هدا حدادی، و مجموعه هفت جلدی «قصه های شاهنامه» اثر م آزاد و تصویرگری وحید نصیریان و مجموعه پنج جلدی «چیستان‌ها» نوشته م آزاد و تصویرگری هدا حدادی هرسه اثر از نشر مهاجر برای متن ، و «روزی بود روزی نبود » اثر محمد میرکیانی و تصویر گری محمد صلواتیان از انتشارات محراب قلم نیز برای تصویرگری به عنوان کتاب های برتر انتخاب شدند.

در حوزه ادبیات داستانی «دیوانه و چاه » نوشته محمد رضا شمس و تصویرسازی پژمان رحیمی زاده برای متن « فصل زرد » نوشته مصطفی خرامان برای متن، «خواهر خوش شانس من» اثر فریبا کلهر و تصویرگری علی خدایی، «قصه های یک دقیقه ای» نوشته فریبا کلهر هر چهار اثر از نشر حنانه برای متن  «پادشاه کوتولو و چهل دردسر بزرگ»  نوشته مهدی میرکیایی و تصویرگری علی مفاخری از نشر محراب قلم برای متن، و مجموعه رمان های «در جستجوی دلتورا» نوشته امیلی رودا به ترجمه محبوبه نجف خانی، «آخرین گودال» نوشته لویس سکر به ترجمه حسین ابراهیمی (الوند)، «شازده کو چولو » اثر سنت اگزوپری به ترجمه مصطفی رحماندوست هر سه اثر از نشر قدیانی و «موش کوچولو» نوشته کیت دی کامیلو با ترجمه حسین ابراهیمی (الوند) از نشر افق کتاب های برتر شناخته شدند.

در حوزه آثار دینی «لیلی نام تمام دختران زمین است» نوشته عرفان نظر آهاری و تصویر گری علی نامور و طراحی گرافیکی  شاپور حاتمی برای متن و تصویر، « نامه های خط خطی» نوشته عرفان نظر آهاری برای متن هر دو اثر از انتشارات صابرین و «ماجرای سپاه فیل» اثر محمد رضا سرشار و تصویر سازی محمد حسین صلواتیان برای متن از انتشارات پیام آزادی، «قصه آل عبا» اثرمجتبی آموزگار -محمد  کاظمی مزینانی و تصویرسازی پژمان رحیمی زاده از انتشارات زیتون برای کتاب سازی و تصویرگری، برتر به شمار آمدند.

در زمینه های کتاب های علمی و آموزشی و سرگرمی مجموعه « آموختن برای زیستن» شامل کتاب های « بیابان زدایی»، « آبخیزداری»، « جنگل»، «مرتع» نوشته سیاوش شایان و هایده آراء برای متن از نشر شورا و مجموعه هفت جلدی « بازی با دایره های کاغذی» اثر امیر حسین یزدانیان پور. حاجی تقی تهرانی از انتشارات تیمور زاده برای خلاقیت و سرگرمی و بازی ذهنی و عملی،« اطلس سه بعدی جهان» اثر تئودور  رولند انتویسل، ترجمه و تالیف علیرضا ریاضی از نشر با فرزندان برای کتاب سازی، «دایره المعارف علوم » اثر کاترین هدلم به ترجمه محمود سالک از انتشارات پیام آزادی در شرایط نبود دانشنامه جامع اطلاعاتی، علمی و فنی، مجموعه پنج جلدی «دعوا نکنیم ...گفتگو کنیم !»نوشته سلیوی ژیراد و تصویرگری بوئیک روزاد به ترجمه فرزانه مهری برای متن از نشر با فرزندان کتاب مناسب شناخته شدند.

 در بیانیه هیات داوران آمده است که:هیات داوران در نگاهی تطبیقی به این نتیجه دست یافت که تنوع موضوع های مورد توجه مخاطبان کودک و نوجوان در آثار ترجمه به مراتب بیش از آثار تالیفی است . امیدواریم نویسندگان خلاق و توانای ایرانی ادبیات کودک و ناشران با بررسی انتقادی و تطبیقی آثار ترجمه شده با آثار تالیفی و شناخت نیازهای گسترده مخاطبان امروز به این نکته حساس، بیش از بیش توجه کنند .

از  دیگر  نکته هایی که در بیانیه  هیئت داوران آمده است، کاستی جدی در قلمرو شعر هم برای مخاطبان خردسال و کودک و هم برای نوجوانان، چه ازنظر کیفی و چه از حیث کمی است .

هیات داوران توصیه کرده است شاعران و سرایندگان و ناشران در حوزه شعر کودک و نوجوان تلاش بیشتری کنند .
 در این بیانیه همچنین بر  کمبودآثار جالب توجه و مورد نیاز مخاطبان پیش دبستان در همه زمینه ها و گونه های ادبی تاکید شده و از نویسندگان ، شاعران ، تصویرگران وناشران  و کارشناسان ادبیات کودک  و نوجوان را می طلبد.

در این جشنواره که  از سوی انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان برگزار شد ضمن معرفی آثار برگزیده اعضای انجمن با مساعدت معاونت فرهنگی وزارت ارشاد از علیرضا گلدوزیان برنده جایزه بزرگ تصویرگری براتیسلاوا درخت سیب طلایی در سال 2005 تقدیر به عمل آمد. گلدوزیان بعد از نورالدین زرین کلک و  فرشید مثقالی که سیب طلایی و آقایان دادخواه، دادگر، نصر و میرآفتابی که پلاک طلایی این جشنواره را دریافت کرده بودند، برنده این جایزه نفیس شد.

 

 

کد خبر 3482

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز