پنجشنبه ۳ آبان ۱۳۸۶ - ۰۹:۰۱
۰ نفر

ترجمه امیررضا نوری‌زاده: پیتر جکسون را می‌توان جورج لوکاس دهه حاضر نامید چرا که مسیر زندگی حرفه‌ای این 2 شباهت‌های فراوانی به هم دارد.

او اکنون همچون لوکاس برساخت چند فیلم در استودیو سینمایی شخصی‌اش در شهر ولینگتون نیوزلند نظارت دارد اما پس از ساخت سه‌گانه ارباب حلقه‌ها که 3 میلیارد دلار فروش جهانی و 17 اسکار برای استودیو نیولاین به همراه آورد، اکنون گزارش‌هایی مبنی‌بر حضور او در نسخه جدیدی از فیلم‌ هابیت شنیده می‌شود. جکسون در این گفت‌وگو از اختلافاتش با استودیو نیولاین و آینده فیلم هابیت می‌گوید:

  • پس از اکران فیلم کینگ‌کونگ به نظر می‌رسید که شما و فران والش دیگر انگیزه‌ای برای فیلمسازی ندارید!

در آن زمان حدود 10 سالی بود که ما مدام درگیر مرحله پس تولید یا پیش‌تولید فیلمی بودیم و این برای ما تنش‌آور بود. ارباب حلقه‌ها و کینگ‌کونگ هر 2 پروژه‌های بسیار بزرگی بودند و ما به دنبال یک فرصت استراحت بودیم.

  • در این اواخر درگیر چه پروژه‌ای بودید؟

در ماه می جستجو برای پیدا کردن لوکیشن مناسبی برای نسخه جدید فیلم نابودکنندگان صد آغاز شد. این فیلم هم از زمان کودکی از فیلم‌های مورد علاقه من بود. ما به انگلستان سفر کردیم و با برخی از خلبانان قدیمی انگلیسی گفت‌وگو کردیم و از پایگاه‌های نیروی هوایی سلطنتی هم بازدید کردیم.

بعد به آلمان رفتیم و از محل سدهایی که مورد هدف قرار گرفته بود دیدن کردیم. بعد به پنسیلوانیا رفتیم که می‌تواند لوکیشن بالقوه این فیلم باشد البته من در نظر دارم که نسخه‌ای سینمایی از کتاب استخوان‌های دوست‌داشتنی را هم بسازم.

  • شما زمانی اشاره کرده  بودید که امکان ساخت فیلم براساس کتاب استخوان‌های دوست داشتنی بسیار محدود است. شما به همراه فران والش چه طرحی برای تهیه نسخه نهایی فیلمنامه داشتید!

ما چیزی را که بتوان نسخه ابتدایی فیلمنامه نامید، آماده کرده‌ایم هر چند که نگارش همین نسخه ابتدایی هم حدود یک سال به طول انجامید. ما بخش‌هایی از کتاب را حذف کرده و بخش دیگر را پررنگ کرده‌ایم ولی در مجموع نگارش این فیلمنامه یک روند مثبت بود که البته زمان زیادی از ما تلف کرد.

  • شما در فیلم‌های ابتدایی‌تان نگاه جدی به زندگی داشتید با توجه به داستان فیلم استخوان‌های دوست داشتنی که مشاهدات روح یک دختر مقتول است، این‌بار چه روایتی را باید از شما انتظار داشته باشیم؟

آنچه که قطعی خواهد بود، عدم تلاش ما برای پیچیده‌تر کردن  داستان فیلم است. اما نکته مهم در مورد این فیلم شخصیت قهرمان آن «سوزی»‌است که هرگز از زندگی نوشته خود پشیمان نیست و گرچه به قتل رسیده اما با سرنوشت خود کنار می‌آید.

  • آیا برای بازی در نقش سوزی، داکوتا فانینگ را مدنظر دارید؟

ما می‌دانیم که او طرفداران زیادی دارد ولی هنوز در مورد انتخاب بازیگران تصمیمی نگرفته‌ایم و ما ناچاریم تا مشخص شدن زمان دقیق فیلمبرداری صبر کنیم و بعد به انتخاب بازیگر بپردازیم.

  • بهتر است به سراغ پروژه هابیت برویم. اگر شما قراردادی برای ساخت فیلم امضا کنید باید مجدداً  با استودیو نیولاین همکاری کنید آن هم در شرایطی که همچنان بر سر تصمیم درآمدهای  فیلم ارباب حلقه‌ها با آنها اختلاف دارید؟

من تمایل دارم که فیلم دیگری برای آنها بسازم و البته هابیت جزو پرونده حقوقی بین ما نیست.

  • آیا اصلا بخشی از مرحله تولید فیلم هابیت انجام شده است؟

هنوز کارهای فراوانی است که باید انجام شود ولی ما می‌توانیم از چند لوکیشن فیلم ارباب حلقه‌ها در فیلم هابیت هم استفاده کنیم. همچنین ما می‌توانیم از خانه‌های بیلیوباگینز و هابتیون در این فیلم تازه بهره ببریم.

  • آیا در مورد نحوه اقتباس از کتاب‌ هابیت طرح ویژه‌ای دارید؟

من هم خبرهای مربوط به این فیلم را دنبال می‌کنم و نکته‌ای که برای من جالب بود، بحث ساخت و فیلم هابیت از سوی استودیو متروگلدوین مایر بود و به عقیده من هم این طرح بسیار بهتر از ساخت تک فیلم است.

در اینجا فقط مسئله مالی مطرح نیست بلکه نحوه روایت داستان هم بسیار مهم است، چون پس‌زمینه داستان هابیت برخلاف ارباب حلقه‌ها، پیچیده است و هابیت 12 سال قبل از ارباب حلقه‌ها توسط تالکین به عنوان داستان بچه‌ها نوشته شد، و ساختاری به مراتب ساده‌تر دارد. بنابراین ساخت 2فیلم ایده هوشمندانه‌ای است.

  • با توجه به پروژه‌های شخصی که در نظر دارید، امکان توافق شما با متروگلدوین مایر تا چه حد واقع‌گرایانه خواهد بود؟

خودم هم نمی‌دانم! هنوز هیچ‌کس به طور رسمی درباره هابیت با من صحبت نکرده است. من حقوق اقتباس چندین کتاب را خریداری کرده‌ام و روی آنها سرمایه‌گذاری کرده‌ام و از سوی دیگر تمامی این کتاب‌ها، مورد علاقه من هستند بنابراین من واقعا نمی‌دانم که فیلم بعدی‌ام دقیقا چه خواهد بود.

از طرفی هر چه مذاکرات، برای فیلم هابیت دیرتر صورت بگیرد شرایط برای من دشوارتر خواهد شد چون من هم بالاخره باید در سال‌های بعد کاری انجام دهم و داستان یکی از کتاب‌های مورد علاقه‌ام را روی پرده بیاورم. ما روی چند پروژه سرمایه‌گذاری کرده‌ایم و در مقابل حسابی روی هابیت باز نکرده‌ایم ولی آن را دوست داریم.

  • یکی از این کتاب‌های مورد بحث، Temeraire است. دلیل جذابیت این سری کتاب‌ها برای شما چه بوده است؟

من به اژدها و داستان‌هایی پیرامون آنها علاقه زیادی دارم و معتقدم اگر واقع‌نگری در کار باشد نتیجه بسیار بهتر خواهد بود. این پروژه هم بسیار ارزشمند خواهد بود چرا که داستان در خلال جنگ‌های ناپلئون می‌گذرد. بنابراین فیلم ملغمه‌ای از یک ماجرای علمی تخیلی و سیاست‌های دوران ناپلئون خواهد بود.

  • در نهایت چه پیش‌بینی برای فیلم هابیت خواهید داشت؟

هنوز هیچ چیز نمی‌دانم و البته از بابت آن نگران هم نیستم چون اگر آنها نتوانند منتظر ما بمانند و شخص دیگری را انتخاب کنند، من به تماشای فیلم او می‌روم. در گذشته هم همیشه وقتی که استودیویی تصمیم به ساخت فیلم بزرگی می‌گرفت، تا زمان مشخصی در انتظار یک کارگردان صاحب‌نام می‌ماند و پس از آن به سراغ انتخاب‌های دیگر می‌رفت ولی فراموش نکنیم که آینده قابل پیش‌بینی نیست.

اکتبر 2007
premiere.com

کد خبر 34814

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز