مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۰۶:۱۳
۰ نفر

بسیج دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور با ارسال نامه‌ای به نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستار تحقیق و تفحص از طرح تحول سلامت شدند. به گزارش همشهری، در این نامه که به امضای ۳۲تشکیلات دانشجویی رسیده، نسبت به عواقب ورشکستگی طرح تحول سلامت هشدار داده شده است.

وزارت بهداشت

در بخشي از اين نامه با اشاره به كسري بودجه ميلياردي بيمه سلامت و بدهي هنگفت آن، آمده است: «استقراض 8هزار ميليارد توماني دولت از مردم با انتشار اوراق قرضه شبه‌ربوي، استقراض سازمان تأمين اجتماعي از منابع بانك رفاه كارگران، افزايش فشار سهم سلامت در سبد هزينه‌هاي خانوار، افزايش تورم حوزه سلامت و ايجاد بيشترين تورم بخشي نسبت به ساير بخش‌ها را در پي خواهد داشت.»

اين نامه در حالي منتشر شده كه آبان‌ماه سال 93 نيز بسيج دانشجويي 15دانشگاه علوم پزشكي كشور با صدور بيانيه‌اي، 8سؤال كليدي خود درباره گام سوم طرح تحول نظام سلامت را از متوليان نظام سلامت، مطرح كرده بودند كه اين سؤالات كماكان بدون پاسخ باقي مانده است.

  • تعرفه، افزايش يافت اما زيرميزي كم نشد

يكي از مهم‌ترين مشكلاتي كه منتقدان طرح تحول سلامت همواره بر آن تكيه دارند، بحث دوبرابر شدن يكباره تعرفه‌هاي پزشكي دولتي و خصوصي است كه با ادعاي پايين‌بودن دستمزد پزشكان اجرايي شد. به‌عبارت ديگر، مجريان طرح تحول با اين استدلال كه پايين‌بودن دستمزد پزشكان باعث گرفتن زيرميزي شده، يكباره درآمدهاي نجومي پزشكان را دوبرابر كردند؛ درحالي‌كه در بعد نظارتي كار چنداني صورت نگرفته است. در نامه انتقادي نيز با اشاره به همين موضوع «رواج زيرميزي در بين پزشكان به‌رغم افزايش 187درصدي تعرفه‌هاي پزشكي در گام سوم طرح تحول» يكي از مهم‌ترين مشكلات طرح تحول عنوان شده است.

البته پيش از اين نيز، اين سؤال مطرح شده بود كه «مگر نه اينكه بارها و بارها از سوي مقامات وزارت بهداشت و سازمان صنفي نظام پزشكي اعلام شد كه تنها عده قليلي از پزشكان زير‌ميزي مي‌گيرند؟ اما چرا اكنون به بهانه مبارزه با اين عده قليل هزينه‌اي گزاف به نظام سلامت و مردم تحميل شده است؟»

  • سرنوشت پرداخت يارانه‌ها در انتظار طرح تحول

در بخش ديگري از اين نامه، با توجه به اينكه وزارت بهداشت به هيچ‌يك از انتقادات در نحوه اجراي طرح تحول سلامت، پاسخ نمي‌دهد، نسبت به عواقب گرداب‌گونه آن هشدار داده شده است. در اين نامه آمده است: «‌طرح تحول، نظام سلامت را تبديل به گردابي كرده است كه مانند طرح پرداخت يارانه نقدي به‌زودي ساير نظامات اقتصادي، اجتماعي و بخش صنعت و توليد كشور را نيز گرفتار خواهد كرد.»

در ادامه اين نامه انتقادي با اشاره به قرار گرفتن در سال آخر دولت، نسبت به تلاش دولت و وزارت بهداشت براي تسكين موقت علائم ورشكستگي طرح تحول و القاي ظاهري موفقيت‌آميز از اجراي اين طرح، با اقداماتي همچون انتشار 8هزار ميليارد تومان اوراق قرضه هشدار داده شده است.

  • طرح تحول در آستانه ورشكستگي

در بخشي از نامه 32تشكل دانشجويي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي كشور، خطاب به نمايندگان مجلس آمده است: «مسائل امروز نظام سلامت به آنجا رسيده است كه اگر براي حل آن چاره‌انديشي نشود، كشور را با فاجعه‌اي اقتصادي شبيه طرح هدفمندي يارانه‌ها مواجه خواهد ساخت؛ به‌طوري كه كشور در موقعيتي قرار مي‌گيرد كه نه توان اقتصادي ادامه روش غلط فعلي در طرح تحول سلامت براي دولت وجود خواهد داشت و نه امكان اجتماعي ادامه ندادن اين طرح.»

به گزارش همشهري، برخي پيش‌نشانه‌هاي ورشكستگي طرح تحول سلامت و پيامدهاي رويكرد فعلي وزارت بهداشت در اتلاف منابع مالي كه در اين نامه به آنها اشاره شده، عبارتند از:
1- ناتواني دولت در تأمين مالي طرح و انتشار 8هزار ميليارد تومان اوراق قرضه شبه‌ربوي براي استقراض از مردم
2- پيش‌بيني ايجاد 11هزار ميليارد تومان بدهي مازاد ديگر توسط طرح تحول تا پايان امسال
3- احتمال ورشكستگي بيمه‌هاي درمان به واسطه سياست‌هاي وزارت بهداشت و در نتيجه استقراض سازمان تأمين اجتماعي از منابع مالي بانك رفاه كارگران براي پرداخت بدهي‌هاي ايجاد شده بر اثر هزينه‌هاي فزاينده طرح تحول
4- افزايش سهم سلامت در سبد هزينه‌هاي خانوار به‌عنوان شاخصي از فشار مستقيم هزينه‌هاي درماني بر دوش مردم
5- رواج پرداخت‌هاي نجومي به قشر نازك پزشكان متخصص و عميق‌تر شدن شكاف درآمدي بين پزشكان و ساير كاركنان نظام سلامت
6- ناتواني در اجراي گام‌هاي بعدي طرح و توقف برخي بسته‌هاي قبلي مانند طرح پزشكان مقيم پس از اتلاف منابع بسيار براي پرداخت به پزشكان و اجراي آن

  • 6راه‌حل فوري تصحيح اجراي طرح تحول سلامت

با رصد نحوه اجرا و وضعيت كنوني طرح تحول سلامت كه به كسري بودجه 8هزار ميليارد توماني در آغاز اجرا و پيش‌بيني ايجاد 11هزار ميليارد تومان بدهي مازاد تا پايان سال منجر مي‌شود، پرواضح است كه به راه‌حل‌هاي فوري براي برون‌رفت از بحراني فراگير نياز است. در همين راستا در اين نامه به 6 راه‌حل اساسي اشاره شده است:
1- اجراي قانون تمام وقتي پزشكان
2- عدم‌حضور ذينفعان بخش خصوصي در مناصب حاكميتي نظام سلامت
3- سلب اختيارات حاكميتي از صنف پزشكان
4- اصلاح نظام پرداخت به پزشكان و تغيير نظام پرداخت مبتني بر كارانه
5- افزايش ظرفيت پذيرش و بورسيه دانشجويان براي تأمين پزشكان مناطق محروم با هزينه كم و به‌صورت بلندمدت
6- مديريت منابع مالي صرفا از طريق سازوكار بيمه‌اي و خريد راهبردي خدمت

کد خبر 348165

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha